NYHET20 april 2018

Ystadföretag sätter färg på Versailles

Sonja och Hans Allbäck förfasades över hur gamla fina fönster slängdes ut och ersattes med nya. Då föddes idén att försöka ta vara på gamla hantverkskunskaper och bevara fönstren. Parets utbildningar och egentillverkade linoljefärger har tagit dem världen runt. Ett av de mest prestigefulla uppdragen för Allbäck Linoljeprodukter AB är slottet Versailles.

Då, i slutet av 70-talet, såg framtiden inte så ljus ut för paret. Båda hade blivit sjuka av sina arbeten och av en slump hamnade de på ett hembygdsmuseum där de fick bo och arbeta. I samtal med äldre människor började Sonja och Hans Allbäck få upp ögonen för gamla hantverkskunskaper som höll på att försvinna i det moderna Sverige. Då föddes idén att renovera gamla fönster.

– Allt var ju slit och släng på den tiden. Folk fick bidrag för att slänga ut sina gamla fönster och sätta in nya. Det var många som inte alls förstod vad vi höll på med som i stället ville rädda gamla fönster och behålla dem, säger Sonja Allbäck.

”1993 tilldelades paret Allbäck Gnosjöpriset för sitt företagande. Med sig fick de också en handskriven lapp från Ingvar Kamprad, med råd om hur man lyckas i livet.”

Paret började läsa i gamla hantverksböcker för att upptäcka gamla metoder. Det var också då som de började tillverka sin egen linoljefärg att använda. Fram till 30-talet var linoljefärgen den enda som fanns, men efter andra världskriget tog nya syntetiska varianter över helt. Samtidigt upptäckte Sonja Allbäck att linoljefärgen hade många fördelar. Den var beständig och behövde inga lösningsmedel eller tillsatta kemikalier om den tillverkades rätt. Det var inte enbart linoljefärgen som upptäcktes på nytt, utan ett helt nytt arbetssätt, vilket också skapade konflikter.

– Tidigare var det massor av personer som behövde samverka för att skapa ett fönster. En glasmästare, en snickare, en målare, med flera. Vi ville att samma person skulle ta ansvar för hela fönstret, så vi fick uppfinna ett nytt yrke. Fönsterhantverkare! Det var inte utan motsättningar. En gång sattes vi i blockad för att vi gjorde arbeten som traditionellt hade gjorts av flera olika yrkesgrupper, berättar Sonja Allbäck.

Paret har inte enbart hittat inspiration i historieböckerna. Företaget Allbäck Linoljeprodukter AB har flera patent, bland annat för en maskin som värmer upp kitt runt fönster, så att glaset kan tas av utan att spricka. Teknikerna har väckt intresse hos gamla gods i England, det franska slottet Versailles men också hos kanadensiska, norska och finska myndigheter.

– Många tror att de fönster som idag är moderna är bättre än de gamla fönster som ofta redan sitter på våra hus. Det är inte sant. Vi har initierat, finansierat och deltagit i en studie från Lunds tekniska högskola som visar att ett restaurerat fönster från sekelskiftet isolerar bättre än moderna treglasfönster. Och linoljefärgerna är beständiga. Den äldsta linoljefärgen vi har sett var på ett fönster i Versailles, den var från 1680-talet, säger Sonja Allbäck.

Det var också på Versailles som paret fick ett av sina mest prestigefulla uppdrag. Det franska slottet skulle måla om alla sina fönster och dörrar, och valde Allbäcks linoljefärger. Företaget sålde inte bara färgerna, utan höll också utbildningar i att restaurera fönstren på korrekt sätt.

– Det blev till och med en dokumentär på SVT om uppdraget. Det kändes väldigt roligt att bli uppmärksammad på det sättet, säger Sonja Allbäck.

Sonja Allbäck beskriver flera personer som de har stött på vid rätt tillfälle. Det var arbetsförmedlaren som hjälpte till i ett tidigt skede, det var professorn som ville ha mer praktik i undervisningen och det var glasspecialisten som tyckte deras idé var världsunik. Men det hela började med att paret själva bestämde sig.

– När vi startade företaget skrev vi ner vår vision. Fyra korta punkter. 1. Må bra 2. Ta ansvar för oss själva och vår värld. 3. Ha roligt. 4. Ärligt förtjäna vårt levebröd. Detta har vi levt efter under alla våra år som företagare, säger Sonja Allbäck.

Christoffer Stenström

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist