I Trosa är man stolta, men inte nöjda

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Företagen tycker att Trosa kommun har Södermanlands bästa företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning där kommunen för andra året i rad förbättrar sitt resultat. Även när man jämför med hela landet får Trosa höga betyg.

Jonas Ivervall

"En bra dialog mellan företagen och kommunen är det absolut viktigaste", säger Jonas Ivervall.

Trosa kommun har många gånger uppmärksammats inom företagarsverige för sin fantastiska utveckling av det lokala företagsklimatet under 2000-talet. Från 2003 då företagen gav kommunen ett betyg under 3 på en 6-gradig skala till en toppnotering på 4.5 år 2012, vilket samma år ledde dem till en andraplats i rankingen över Sveriges bästa företagsklimat.

Därefter dalade kommunen något, om än från en mycket hög nivå. Men förra året inleddes återhämtningen, vilket glädjande nog fortsätter även i årets mätning, då de når 4,2 i det sammanfattande omdömet. Orsaken till förbättringen är, om man får tro näringslivschef Jonas Ivervall, ett nära samarbete med näringslivsorganisationerna och förenklingar i mötet med kommunen som myndighet.

– Vi har fortsatt att jobba med det mötesformat som Svenskt Näringsliv, tillsammans med oss, introducerade under 2016. Och vi har tillsammans med Företagarna bjudit in till branschvisa After work-träffar med tydliga mål och syften där kommunen får med sig en ”att göra”-lista från företagen. Detta har lett till förändringar och förbättringar internt hos oss.

Under året lanserade vi dessutom en mängd e-tjänster som gör det lättare att göra rätt, vilket är en viktig uppgift för de hos oss som arbetar med myndighetsfrågorna. Vi ser också att de lokala nätverken har vuxit sig starkare och lättare kan prata med ”en röst” i dialogen med oss.

Tabell Alla enkätfrågor Trosa kommun

Jonas Ivervall menar att anledningen till att Trosa sedan många år har ett av Sveriges bästa företagsklimat stavas tillgänglighet och dialog.

– En bra dialog mellan företagen och kommunen är det absolut viktigaste. Att det är lätt att nå oss på kommunen och att vi försöker vara lösningsorienterade är självklart också viktig, likväl som att en engagerad politik är en viktig förutsättning för att frågan ska vara uthålligt prioriterad.

En viktig framgångsfaktor för att stärka relationen till de lokala företagen har varit ambitionen att inkludera hela kommunorganisationen i arbetet. Målet har hela tiden varit att företagare alltid ska känna sig välkomna att ta kontakt med kommunen, oavsett vad frågan gäller. Vilken del av kommunen man än möter så ska man få ett gott bemötande.

– Att förstå hur företagen arbetar och vilken samhällsnytta de bidrar med är en bra grund. Sen handlar det mycket om att inspirera till att involvera eller stötta näringslivet när det efterfrågas samverkan. Exempel på detta är en av våra lokala livsmedelshandlare som ville starta matlagningsträffar med nyanlända. Då svarade vi upp genom engagemang från SFI-ansvariga och att erbjuda lokaler för träffarna. Utöver detta handlar det om att se näringslivsenheten som en intern resurs som kan hjälpa andra enheter att nå ut med information till de lokala företagen, berättar Jonas Ivervall.

Under kommande år hoppas Trosa kommun få se positiva effekter av de förändringar de gjort i sättet de hanterar de offentliga upphandlingarna, i syfte att ge fler företag möjlighet att leverera även vid större upphandlingar. Men självklart nöjer sig inte näringslivsenheten med vad de åstadkommit hittills, utan de ser framemot ett fortsatt arbete för att förbättra företagsklimatet ännu mer. De hoppas att en nära dialog med företagen, bland annat genom de branschvisa träffarna, kommer göra att de kan fånga upp ytterligare förbättringsmöjligheter.

– En fortsatt god tillväxt ger bra förutsättningar för de lokala företagen och där har vi en viktig roll att se till att vi är en attraktiv kommun som man vill besöka, bo i och driva företag i.

Vi kommer att återstarta näringslivsrådet för att enas om en långsiktig 5-punktsplan och vi kommer att konkretisera vårt markerbjudande inom områden som vi har avsatt för expansion av näringslivet.

Trots sitt höga betyg anser Jonas Ivervall att Trosa fortfarande har mycket att lära av andra kommuner. Det är också det som är hans starkaste tips till de kommuner som vill utveckla sitt företagsklimat: att ta reda på hur andra kommuner gör och lära av varandra.

– Prata med andra kommuner om hur man har löst olika utmaningar. Gör studiebesök hos de som toppar inom de områden som man vill bli bättre på. Sen är ledarskapet också en nyckelfråga. Är ledningen trovärdig när man pratar om näringslivsklimatet? Det räcker inte att bara prata om det. När företagen ser att vi levererar det vi säger att vi ska göra så ökar trovärdigheten i de planer vi har och får därmed företagens stöd.

Nyckelord Trosa kommun:

• Bemötande

• Dialog

• Leverans

• Ledarskap

• Engagemang                                                                                                                                                                                                                                                  

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur mycket ska vi diskutera 70 miljarder kronor?

SOMMARKRÖNIKA "De mest avgörande förslagen för universitet och högskolor på ett kvartssekel väntas senare i år. Högre utbildning genomgår stora förändringar, men diskuteras inte tillräckligt." Det skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika och hoppas på att högre utbildning och forskning får en större plats i valrörelsen. "Den största statliga sektorn förtjänar debatt."
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Hem kära hem

SOMMARKRÖNIKA Vad är det som skapar bra förutsättningar för entreprenörskap? Det har den amerikanske, prisbelönade ekonomen Olav Sorenson forskat på. Jonas Frycklund, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv skriver om slutsatserna i sin sommarkrönika och konstaterar att vi inte ska glömma attt heja på folk i kön på ICA.
NYHET Publicerad:

Motverka protektionismen och stå upp för fortsatt frihandel och globalisering

SOMMARKRÖNIKA "En fortsatt öppenhet, frihandel och globalisering är en förutsättning för Sverige och svenskt näringslivs möjlighet att fortsatt vara en dynamisk del av världen som byggt sitt välstånd och välfärd på handel och investeringar. Detta är avgörande för vår tillväxt, vårt jobbskapande och vårt bidrag till en mer hållbar värld för framtidens generationer." Det skriver Niklas Bergström, handelspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det fanns ingen återvändo

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE "Vi upplevde att många andra branscher ständigt utvecklades medan skönhetsbranschen tycktes stå och stampa. Så när vi fann konceptet med brow-bars i London var det som om en blixt kom från klar himmel, det här var det vi skulle göra, det fanns ingen återvändo!" Det säger Tilda Nordh från Katrineholm, som tillsammans med sin mor Susanne Lundqvist startade upp skönhetsföretaget Rapide för fem år sedan. Idag har de 60 anställda, på 15 platser runt om i landet.
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

SOMMARKRÖNIKA "Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?" Det skriver Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Den osynliga handen, egennytta och altruism

KRÖNIKA "I företagsvärlden är egennytta ofta att likställa med vinst. Hög vinst innebär hög avkastning. Låt dig därför inte luras att tro att vinst är något dåligt. Hög vinst är ett kvitto på att det ett företag har ett högt värde för andra. Det är jag glad för!" Skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vilket EU vill Sverige ha?

SOMMARKRÖNIKA "Vid EU-toppmötet i slutet av juni kommer de europeiska ledarna ta flera stora beslut som påverkar EU:s framtid. Det handlar om migrationspolitik, innovation, Brexit och relationerna till omvärlden. Så många viktiga beslut, att Italiens president Sergio Mattarella uttryckte särskild oro för att den italienska regeringsombildningen inte skulle bli klar i tid till toppmötet. I Sverige ser vi istället en valrörelse där Europa är helt frånvarande." Det skriver Sophia Bengtsson, expert på EU-frågor på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Det bästa är friheten

SÖDERMANLANDS NYA FÖRETAGARE Anna Viltling driver företaget ”FIKA by Anna” i Eskilstuna och jobbar idag med sitt företag på heltid. Det bästa med att vara företagare är friheten och att själv kunna forma sin egen arbetsdag och bestämma hur den ska se ut. "Det är en väldigt härlig känsla, samtidigt som det sätter press på en. Ligger inte jag på så händer ingenting, men jag gillar att känna att det är jag som bestämmer", säger Anna.
NYHET Publicerad:

Fiskala skatter i gröna kläder – miljöskatter utan miljöeffekt

SOMMARKRÖNIKA "En sann miljövän måste rimligen förespråka styrmedel och miljöpolitik som har en reell effekt på miljön. Det är rimligt att den som förespråkar införande av nya miljöskatter kan redogöra för de effekter som skatten får för både välfärd och miljö." Det skriver Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Inte vatten värd när det går åt skogen?

SOMMARKRÖNIKA "Den som inte i tid har bevakat sina intressen riskerar att förlora sin verksamhet på sikt. Ur ett samhällsperspektiv är utvecklingen allvarlig och förhoppningsvis kan den vändas. Det vore nämligen olyckligt om det gick åt skogen för att vi kastat ut barnet med badvattnet." Det  skriver Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

MPs toppolitiker träffar företagare

FÖRETAGSKLIMAT Riksdagsval, politiker och företagare – hör det ihop? Miljöpartiets två toppkandidater inför riksdagsvalet riksdagen i Södermanland, Linus Lakso och Marielle Lathi besökta Attendos demensboende på Ekebyvägen och åt lunch med företagare. Samtalet blev långt och intressant med inriktning på vad företagare önskar sig av den regering som tillträder efter höstens val.
NYHET Publicerad:

Svensk skola kan mycket bättre

SOMMARKRÖNIKA "Det finns många bilder av den svenska skolan. Flera av dem är positiva och på flera sätt går det åt rätt håll, men helheten måste förbättras. Ambitionerna måste höjas. Svensk skola kan mycket bättre." Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Företagare vill gärna ha råd och vägledning

KRÖNIKA "Inte sällan känner företagen ett tydligt underläge gentemot de tjänstemän som kan neka dem det tillstånd de behöver eller som kan utdela vite efter en inspektion. De kan till och med stänga verksamheten. Tänk om företagen i stället vill att kommunen ska genomföra en tillsyn för att de då kan få hjälp genom råd och vägledning från kompetenta tjänstemän." Det skriver Björn Lindgren, Svenskt Näringsliv, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Tjeders i Malmköping fick besök av Socialdemokrater

FÖRETAGSKLIMAT Mona Kanaan och Caroline Helmersson Olsson kandiderar båda till riksdagen för Socialdemokraterna. Under en förmiddag var de på besök hos Marie Svensson, vd på Tjeders Industri AB som ligger i Malmköping.
NYHET Publicerad:

Digitalisering av vården med Omsorg & Behandling FHV

VÄLFÄRDSFÖRETAG Med ny teknik, nätverksorganisation och entreprenörskap vill Omsorg & Behandling Företagshälsovård öka tillgängligheten och sänka kostnader för företagshälsovården.
NYHET Publicerad:

Kristdemokraternas toppkandidat besökte Lästringe-Alma

VÄLFÄRD "Är det något som vi behöver diskutera så är det hur vi kan få bättre kvalitet och hur kvalitet följs upp", menar Catharina Helgason, på Lästringe-Alma, som upplever de politiska debatten om privata företag inom välfärden som verklighetsfrånvänd. Hon får medhåll av Pia Steensland, Kristdemokraternas toppkandidat i Södermanland till riksdagen, som nyligen besökte Catharina och Lästringe-Alma AB:s verksamhet ligger i Tystberga.
NYHET Publicerad:

Vingåkers företagsklimatet är på rätt väg

FÖRETAGSKLIMAT Vingåkers ihärdiga arbete för ett förbättrat företagsklimat börjar nu ge resultat. På punkt efter punkt höjer företagarna betygen. Det framgår av Svenskt Näringslivs nya enkätundersökning. Svaren blir en viktig faktor vid rankingen av företagsklimatet som redovisas den 2 oktober.
NYHET Publicerad:

I Trosa är man stolta, men inte nöjda

FÖRETAGSKLIMAT Företagen tycker att Trosa kommun har Södermanlands bästa företagsklimat. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning där kommunen för andra året i rad förbättrar sitt resultat. Även när man jämför med hela landet får Trosa höga betyg.