NYHET15 maj 2018

I Trosa är man stolta, men inte nöjda

Företagen tycker att Trosa kommun har Södermanlands bästa företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning där kommunen för andra året i rad förbättrar sitt resultat. Även när man jämför med hela landet får Trosa höga betyg.

"En bra dialog mellan företagen och kommunen är det absolut viktigaste", säger Jonas Ivervall.

Trosa kommun har många gånger uppmärksammats inom företagarsverige för sin fantastiska utveckling av det lokala företagsklimatet under 2000-talet. Från 2003 då företagen gav kommunen ett betyg under 3 på en 6-gradig skala till en toppnotering på 4.5 år 2012, vilket samma år ledde dem till en andraplats i rankingen över Sveriges bästa företagsklimat.

Därefter dalade kommunen något, om än från en mycket hög nivå. Men förra året inleddes återhämtningen, vilket glädjande nog fortsätter även i årets mätning, då de når 4,2 i det sammanfattande omdömet. Orsaken till förbättringen är, om man får tro näringslivschef Jonas Ivervall, ett nära samarbete med näringslivsorganisationerna och förenklingar i mötet med kommunen som myndighet.

– Vi har fortsatt att jobba med det mötesformat som Svenskt Näringsliv, tillsammans med oss, introducerade under 2016. Och vi har tillsammans med Företagarna bjudit in till branschvisa After work-träffar med tydliga mål och syften där kommunen får med sig en ”att göra”-lista från företagen. Detta har lett till förändringar och förbättringar internt hos oss.

Under året lanserade vi dessutom en mängd e-tjänster som gör det lättare att göra rätt, vilket är en viktig uppgift för de hos oss som arbetar med myndighetsfrågorna. Vi ser också att de lokala nätverken har vuxit sig starkare och lättare kan prata med ”en röst” i dialogen med oss.

Jonas Ivervall menar att anledningen till att Trosa sedan många år har ett av Sveriges bästa företagsklimat stavas tillgänglighet och dialog.

– En bra dialog mellan företagen och kommunen är det absolut viktigaste. Att det är lätt att nå oss på kommunen och att vi försöker vara lösningsorienterade är självklart också viktig, likväl som att en engagerad politik är en viktig förutsättning för att frågan ska vara uthålligt prioriterad.

En viktig framgångsfaktor för att stärka relationen till de lokala företagen har varit ambitionen att inkludera hela kommunorganisationen i arbetet. Målet har hela tiden varit att företagare alltid ska känna sig välkomna att ta kontakt med kommunen, oavsett vad frågan gäller. Vilken del av kommunen man än möter så ska man få ett gott bemötande.

– Att förstå hur företagen arbetar och vilken samhällsnytta de bidrar med är en bra grund. Sen handlar det mycket om att inspirera till att involvera eller stötta näringslivet när det efterfrågas samverkan. Exempel på detta är en av våra lokala livsmedelshandlare som ville starta matlagningsträffar med nyanlända. Då svarade vi upp genom engagemang från SFI-ansvariga och att erbjuda lokaler för träffarna. Utöver detta handlar det om att se näringslivsenheten som en intern resurs som kan hjälpa andra enheter att nå ut med information till de lokala företagen, berättar Jonas Ivervall.

Under kommande år hoppas Trosa kommun få se positiva effekter av de förändringar de gjort i sättet de hanterar de offentliga upphandlingarna, i syfte att ge fler företag möjlighet att leverera även vid större upphandlingar. Men självklart nöjer sig inte näringslivsenheten med vad de åstadkommit hittills, utan de ser framemot ett fortsatt arbete för att förbättra företagsklimatet ännu mer. De hoppas att en nära dialog med företagen, bland annat genom de branschvisa träffarna, kommer göra att de kan fånga upp ytterligare förbättringsmöjligheter.

– En fortsatt god tillväxt ger bra förutsättningar för de lokala företagen och där har vi en viktig roll att se till att vi är en attraktiv kommun som man vill besöka, bo i och driva företag i.

Vi kommer att återstarta näringslivsrådet för att enas om en långsiktig 5-punktsplan och vi kommer att konkretisera vårt markerbjudande inom områden som vi har avsatt för expansion av näringslivet.

Trots sitt höga betyg anser Jonas Ivervall att Trosa fortfarande har mycket att lära av andra kommuner. Det är också det som är hans starkaste tips till de kommuner som vill utveckla sitt företagsklimat: att ta reda på hur andra kommuner gör och lära av varandra.

– Prata med andra kommuner om hur man har löst olika utmaningar. Gör studiebesök hos de som toppar inom de områden som man vill bli bättre på. Sen är ledarskapet också en nyckelfråga. Är ledningen trovärdig när man pratar om näringslivsklimatet? Det räcker inte att bara prata om det. När företagen ser att vi levererar det vi säger att vi ska göra så ökar trovärdigheten i de planer vi har och får därmed företagens stöd.

Nyckelord Trosa kommun:

• Bemötande

• Dialog

• Leverans

• Ledarskap

• Engagemang

Skriven avTony Gunnarsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist