Det fanns ingen återvändo

NYHET Publicerad

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE Företagsamma människor bidrar till utveckling, tillväxt och ökat välstånd. Förutom att sysselsätta sig själv, skapar de nya jobb och bidrar till vår gemensamma välfärd. Därför kan vikten av ett företagsklimat som öppnar upp för att fler ska våga bli företagare i framtiden, inte nog betonas.

Tilda Nordh Rapide

"Det borde vara obligatoriskt i skolan att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej!" säger Tilda Nordh Rapide.

En av de som vid ung ålder valde att gå från anställd till företagare är Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide år 2013. Tilda var utbildad hudterapeut och hennes mor drev två frisörsalonger i Katrineholm, när hon vid 23 års ålder kände att det var dags att testa något nytt och när de kom på idéen, rådde det inget tvivel om att slå till direkt.

–  Jag flyttade från Malmö till Katrineholm för att ha bättre utgångsläge i Sverige för mitt dåvarande jobb som utbildningsansvarig på L’Oréal Paris. Samtidigt startade jag upp mitt egna första företag, där jag hyrde in mig i ett rum på en av min mammas salonger och sysslade med fransförlängning. Det var något som slog ner som en bomb i hela Sverige just då! Så jag blev helt fullbokad direkt. I samband med att man vill ha snygga fransar så vill många också ha snygga ögonbryn, berättar Tilda Nordh.  

I samma veva som Tilda Nordh flyttade hem till Katrineholm började mamma Susanne tycka att det var lite tungt och långtråkigt att driva salongerna. Som de nyfikna personerna de är hade de i många år funderat över företagsidéer och rest till andra platser för att inspireras.

–  Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!

Utan större erfarenheter av hur man får en kedja eller brow-bar att fungera bestämde de sig för att köra på. Idag finns Rapide, med sina 60 anställda, på 15 platser runt om i landet, bland annat på kända varuhus så som Åhléns och NK. Konceptet, som har en tydlig nisch mot olika former av ögonbrynsbehandlingar, fanns vid start i princip bara i London och Australien, så Tilda och Susanne insåg att det fanns ett tomrum på den svenska marknaden som de hade chans att fylla. Rapide blev fort en framgångssaga!

–  Vi startade också i rätt tid då det var precis när sociala medier-vågen, framförallt instagram fick ett ordentligt uppsving. Det fullständigt exploderade med make-up konton på instagram och make-up artister som la upp filmklipp på youtube. Det bidrog mycket till att ögonbrynstrender växte.

Utöver att finnas på sociala medier jobbar Rapide mycket med att delta på diverse event, något som är smidigt då deras koncept är mobilt. Redan efter fem månader deltog de på Elle-Beauty Award och finns i veckan på plats med en brow-bar på Falsterbo horse-show. Företagets framgångsrika framväxt har givetvis varit mycket utvecklande för Tilda, dels som privatperson, men även i egenskap av att vara chef och företagsledare i ung ålder. Dock menar hon att företagsklimatet ofta är tuffare än vad hon från början hade trott. 

–  Som företagare har man inte så mycket rättigheter men ganska många skyldigheter och tyvärr får man inte så mycket hjälp på vägen. Ofta ligger fokus på att man är en arbetsgivare, men jag är ju också en människa, där tycker jag att det klyver lite. Jag har chockats över hur mycket man ställs till rätta och hur mycket arbetsgivare pushas för att arbetstagare många gånger ska ha rätten på sin sida. Det är fantastiskt att vi har ett så pass bra arbetsklimat för människor i Sverige, men det måste finnas åt båda hållen.

Något som skulle bidra till ett varmare företagsklimat menar Tilda är att skapa en bättre förståelse för vad det innebär att vara företagare och skapa kunskaper om vad ett företag faktiskt är. En stor del av dagens ungdomar kommer att jobba på något typ av företag, därför pekar Tilda på vikten av en ökad förståelse för företagande, redan i skolan.

–  Jag tycker att UF är en fantastisk satsning för ungdomar. Problemet som jag ser är att alla skolor inte erbjuder det. Det borde vara obligatoriskt att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej! Jag är övertygad om att det skulle få Sverige att blomstra och samtidigt bidra till att motverka de fördomar som många har om företagare idag.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Vingåker är årets klättrare i Södermanland

FÖRETAGSKLIMAT Vingåker är den kommun i Södermanland som förbättrar sin placering allra mest i årets ranking av företagsklimatet. Upp 48 platser till plats 141 vilket innebär att Vingåker springer förbi Eskilstuna, Oxelösund och Nyköping.
NYHET Publicerad:

Flen klättrar i rankingen för femte året i rad

För femte året i rad klättar Flen i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet och ligger nu äntligen på rätt sida om den psykologiskt viktiga 200-gränsen. Flen har den här gången nått plats 193. Det är 30 placeringar bättre än förra året. "Att Flen klättrar i rankingen ser jag som ett uttryck för ett lyckat näringslivsarbete i kommunen. Vi har hela tiden trott på det vi gör och satsat långsiktigt", säger kommunstyrelsen ordförande Anders Berglöv.
NYHET Publicerad:

Dialog med näringslivet lyfter Flens företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Flens kommun förbättrar sin placeringar i rankingen av företagsklimatet för femte året i rad. I år hamnar Flen på plats 193 vilket är 82 placeringar bättre än för fem år sedan. "Dialog är ett nyckelord om jag ska förklara varför företagsklimatet i Flen undan för undan förbättrats. Samarbetet mellan kommunen och näringslivet har varit och är helt avgörande", säger näringslivschef Mikael Larsson.
NYHET Publicerad:

Trosa bäst igen, Flen klättrar för sjätte året

FÖRETAGSKLIMAT Trosa har Södermanlands bästa företagsklimat, något som numera är en tradition. I år är Trosa på plats 6 i den nationella rankingen och för tionde året på topp 10.
NYHET Publicerad:

Trosa firar 10 år på Topp 10-listan

PRESSMEDDELANDE Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet visar åter att Trosa har Södermanlands bästa företagsklimat. Jämfört med alla 290 kommuner rankas Trosa på plats 6 vilket är tre placeringar bättre än i fjol.
NYHET Publicerad:

EM i Entreprenörskap - ett framtidsyrke

HALLÅ DÄR Sarah Larsson och Joel Gustafsson, representanter för Sveriges yrkeslandslag i Entreprenörskap under EuroSkills i Ungern 26-28 september. Vilka är ni och vad gör ni idag?
NYHET Publicerad:

Din röst kan hjälpa företagare att stå starkare

DEBATTKRÖNIKA "Nu är det snart val. Jag är glad över att leva i ett land där vi genom fria val har möjlighet att peka ut den riktning var och en av oss anser vara den bästa." Det skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika och vill gärna få dig att fundera kring vilken politik för entreprenörer, företagare och företag som de olika politiska ­partierna avser att driva.
NYHET Publicerad:

Framtidens primärvård i Sörmland

VÄLFÄRD Elva dagar innan valet bjöd den privata vårdcentralen Smeden i Eskilstuna in landstingspolitiker från de olika partierna och kollegor från andra vårdcentraler i Eskilstuna till ett samtal om primärvården. Sammantaget deltog drygt 10 läkare och ansvariga för vårdcentraler samt drygt 10 politiker.
NYHET Publicerad:

Nyköpings Golfklubb – ett företag och förening

ENTREPRENÖRSKAP Att driva en golfbana är idag ingen ideell verksamhet där medlemmarnas avgifter fullt ut kan finansiera drift och utveckling. "Vi måste varje år öka våra intäkter från annat håll", säger Gary Cosford, klubbchef på Nyköpings Golfklubb.
NYHET Publicerad:

15 företagare träffade Jan Björklund

FÖRETAGSKLIMAT "Hur tänker Liberalerna kring ändringar av turordningsreglerna vid personalneddragningar?" Det var en av alla frågor som en rad företagare fick möjlighet att ställa direkt till Jan Björklund under ett samtal om företagens förutsättningar.
NYHET Publicerad:

Regeringens ambitionshöjning löser inte infrastrukturskulden

KRÖNIKA "Regeringen har fastställt den nationella transportplanen. Trots många positiva delar räcker den inte. Grundproblemet kommer att kvarstå. Även efter denna tolvårsperiod kommer Sverige att ha en betydande infrastrukturskuld." Det skriver Mårten Bergman, ansvarig för infrastruktursfrågor på Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Hur mycket ska vi diskutera 70 miljarder kronor?

SOMMARKRÖNIKA "De mest avgörande förslagen för universitet och högskolor på ett kvartssekel väntas senare i år. Högre utbildning genomgår stora förändringar, men diskuteras inte tillräckligt." Det skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika och hoppas på att högre utbildning och forskning får en större plats i valrörelsen. "Den största statliga sektorn förtjänar debatt."
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Hem kära hem

SOMMARKRÖNIKA Vad är det som skapar bra förutsättningar för entreprenörskap? Det har den amerikanske, prisbelönade ekonomen Olav Sorenson forskat på. Jonas Frycklund, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv skriver om slutsatserna i sin sommarkrönika och konstaterar att vi inte ska glömma att heja på folk i kön på ICA.
NYHET Publicerad:

Motverka protektionismen och stå upp för fortsatt frihandel och globalisering

SOMMARKRÖNIKA "En fortsatt öppenhet, frihandel och globalisering är en förutsättning för Sverige och svenskt näringslivs möjlighet att fortsatt vara en dynamisk del av världen som byggt sitt välstånd och välfärd på handel och investeringar. Detta är avgörande för vår tillväxt, vårt jobbskapande och vårt bidrag till en mer hållbar värld för framtidens generationer." Det skriver Niklas Bergström, handelspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det fanns ingen återvändo

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE "Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!" Det säger Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide för fem år sedan. Idag har de 60 anställda, på 15 platser runt om i landet.
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

SOMMARKRÖNIKA "Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?" Det skriver Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Den osynliga handen, egennytta och altruism

KRÖNIKA "I företagsvärlden är egennytta ofta att likställa med vinst. Hög vinst innebär hög avkastning. Låt dig därför inte luras att tro att vinst är något dåligt. Hög vinst är ett kvitto på att det ett företag har ett högt värde för andra. Det är jag glad för!" Skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vilket EU vill Sverige ha?

SOMMARKRÖNIKA "Vid EU-toppmötet i slutet av juni kommer de europeiska ledarna ta flera stora beslut som påverkar EU:s framtid. Det handlar om migrationspolitik, innovation, Brexit och relationerna till omvärlden. Så många viktiga beslut, att Italiens president Sergio Mattarella uttryckte särskild oro för att den italienska regeringsombildningen inte skulle bli klar i tid till toppmötet. I Sverige ser vi istället en valrörelse där Europa är helt frånvarande." Det skriver Sophia Bengtsson, expert på EU-frågor på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det bästa är friheten

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE Anna Viltling driver företaget ”FIKA by Anna” i Eskilstuna och jobbar idag med sitt företag på heltid. Det bästa med att vara företagare är friheten och att själv kunna forma sin egen arbetsdag och bestämma hur den ska se ut. "Det är en väldigt härlig känsla, samtidigt som det sätter press på en. Ligger inte jag på så händer ingenting, men jag gillar att känna att det är jag som bestämmer", säger Anna.