”Trist att känna sig som en presumtiv skurk”

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL När skattemyndigheten oannonserat stövlade in på restaurangen mitt under en fullbokad lördag och krävde att se liggaren fick krögaren Anders Scharp nog. ”Att vi ska hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt”, säger han och vittnar om hur regelbördan ökar alltmer inom restaurangbranschen.

Anders Scharp, Trosa Stadshotell.jpg
Foto: Jessica Gow/TT

Det är full rulle på Anders Scharps restaurang. Gästerna fyller restaurangen inför årets stora begivenhet på Trosa Stadshotell: Julbord en fullbokad lördag. Alla har fullt upp för att klara kvällens uppgifter.

Mitt under stöket dyker plötsligt skattemyndigheten upp och vill på stående fot granska personalliggaren som finns på varje svensk krog.

Krögaren Anders Scharp kan inte, hinner inte, få fram rätt papper på två röda sekunder och därför tvingas han betala en straffavgift på 15 000 kronor.

Anders Scharp älskar sitt jobb som ägare av det charmiga Stadshotellet i Trosa. Tillsammans med hustrun Agneta gör han sitt bästa för att gästerna ska äta gott, koppla av eller få behandlingar på hotellets spa. Han startade i branschen 1978 och har drivit egen verksamhet sedan 1991.

Han konstaterar dystert att han får allt mindre tid till det han kan bäst. Allt fler timmar går åt att hålla sig flytande i regelkrångel och myndighetskontakter. Det pressar företagare bort från kärnverksamheten och tar död på arbetsglädjen. Därför vill Anders Scharp se dialog framför paragrafrytteri. Då kan företagarna ägna sig åt det de kan bäst, samtidigt som reglerna efterlevs bättre.

Förstår nyttan med regler

I krog- och hotellbranschen finns det många regler rörande allt från personalliggare till alkoholhantering, hygien och arbetsmiljö. Han vill betona att han i grunden är en positiv och glad människa och inte någon kverulant som hakar upp sig på småsaker.

– Jag förstår syftet med i princip alla regler och det finns anledning till varför de finns. Det stora problemet tycker jag är att det hos många myndigheter finns en ovilja att förstå vår verklighet. Vi borde kunna kommunicera på ett annat sätt.

Den första kontakten är viktig. Anders Scharp menar att det kan räcka för myndigheter att ställa en fråga eller komma med en vänlig uppmaning för att få allt att fungera korrekt och enligt reglerna.

– Visst är det rimligt att det är god ordning på vem som finns i arbete och på eventuell extra personal, men att vi skall hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt, säger Anders Scharp.

Den bisarra upplevelsen från julbordet 2016 är bara ett av flera exempel på när myndigheter inte varit det minsta lyhörda för företagets verklighet och där nitiskt paragrafrytteri varit ingångsvärdet. Han beskriver en känsla av att antas vara en presumtiv skurk. Då spelar det ingen roll om reglerna är riktiga och rimliga. Kontakten blir kontraproduktiv.

Att år efter år visat att företaget följer branschens lagar och regler innebär inget intjänat förtroendekapital.

Fler exempel

Han har fler exempel på när bemötandet brister.

– Vi, precis som många andra, kryddar eget brännvin till julbordet. Det visade sig att det krävs ett särskilt tillstånd för det, där vi anger hur vi kryddar och i vilken mängd. I stället för att vänligt påpeka det fick vi en formell skrivelse om att vi bröt mot reglerna. Det fick det att rinna över för mig. Sådant måste kunna ske i dialog. Om reglerna sedan inte följs så är det rimligt att ta det formellt.

Han är besviken på att den som visat att reglerna följs och betalat in 750 000 skattekronor i slutet av varje månad inte kan bemötas på ett mer konstruktivt sätt.

– Det borde vara allt mer angeläget i takt med att regelbördan blir större.

Men hur gick det med de 15 000 kronorna som Skattemyndigheten krävde? En frustrerad Anders Scharp valde att skicka in en skrivelse till Skattemyndigheten angående personalliggaren efter den omilda behandlingen i julas. Det lönade sig. Anders Scharp fick och rätt slapp betala avgiften.

Före detta näringsminister, Maud Olofsson, lyckades inte i sin ambition att minska regelbördan med 25 procent. Hennes efterträdare på ministerposten har inte heller bidragit till någon förbättring. Tvärt om, anser Anders Scharp.

– För oss har det gått så pass långt att vi måste anlita hjälp av andra företag för att uppfylla reglerna och hinna presentera underlag för granskningar. Vi pressas ut från vår kärnverksamhet. Personal är en stor post för oss där växer regelverket hela tiden, säger Anders Scharp.

Jesper Mott

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Många nya jobb i snabbast växande näringen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande näring. Nästan en femtedel av alla nya jobb skapas i vår näring. Fram till år 2023 kommer näringen att skapa 50 000 nya jobb. Och en tredjedel av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är unga under 25 år", säger Malin Bergsvik, regionkommunikatör på Visita Mellersta. Att behovet av utbilda personal kommer vara stort i framtiden stod klart när när Visita, Örebro kommun och företagare i branschen träffade Studie- & yrkesvägledare i Örebro.
NYHET Publicerad:

Friskolor får rätt till skolpeng till slut

FRISKOLAN Efter att Falu kommun förra året betalade ut 32,7 miljoner kronor i retroaktiv ersättning till fristående skolor är det nu Borlänges tur. Även här har gymnasiefriskolornas skolpeng varit för låg i många år. ”Det här agerandet från kommuner är ett problem”, säger Peter Lundström, vd på Helixgymnasiet i Borlänge.
NYHET Publicerad:

Kommunens krav utesluter företag

UPPHANDLING Skellefteå kommun har nyligen avslutat en upphandling av resebyråtjänster. I upphandlingen har de ställt krav som exkluderar ett stort antal leverantörer. ”Jag undrar varför kommunen ställer krav som gör att färre leverantörer kan lämna anbud”, säger vd:n på en lokal resebyrå.
NYHET Publicerad:

Med förenkling i sikte

FÖRETAGSKLIMAT Dunkers Kulturhus i Helsingborg fylldes under en dag i april. Då gick starten när ca 500 kommunala tjänstemän i 11 kommuner i nordvästra Skåne satte sig på skolbänken. Siktet är inställt på bättre service till företagen – att förenkla helt enkelt.
NYHET Publicerad:

Umeåentreprenörer erbjuder digital praktik

HÖGSKOLAN Tjänsten Webbexpressen erbjuder studenterna att göra praktik på ett helt nytt sätt. Studenterna jobbar digitalt och väljer själva arbetstid och varifrån de jobbar. De får testa att jobba som digitala entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Kommunens nej hotar sommarsäsongen

KONKURRENS Tak eller inte över uteserveringen? Det är den stora frågan för Tomas Kurt, ägare av restaurangen Stora Örebro. Kommunen har sagt nej trots att andra krögare kring samma torg har liknande tak. ”Beslutet är godtyckligt och ett klart fall av negativ särbehandling”, säger Tomas Kurt.
NYHET Publicerad:

I polisförhör för danstillstånd

REGELKRÅNGEL En halvtidstjänst, så mycket tid uppskattar Peter Sjöström att O´Learys i Umeå lägger ner på alla regler man ska följa. Nyligen kallades han till förhör. Det blev finalen på en två år lång byråkratisnurra där det visade sig att polisen hade fel.
NYHET Publicerad:

Orimliga skillnader mellan kommunerna

REGELTILLÄMPNING ”Handläggningstider och avgifter kan skilja sig åt väldigt mycket mellan kommuner, ibland är de rent av orimliga. Vi måste prata mer om hur man tolkar regler." Det säger August Liljeqvist, sakkunnig på Näringslivets Regelnämnd.
NYHET Publicerad:

Två års arbete i onödan när regeltolkningen ändrades

REGELKRÅNGEL Två års arbete gick upp i rök när certifieringen, som företaget Svalson hade jobbat så hårt för, plötsligt inte längre skulle gälla. "Regelbördan måste lätta för företagen. Gör Regelrådet till en fristående myndighet och tilldela den en stoppfunktion för konsekvensutredningar som inte håller måttet", säger Svenskt Näringslivs jurist Göran Grén.
NYHET Publicerad:

”Det handlar inte om att ta vad man får”

KOMPETENS Många företag upplever det svårt att finna rätt kompetens på dagens arbetsmarknad. Ett av dem företag är Special-Elektronik i Karlstad. ”Framtiden ligger i att vi hittar rätt personer, som hjälper företaget att utvecklas och förbättras”, säger Åke Larsson, VD.
NYHET Publicerad:

"Jag önskar att byråkratin fungerade smidigare"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Utan arbetskraft från Rumänien och Polen skulle skogsvårdsföretaget Svensk Skogsservice AB stå sig slätt. "Vi har vuxit snabbt och jag hoppas på fortsatt tillväxt, men allt hänger på om vi lyckas hitta arbetskraft", menar Joakim Gustafsson, huvudägare och vd.
NYHET Publicerad:

Ingen hjälp från kommunen när företagen vill växa och skapa fler jobb

FÖRETAGSKLIMAT Södertälje är i stort behov av fler arbetstillfällen. Men när Fruktleveransen och Herr Gurka behövde hjälp med mark för att kunna växa och anställa fler gav kommunen kalla handen.
NYHET Publicerad:

Sopkrig rasar på Gotland

KONKURRENS Med subventionerad återvinning konkurrerar Region Gotland ut de lokala företag som har som affärsidé att ta hand byggavfall. Men kommunen slår ifrån sig och en lösning på problemet dröjer. ”Det är helt snett”, säger Daniel Björkman som driver företaget Returbagen.
NYHET Publicerad:

När dödshot blir vardag - ökad kriminalitet största hotet

SÄKERHET Endast 18 timmar efter den lyckade och välbesökta invigningen av Conny Holmlunds nya ICA Kvantumbutik i Märsta centrum, gick larmet. Butiken hade utsatts för ett smash and grab-rån med en bil som kört rakt in i entrén.
NYHET Publicerad:

Mungipor pekar uppåt i glödheta Nya Luleå

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en ny optimism och framåtanda i Luleå jämfört för bara några år sedan. Kommunen sticker också ut med topplaceringar i hela landet när det gäller olika mätningar och beskrivs ibland som glödhet.
NYHET Publicerad:

Byggarna bygger byn

I Växjö står byggkranarna på rad och nya byggnader dyker upp på flera ställen likt svampar ur jorden. Det är många år sedan det producerades så mycket inom byggsvängen som nu.
NYHET Publicerad:

Det är nåt osunt med osund konkurrens

Skulle vi fråga på stan om det är en kommunal uppgift att driva bilfabrik eller sågverk, så skulle nog svaret bli ett entydigt Nej! Men är svaret lika självklart när det kommer till campingplatser, restauranger eller brandskyddsutbildningar?
NYHET Publicerad:

Kriminaliteten tvingar honom stänga butiken

BROTTSLIGHET Hot, våld och rån utgör vardagen för allt fler företagare som inte längre räknar med hjälp från en handfallen poliskår. Nu kräver företagarna åtgärder från samhället. Salam Kurda har haft sin butik i Husby centrum i över 30 år, men nu vill han inte fortsätta. ”Jag orkar inte längre, jag tvingas lämna Husby på grund av all kriminalitet”.
NYHET Publicerad:

Hög tid att förbereda för dataskyddsförordningen

DIGITALISERING Den nya dataskyddsförordningen stod i fokus för företag i Örnsköldsvik som på onsdagen fick möjlighet att ställa frågor till Svenskt Näringslivs Carolina Brånby. Det är hög tid att börja arbetet, var hennes budskap.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjning för hela Halland

FÖRETAGSAMHET Under ett intensivt dygn möttes ett 90-tal representanter på Ästad Forum från Hallands företag, kommuner och region för att diskutera länets framtid. Under konferensen fördes en lång rad gruppdiskussioner om hur Halland ska gå vidare med kompetensförsörjning, inkludering och attraktivitet i framtiden.