Det fanns ingen återvändo

NYHET Publicerad

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE Företagsamma människor bidrar till utveckling, tillväxt och ökat välstånd. Förutom att sysselsätta sig själv, skapar de nya jobb och bidrar till vår gemensamma välfärd. Därför kan vikten av ett företagsklimat som öppnar upp för att fler ska våga bli företagare i framtiden, inte nog betonas.

Tilda Nordh Rapide

"Det borde vara obligatoriskt i skolan att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej!" säger Tilda Nordh Rapide.

En av de som vid ung ålder valde att gå från anställd till företagare är Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide år 2013. Tilda var utbildad hudterapeut och hennes mor drev två frisörsalonger i Katrineholm, när hon vid 23 års ålder kände att det var dags att testa något nytt och när de kom på idéen, rådde det inget tvivel om att slå till direkt.

–  Jag flyttade från Malmö till Katrineholm för att ha bättre utgångsläge i Sverige för mitt dåvarande jobb som utbildningsansvarig på L’Oréal Paris. Samtidigt startade jag upp mitt egna första företag, där jag hyrde in mig i ett rum på en av min mammas salonger och sysslade med fransförlängning. Det var något som slog ner som en bomb i hela Sverige just då! Så jag blev helt fullbokad direkt. I samband med att man vill ha snygga fransar så vill många också ha snygga ögonbryn, berättar Tilda Nordh.  

I samma veva som Tilda Nordh flyttade hem till Katrineholm började mamma Susanne tycka att det var lite tungt och långtråkigt att driva salongerna. Som de nyfikna personerna de är hade de i många år funderat över företagsidéer och rest till andra platser för att inspireras.

–  Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!

Utan större erfarenheter av hur man får en kedja eller brow-bar att fungera bestämde de sig för att köra på. Idag finns Rapide, med sina 60 anställda, på 15 platser runt om i landet, bland annat på kända varuhus så som Åhléns och NK. Konceptet, som har en tydlig nisch mot olika former av ögonbrynsbehandlingar, fanns vid start i princip bara i London och Australien, så Tilda och Susanne insåg att det fanns ett tomrum på den svenska marknaden som de hade chans att fylla. Rapide blev fort en framgångssaga!

–  Vi startade också i rätt tid då det var precis när sociala medier-vågen, framförallt instagram fick ett ordentligt uppsving. Det fullständigt exploderade med make-up konton på instagram och make-up artister som la upp filmklipp på youtube. Det bidrog mycket till att ögonbrynstrender växte.

Utöver att finnas på sociala medier jobbar Rapide mycket med att delta på diverse event, något som är smidigt då deras koncept är mobilt. Redan efter fem månader deltog de på Elle-Beauty Award och finns i veckan på plats med en brow-bar på Falsterbo horse-show. Företagets framgångsrika framväxt har givetvis varit mycket utvecklande för Tilda, dels som privatperson, men även i egenskap av att vara chef och företagsledare i ung ålder. Dock menar hon att företagsklimatet ofta är tuffare än vad hon från början hade trott. 

–  Som företagare har man inte så mycket rättigheter men ganska många skyldigheter och tyvärr får man inte så mycket hjälp på vägen. Ofta ligger fokus på att man är en arbetsgivare, men jag är ju också en människa, där tycker jag att det klyver lite. Jag har chockats över hur mycket man ställs till rätta och hur mycket arbetsgivare pushas för att arbetstagare många gånger ska ha rätten på sin sida. Det är fantastiskt att vi har ett så pass bra arbetsklimat för människor i Sverige, men det måste finnas åt båda hållen.

Något som skulle bidra till ett varmare företagsklimat menar Tilda är att skapa en bättre förståelse för vad det innebär att vara företagare och skapa kunskaper om vad ett företag faktiskt är. En stor del av dagens ungdomar kommer att jobba på något typ av företag, därför pekar Tilda på vikten av en ökad förståelse för företagande, redan i skolan.

–  Jag tycker att UF är en fantastisk satsning för ungdomar. Problemet som jag ser är att alla skolor inte erbjuder det. Det borde vara obligatoriskt att lära sig mer om företagande och hur företag är uppbyggda, oavsett om man själv vill starta eget eller ej! Jag är övertygad om att det skulle få Sverige att blomstra och samtidigt bidra till att motverka de fördomar som många har om företagare idag.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur mycket ska vi diskutera 70 miljarder kronor?

SOMMARKRÖNIKA "De mest avgörande förslagen för universitet och högskolor på ett kvartssekel väntas senare i år. Högre utbildning genomgår stora förändringar, men diskuteras inte tillräckligt." Det skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika och hoppas på att högre utbildning och forskning får en större plats i valrörelsen. "Den största statliga sektorn förtjänar debatt."
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Hem kära hem

SOMMARKRÖNIKA Vad är det som skapar bra förutsättningar för entreprenörskap? Det har den amerikanske, prisbelönade ekonomen Olav Sorenson forskat på. Jonas Frycklund, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv skriver om slutsatserna i sin sommarkrönika och konstaterar att vi inte ska glömma att heja på folk i kön på ICA.
NYHET Publicerad:

Motverka protektionismen och stå upp för fortsatt frihandel och globalisering

SOMMARKRÖNIKA "En fortsatt öppenhet, frihandel och globalisering är en förutsättning för Sverige och svenskt näringslivs möjlighet att fortsatt vara en dynamisk del av världen som byggt sitt välstånd och välfärd på handel och investeringar. Detta är avgörande för vår tillväxt, vårt jobbskapande och vårt bidrag till en mer hållbar värld för framtidens generationer." Det skriver Niklas Bergström, handelspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det fanns ingen återvändo

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE "Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!" Det säger Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide för fem år sedan. Idag har de 60 anställda, på 15 platser runt om i landet.
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

SOMMARKRÖNIKA "Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?" Det skriver Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Den osynliga handen, egennytta och altruism

KRÖNIKA "I företagsvärlden är egennytta ofta att likställa med vinst. Hög vinst innebär hög avkastning. Låt dig därför inte luras att tro att vinst är något dåligt. Hög vinst är ett kvitto på att det ett företag har ett högt värde för andra. Det är jag glad för!" Skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vilket EU vill Sverige ha?

SOMMARKRÖNIKA "Vid EU-toppmötet i slutet av juni kommer de europeiska ledarna ta flera stora beslut som påverkar EU:s framtid. Det handlar om migrationspolitik, innovation, Brexit och relationerna till omvärlden. Så många viktiga beslut, att Italiens president Sergio Mattarella uttryckte särskild oro för att den italienska regeringsombildningen inte skulle bli klar i tid till toppmötet. I Sverige ser vi istället en valrörelse där Europa är helt frånvarande." Det skriver Sophia Bengtsson, expert på EU-frågor på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det bästa är friheten

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE Anna Viltling driver företaget ”FIKA by Anna” i Eskilstuna och jobbar idag med sitt företag på heltid. Det bästa med att vara företagare är friheten och att själv kunna forma sin egen arbetsdag och bestämma hur den ska se ut. "Det är en väldigt härlig känsla, samtidigt som det sätter press på en. Ligger inte jag på så händer ingenting, men jag gillar att känna att det är jag som bestämmer", säger Anna.
NYHET Publicerad:

Fiskala skatter i gröna kläder – miljöskatter utan miljöeffekt

SOMMARKRÖNIKA "En sann miljövän måste rimligen förespråka styrmedel och miljöpolitik som har en reell effekt på miljön. Det är rimligt att den som förespråkar införande av nya miljöskatter kan redogöra för de effekter som skatten får för både välfärd och miljö." Det skriver Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Inte vatten värd när det går åt skogen?

SOMMARKRÖNIKA "Den som inte i tid har bevakat sina intressen riskerar att förlora sin verksamhet på sikt. Ur ett samhällsperspektiv är utvecklingen allvarlig och förhoppningsvis kan den vändas. Det vore nämligen olyckligt om det gick åt skogen för att vi kastat ut barnet med badvattnet." Det  skriver Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

MPs toppolitiker träffar företagare

FÖRETAGSKLIMAT Riksdagsval, politiker och företagare – hör det ihop? Miljöpartiets två toppkandidater inför riksdagsvalet riksdagen i Södermanland, Linus Lakso och Marielle Lathi besökta Attendos demensboende på Ekebyvägen och åt lunch med företagare. Samtalet blev långt och intressant med inriktning på vad företagare önskar sig av den regering som tillträder efter höstens val.
NYHET Publicerad:

Svensk skola kan mycket bättre

SOMMARKRÖNIKA "Det finns många bilder av den svenska skolan. Flera av dem är positiva och på flera sätt går det åt rätt håll, men helheten måste förbättras. Ambitionerna måste höjas. Svensk skola kan mycket bättre." Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Företagare vill gärna ha råd och vägledning

KRÖNIKA "Inte sällan känner företagen ett tydligt underläge gentemot de tjänstemän som kan neka dem det tillstånd de behöver eller som kan utdela vite efter en inspektion. De kan till och med stänga verksamheten. Tänk om företagen i stället vill att kommunen ska genomföra en tillsyn för att de då kan få hjälp genom råd och vägledning från kompetenta tjänstemän." Det skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Tjeders i Malmköping fick besök av Socialdemokrater

FÖRETAGSKLIMAT Mona Kanaan och Caroline Helmersson Olsson kandiderar båda till riksdagen för Socialdemokraterna. Under en förmiddag var de på besök hos Marie Svensson, vd på Tjeders Industri AB som ligger i Malmköping.
NYHET Publicerad:

Digitalisering av vården med Omsorg & Behandling FHV

VÄLFÄRDSFÖRETAG Med ny teknik, nätverksorganisation och entreprenörskap vill Omsorg & Behandling Företagshälsovård öka tillgängligheten och sänka kostnader för företagshälsovården.
NYHET Publicerad:

Kristdemokraternas toppkandidat besökte Lästringe-Alma

VÄLFÄRD "Är det något som vi behöver diskutera så är det hur vi kan få bättre kvalitet och hur kvalitet följs upp", menar Catharina Helgason, på Lästringe-Alma, som upplever de politiska debatten om privata företag inom välfärden som verklighetsfrånvänd. Hon får medhåll av Pia Steensland, Kristdemokraternas toppkandidat i Södermanland till riksdagen, som nyligen besökte Catharina och Lästringe-Alma AB:s verksamhet ligger i Tystberga.
NYHET Publicerad:

Vingåkers företagsklimatet är på rätt väg

FÖRETAGSKLIMAT Vingåkers ihärdiga arbete för ett förbättrat företagsklimat börjar nu ge resultat. På punkt efter punkt höjer företagarna betygen. Det framgår av Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning. Svaren blir en viktig faktor vid rankingen av företagsklimatet som redovisas den 2 oktober.
NYHET Publicerad:

I Trosa är man stolta, men inte nöjda

FÖRETAGSKLIMAT Företagen tycker att Trosa kommun har Södermanlands bästa företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning där kommunen för andra året i rad förbättrar sitt resultat. Även när man jämför med hela landet får Trosa höga betyg.