Med ny teknik, nätverksorganisation och entreprenörskap vill Omsorg & Behandling Företagshälsovård öka tillgängligheten och sänka kostnader för företagshälsovården.
Implementering av ny teknik har skakat om många branscher till gagn för kunderna. Detta ger lägre pris och ökad tillgänglighet vilket är några av fördelarna.
Nu tänker Omsorg & Behandling FHV att det är dags att skaka om lite inom företagshälsovården.
Konceptet har några viktiga byggstenar. Basen är att företagens medarbetare svarar på en webbaserad hälsoenkät. Utifrån denna kan personer med olika riskprofiler få jobba med individuella friskvårdsplaner.
Nästa del är att personalen genomför en hälsoscreening.
– Genom att företagshälsovården kommer till företaget i stället för att företagets medarbetare kommer till företagshälsovården reducerar vi tiden som personalen är borta från arbetsplatsen och sänker kostnaden, säger Henrik Björksved, marknadschef för Omsorg & Behandling FHV.
En sjuksköterska genomför alltså hälsoundersökningarna på plats vid företaget. Prover tas på plats och via en e-hälsolösning kan proverna analyseras direkt på plats. De personer som behöver följa upp ett provresultat får prata med en läkare via en digital länk. Med detta upplägg får personen svar på proverna omgående och när det är nödvändigt även direkt gå igenom resultaten med en läkare.
– Vi använder oss av CheckUp som är beprövat. Jag kom först i kontakt med deras e-lösningar 2011 när jag arbetade som chef på 1177 i Västerbotten. Deras virtuella vårdrum finns idag ute på flera platser i landet, säger Robert Ylipää som är VD leder uppstarten av Omsorg & Behandling FHV.
Konceptet medför att Omsorg & Behandling FHV ska vara tillgängligt för företag i hela landet och vara kostnadseffektivt jämfört med konkurrerande företag. En egen organisation skulle begränsa möjligheterna och i stället har en nätverksorganisation byggts upp. Därför är några strategiska samarbeten etablerade.
De största fördelen är alltså att företagshälsovården kommer till företaget i stället för det omvända.
– Våra sjuksköterskor kan självklart lika väl komma ut till företag som ligger längre från centralorterna. Det är ganska lätt att räkna på hur mycket tid som sparas i minskat produktionsbortfall, berättar Annika Johnstone som är distriktsköterska
Omsorg & Behandling FHV startade sin verksamhet under sommaren 2017.
– I nuläget har vi flera tecknade avtal med kunder och ser optimistiskt framåt, avslutar Henrik Björksved.
VälfärdEntreprenörskapDigitalisering