NYHET5 december 2016

Energiknippet Mattias hämtar kraft från stökig uppväxt

För Mattias Stjernström är entreprenörskapet ett sätt att bidra till social och miljömässig hållbarhet. Genom att ta sitt ansvar för kommande generationer bearbetar han sin egen uppväxt.

Digitaliseringen är näringslivets törsta utmaning. Den kommer att vända upp och ner på allt, anser Mattias Stjernström.
Foto: Jessica Gow/TT

Känsla och upplevelse är i fokus för allt Mattias Stjernström gör i fastighetsbolaget Klara fastigheter. För honom är entreprenörskapet ett sätt att bidra till social och miljömässig hållbarhet. Genom att ta sitt ansvar för kommande generationer bearbetar han sin egen uppväxt.

Mattias Stjernström började sin yrkesbana som elektriker men efter fem år som anställd elektriker sa han upp sig och startade 25 år gammal en elinstallationsfirma. Han var trött på att det pratades så mycket om produkter och priser i hantverksbranschen.

– Jag ville utgå från känsla, upplevelser och människor, och det fick jag inte utlopp för som anställd. Det är ganska dött att jobba efter pris och produkt.

I den egna verksamheten kunde han i stället installera unika koncept för varje kund med hjälp av ljus, ljud, form och färg.

Efter något år fick han loss pengar för att kunna köpa en liten fastighet och även där hade han nya idéer. Han ville sälja en känsla.

– Boendet är bland det viktigaste vi har förutom barn och familj. Det är nyckeln till hur vi upplever vardagen. Fastighetsbolagen hyrde ut lägenheter, men vi ville hyra ut någonstans att trivas och leva.

Och det har företaget stått fast vid. Lägenheter hyrs inte ut till vem som helst utan till den som Klara tror kommer att trivas bäst just där.

– Vi hyr inte bara ut golv, väggar och tak utan hela området. Urvalsprocessen går inte på inkomst och liknande utan mer på vad individen vill ha.

Idag är Klara ett av Eskilstunas största privatägda fastighetsbolag med 37 anställda, 750 lägenheter, en omsättning på 60 miljoner kronor och ett fastighetsvärde på 700 miljoner kronor. Den absolut största framgångsfaktorn är att företaget sätter kundens behov i fokus och vågar utmana.

– Innan vi erbjuder ett boendealternativ tar vi omsorgsfullt reda på allt om en kund, och frågar om det verkligen är det här kunden vill ha.

Han berättar engagerat om företagets strategi kring hållbarhetsfrågor. Överskott används till sociala och miljömässiga investeringar.

Ett exempel är solcellsparken som Klara byggt utanför Eskilstuna som står redo i dagarna. De 4200 solcellspanelerna ger runt en miljon kilowattimmar per år, vilket motsvarar energiförbrukningen för 400 villor. All el som produceras där går till Klaras hyresgäster.

– Vi bygger den utifrån vårt intresse för miljöfrågor, inte för att det är hippt och coolt. Jag har själv fyra barn och vill inte att de ska växa upp i en fossil värld. Det är viktigt att ta ställning.

Att ta ett samhällsansvar och profilera sig inom hållbarhet är dessutom ett sätt att vara en attraktiv hyresvärd framöver, enligt Mattias Stjernström.

– Den som vill bidra till en positiv samhällsutveckling måste göra något. Det räcker inte att vara en fin människa, man måste göra fina saker också.

Företaget har också öppnat sina lokaler i Eskilstuna för unga entreprenörer. De som har en affärsidé med ökad hållbarhet som mål får gratis sitta där och jobba för att få fart på sin verksamhet.

– Vinsten för oss blir att det kommer ut hållbara affärsidéer på marknaden som har sluppit kompromissa allt för mycket med ekonomisk tillväxt. Men så fort de kan flyga själva släpper vi dem.

Många av dem jobbar med digitala lösningar och digitaliseringen är något han ser som näringslivets största utmaning framåt. Den kommer att vända upp och ner på allt, påpekar han.

– Redan idag ser vi små startup-bolag som går in och klipper stora marknadsandelar från giganterna. Och det kommer bara att eskalera!

Mattias Stjernström stortrivs med att leva i en tid där allt förändras från dag till dag.

– Jag älskar det! Jag hatar förvaltning och att stå still är en bedrövlig känsla.

Men inom politiken skulle han däremot vilja se en större långsiktighet, och bredare överenskommelser mellan blockgränserna i viktiga frågor.

– Kortsiktighet och många reaktiva lösningar skapar osäkerhet. Ibland betyder det mer att veta vad som gäller på längre sikt än vad beslutet i sig innebär.

Största drivkraften som entreprenör är hans stökiga uppväxt. Pappan var en våldsbenägen alkoholist och när han gick bort för två år sedan träffade Mattias Stjernström honom för första gången på 25 år. När han ser sina egna barn ser han vad han måste åstadkomma. I varje skolklass finns det något barn som mår psykiskt dåligt på grund av sin familjs förutsättningar, konstaterar han.

– Med min bakgrund vet jag hur det är att vara socialt utsatt och därför är det viktigt för mig nu när jag har möjligheten att göra mitt yttersta för det sociala och för miljön.

Karin Myrén

Om medlemskap i Svenskt Näringsliv

När blev företaget medlem i Svenskt Näringsliv?
– Det blev vi förra året.

Vilka fördelar ger medlemskapet?
– För oss specifikt har det inte gett något än. Det är nog ännu viktigare för företag som inte har alla resurser på plats än. På ett högre plan tycker jag att det är bra att samlas kollektivt och driva frågor på bredare front än bara på företags- eller individnivå. Dessutom ger det tillgång till ett bra nätverk med personer som man alltid kan höra av sig till och snacka lite.

På vilket sätt är du aktiv i Svenskt Näringsliv?
– Än så länge är jag inte särskilt aktiv.

Privat

Ålder: 33 år

Bor: Eskilstuna

Familj: Fru och fyra barn

Bakgrund: Det beror på vad man menar med bakgrund....elektriker? :-)

Aktuell: I ett reportage i Svenskt Näringsliv

Styrka: Empati

Svaghet: Otålig

Vill kunna: Åka skateboard

Ångrar: Ingenting

Rädd för: Ormar

Längtar efter: Sommaren

Okänd talang: Spelar gitarr

På fritiden: Umgås med min familj

Läser: Artiklar om samhällsfrågor

Lyssnar på: Soulfly

Kopplar av med: Golf

Tittar helst på: Dokumentärer

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist