NYHET3 november 2016

Ölkultur som företag

Anders Olsson visar passionerat runt i den kombinerade puben och bryggeriet. Hans intresse för öl har burit hela vägen till ett etablerat bryggeri.

Foto: Björn Lindgren

Eskilstuna Ölkultur startades 2003 som en förening för ölintresserade som gillade att utforska ett bredare sortiment än det som de stora och etablerade bryggerierna erbjöd. Redan från början fanns drömmen att starta ett bryggeri i Eskilstuna. Anders, som då var konsult på IBM och bryggde öl hemma på fritiden, var en av de drivande.

2005 bildades Eskilstuna Ölkultur AB och 2008 etablerade de sig i nuvarande lokaler på Faktoriholmarna i centrala Eskilstuna.

-Lokaliseringen är ideal för oss med den kombination av bryggeri och pub som vi bedriver, säger Anders Olsson, nu vd och huvudägare.

Pubverksamheten var länge endast tillgänglig för föreningens medlemmar och deras gäster. Sedan ett år tillbaka är den öppen för allmänheten. För att ha en pubverksamhet krävdes att det gjordes en investering i ett kök så att mat kan serveras.

Eskilstuna Ölkultur brygger idag ca 150 000 liter öl om året. Det är en nivå som Anders Olsson är nöjd med.

-Vi ska snarare dra ner på produktionen än att utöka den. Vi är ett lokalt bryggeri som medvetet valt att inte bli en volymtillverkare, menar Anders.

Som mikrobryggeri är alltså inte kvantiteten det viktigaste. Kvalitet är emellertid desto viktigare och de jobbar under devisen ”Vi brygger öl med kropp och själ”. De har 4-5 standardöl i sitt sortiment och producerar sedan olika säsongsöl och tar fram tillfälliga sorter.

Anders är engagerad i den bryggeritekniska utbildningen som finns i Ludvika. Att få kompetens personal till branschen är viktigt. De flesta börjar i något av alla de mikrobryggerier som växer fram.

-Jag skulle tro att 18 av de 20 eleverna varje år börjar på ett mikrobryggeri, säger Anders.

Eskilstuna Ölkultur har en stark förankring i det lokala. I största möjligt utsträckning jobbar de med lokala råvaror och lokala samarbetspartners. Råvarorna är viktiga och Anders ser fram emot att Warbro Kvarn utanför Katrineholm ska utveckla sin verksamhet med ett mälteri så att de kan köpa malt från dem.

-Warbro Kvarn har sädesslag som de är ensamma om som är spännande för oss att testa, resonerar Anders.

Den starka lokala förankring i kombination med passionen för öl har givit eskilstunaborna både ett eget ölmärke att avnjuta och en pub att dricka öl i. På sådant sätt fungerar den spontana ordning som företagsamheten är en del av.

Entreprenörskap
Skriven avBjörn Lindgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist