NYHET9 januari 2018

Doktor.se tar över vårdcentral i Vingåker

Doktor.se storsatsar och digitaliserar vården i Vingåker. Linda Björling, före detta ägare, fortsätter som verksamhetschef. Med hjälp av teknik ska vården effektiviseras och Vingåkersborna får kvalificerad digital vård.

Foto: Björn Lindgren

För tre år sedan tog Linda Björling, Marlene Siklosi och Sven Rosén över Vingåkers Vårdcentral. Tidigare ägare hade önskat sälja under en period och när Linda och Marlene kunde slå sig ihop med Sven så var de tillsammans ett drömteam för att leda en vårdcentral med en sjuksköterska, en läkare och en ekonom.

Linda axlade rollen som verksamhetschef medan Marlene blev medicinskt ansvarig läkare. Målet var att få en väl fungerande vårdcentral i Vingåker med många läkarkompetenser att tillgå. Organisationen behövde lite stabilitet.

Vägen till att bli verksamhetschef för en vårdcentral har inte självklar för Linda. Det var inte ens vården som lockade Linda efter gymnasiet.

– När jag var 20 år tog jag över en leksaksaffär i Vingåker. Den drev jag sedan i 10 år, berättar Linda Björling.

Med entreprenörsanda utvecklades leksaksaffären och efter en tid såldes även kontorsmaterial till företag. Snart hade Linda en anställd och verksamheten rullade på bra. Snart hade tio år som leksakshandlare gått.

– Då kände jag att jag ville utbilda mig och tog sikte på att bli sjuksköterska, fortsätter Linda Björling.

Färdig med utbildningen började Linda jobba på Vingåkers Vårdcentral. Snart blev hon ansvarig för sjuksköterskorna och ett antal år senare klev hon upp som biträdande verksamhetschef.

– Där var vi när vi tog över vårdcentralen för tre år sedan och nu har det lika snabbt blivit en ny vändning, säger Linda Björling.

Osäkerhet

Under de tre år som Linda Björling har delägt Vingåkers Vårdcentral har självklart styrningen av verksamheten även inkluderat ett ansvar för att göra budget och tänka på hur finansieringen ska lösas om det uppstår underskott. Det blir ett långsiktigt tänkande över den finansiella stabiliteten.

Ersättningen från landstinget bygger på en fast summa per listad patient samt en mindre rörlig kostnad per besök hos vårdcentralen. Därtill har det kunna komma ytterligare pengar från landstinget kopplat till olika mål som sätts upp.

– För några veckor sedan kom ett välkommet ekonomiskt tillskott från landstinget som vi inte hade med i budget. Tur var det för vi hade budgeterat med ett mindre underskott i år, förklarar Linda Björling.

Personalkostnaderna är annars en stor kostnadspost. Att hitta läkare som vill bli anställda är svårt och därför används även hyrläkare. Det är även svårt att hitta sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor att anställa.

– Vi vill hellre anställa och skulle då kunna anställa fler läkare eftersom en hyrläkare är så mycket dyrare. Tyvärr finns det inte några som kan tänka sig en anställning i Vingåker, konstaterar Linda Björling.

Planerar för framtiden

Ägartrion hade börjat fundera för framtiden. Den första planen var tänkt över fem år och det ska planeras i tid. Marlene och Sven är över pensionsåldern sedan några år och det har inte varit självklart hur deras engagemang och ägandet ska se ut i framtiden. Samtidigt finns det så mycket som måste göra och utvecklas i vården. Digitaliseringen av vården har bara börjat och använt på rätt sätt kan resurserna användas bättre och personalen få möta patienter i stället.

Det kräver samtidigt stora investeringar och det är oklart både vilka tekniska lösningar som kommer att vara bäst och hur detta ska organiseras så investeringarna medför också stora ekonomiska risker.

– Sent i höstas kontaktades vi av Doktor.se som gör en stor satsning på att digitalisera delar av vården. Redan nu till årsskiftet tar de över ägandet av vårdcentralen, det har gått fort, berättar Linda.

Linda hoppas på att detta ska ge personalen i Vingåker mer tid för att möte patienterna där då den telefontid de har lagt ner kan förhoppningsvis flytta över till Doktor.se.

Genom en bra digital vårdcentral som komplement kan de patienter som inte behöver möta en läkare eller sjuksköterska på plats få snabb och bra hjälp. För t ex äldre och andra som har svårt att ta sig till Vårdcentralen kan detta vara en stor fördel med tillgång till läkarbesök via Skype, Facetime eller liknande tjänst.

VälfärdEntreprenörskap
Skriven avBjörn Lindgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist