Bygglov blir lätt en segdragen process som bidrar till irritationsmoment. Men det behöver inte vara så. Här får du 5 tips för snabbare bygglovshantering.
Den nya bygglagen ställer krav att lämna beslut i bygglovsärenden inom tio veckor. Det gäller samtliga typer av bygglov. Självklart ställer det här krav på kommunernas ärendehantering. I dagsläget finns stora skillnader i hur kommuner tillämpar lagar och regler kopplade till bygglov. Handläggningstiden kan skilja ett par månader beroende på vilken kommun du vänder dig till. Skillnaderna beror oftast på politiska prioriteringar, resurser och rutiner.
Precis som handläggningstiden varierar även bygglovsavgifterna. Det kan vara åtta gånger dyrare beroende på vilken kommun du vänder dig till. I Säter ligger exempelvis bygglovsavgiften på 6 500 kronor, i Övertorneå på 11 827 kronor. Bygglovsavgiften ska baseras på arbetsinsats och faktiska kostnader. Därför bör kommunen vara tydlig och transparent med hur kostnaden beräknas.
Företag är ivriga. De vill ha snabba besked. Oftast av det enkla skälet att bygglov kan ge upphov till förseningar och kostnader. Ha en kontinuerlig dialog med företagen – och försök att ge besked så snart som möjligt om hur lång tid processen förväntas ta. För även om det tar tid – så kan företagen planera annat under tiden.
Kom även ihåg att tillsyn är inräknad i den avgift företaget betalat – om tillsyn uteblir är det en bra gest att inte låta dem betala för tillsyn som faktiskt inte utförts.
1. Kategorisera olika ärenden
2. Mät handläggningstider
3. Inför servicegarantier eller avsätt en tid för hur lång tid ärendet tar beroende på komplexitet. En sund servicegaranti är tre veckor förutsatt att ansökan är komplett.
4. Delegera beslut till tjänstemannanivå! Det är ett bra sätt att effektivisera och snabba upp bygglovsprocessen.
5. Samrådsprocessen bör så långt som möjligt integreras i bygglovsprövningen.