NYHET17 juli 2018

Det fanns ingen återvändo

Företagsamma människor bidrar till utveckling, tillväxt och ökat välstånd. Förutom att sysselsätta sig själv, skapar de nya jobb och bidrar till vår gemensamma välfärd. Därför kan vikten av ett företagsklimat som öppnar upp för att fler ska våga bli företagare i framtiden, inte nog betonas.

"Det borde vara obligatoriskt i skolan att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej!" säger Tilda Nordh Rapide.

En av de som vid ung ålder valde att gå från anställd till företagare är Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide år 2013. Tilda var utbildad hudterapeut och hennes mor drev två frisörsalonger i Katrineholm, när hon vid 23 års ålder kände att det var dags att testa något nytt och när de kom på idéen, rådde det inget tvivel om att slå till direkt.

– Jag flyttade från Malmö till Katrineholm för att ha bättre utgångsläge i Sverige för mitt dåvarande jobb som utbildningsansvarig på L’Oréal Paris. Samtidigt startade jag upp mitt egna första företag, där jag hyrde in mig i ett rum på en av min mammas salonger och sysslade med fransförlängning. Det var något som slog ner som en bomb i hela Sverige just då! Så jag blev helt fullbokad direkt. I samband med att man vill ha snygga fransar så vill många också ha snygga ögonbryn, berättar Tilda Nordh.

I samma veva som Tilda Nordh flyttade hem till Katrineholm började mamma Susanne tycka att det var lite tungt och långtråkigt att driva salongerna. Som de nyfikna personerna de är hade de i många år funderat över företagsidéer och rest till andra platser för att inspireras.

– Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!

Utan större erfarenheter av hur man får en kedja eller brow-bar att fungera bestämde de sig för att köra på. Idag finns Rapide, med sina 60 anställda, på 15 platser runt om i landet, bland annat på kända varuhus så som Åhléns och NK. Konceptet, som har en tydlig nisch mot olika former av ögonbrynsbehandlingar, fanns vid start i princip bara i London och Australien, så Tilda och Susanne insåg att det fanns ett tomrum på den svenska marknaden som de hade chans att fylla. Rapide blev fort en framgångssaga!

– Vi startade också i rätt tid då det var precis när sociala medier-vågen, framförallt instagram fick ett ordentligt uppsving. Det fullständigt exploderade med make-up konton på instagram och make-up artister som la upp filmklipp på youtube. Det bidrog mycket till att ögonbrynstrender växte.

Utöver att finnas på sociala medier jobbar Rapide mycket med att delta på diverse event, något som är smidigt då deras koncept är mobilt. Redan efter fem månader deltog de på Elle-Beauty Award och finns i veckan på plats med en brow-bar på Falsterbo horse-show. Företagets framgångsrika framväxt har givetvis varit mycket utvecklande för Tilda, dels som privatperson, men även i egenskap av att vara chef och företagsledare i ung ålder. Dock menar hon att företagsklimatet ofta är tuffare än vad hon från början hade trott.

– Som företagare har man inte så mycket rättigheter men ganska många skyldigheter och tyvärr får man inte så mycket hjälp på vägen. Ofta ligger fokus på att man är en arbetsgivare, men jag är ju också en människa, där tycker jag att det klyver lite. Jag har chockats över hur mycket man ställs till rätta och hur mycket arbetsgivare pushas för att arbetstagare många gånger ska ha rätten på sin sida. Det är fantastiskt att vi har ett så pass bra arbetsklimat för människor i Sverige, men det måste finnas åt båda hållen.

Något som skulle bidra till ett varmare företagsklimat menar Tilda är att skapa en bättre förståelse för vad det innebär att vara företagare och skapa kunskaper om vad ett företag faktiskt är. En stor del av dagens ungdomar kommer att jobba på något typ av företag, därför pekar Tilda på vikten av en ökad förståelse för företagande, redan i skolan.

– Jag tycker att UF är en fantastisk satsning för ungdomar. Problemet som jag ser är att alla skolor inte erbjuder det. Det borde vara obligatoriskt att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej! Jag är övertygad om att det skulle få Sverige att blomstra och samtidigt bidra till att motverka de fördomar som många har om företagare idag.

Entreprenörskap
Skriven avEmelie Hägerström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist