NYHET14 mars 2017

”Trist att känna sig som en presumtiv skurk”

När skattemyndigheten oannonserat stövlade in på restaurangen mitt under en fullbokad lördag och krävde att se liggaren fick krögaren Anders Scharp nog. ”Att vi ska hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt”, säger han och vittnar om hur regelbördan ökar alltmer inom restaurangbranschen.

Foto: Jessica Gow/TT

Det är full rulle på Anders Scharps restaurang. Gästerna fyller restaurangen inför årets stora begivenhet på Trosa Stadshotell: Julbord en fullbokad lördag. Alla har fullt upp för att klara kvällens uppgifter.

Mitt under stöket dyker plötsligt skattemyndigheten upp och vill på stående fot granska personalliggaren som finns på varje svensk krog.

Krögaren Anders Scharp kan inte, hinner inte, få fram rätt papper på två röda sekunder och därför tvingas han betala en straffavgift på 15 000 kronor.

Anders Scharp älskar sitt jobb som ägare av det charmiga Stadshotellet i Trosa. Tillsammans med hustrun Agneta gör han sitt bästa för att gästerna ska äta gott, koppla av eller få behandlingar på hotellets spa. Han startade i branschen 1978 och har drivit egen verksamhet sedan 1991.

Han konstaterar dystert att han får allt mindre tid till det han kan bäst. Allt fler timmar går åt att hålla sig flytande i regelkrångel och myndighetskontakter. Det pressar företagare bort från kärnverksamheten och tar död på arbetsglädjen. Därför vill Anders Scharp se dialog framför paragrafrytteri. Då kan företagarna ägna sig åt det de kan bäst, samtidigt som reglerna efterlevs bättre.

Förstår nyttan med regler

I krog- och hotellbranschen finns det många regler rörande allt från personalliggare till alkoholhantering, hygien och arbetsmiljö. Han vill betona att han i grunden är en positiv och glad människa och inte någon kverulant som hakar upp sig på småsaker.

– Jag förstår syftet med i princip alla regler och det finns anledning till varför de finns. Det stora problemet tycker jag är att det hos många myndigheter finns en ovilja att förstå vår verklighet. Vi borde kunna kommunicera på ett annat sätt.

Den första kontakten är viktig. Anders Scharp menar att det kan räcka för myndigheter att ställa en fråga eller komma med en vänlig uppmaning för att få allt att fungera korrekt och enligt reglerna.

– Visst är det rimligt att det är god ordning på vem som finns i arbete och på eventuell extra personal, men att vi skall hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt, säger Anders Scharp.

Den bisarra upplevelsen från julbordet 2016 är bara ett av flera exempel på när myndigheter inte varit det minsta lyhörda för företagets verklighet och där nitiskt paragrafrytteri varit ingångsvärdet. Han beskriver en känsla av att antas vara en presumtiv skurk. Då spelar det ingen roll om reglerna är riktiga och rimliga. Kontakten blir kontraproduktiv.

Att år efter år visat att företaget följer branschens lagar och regler innebär inget intjänat förtroendekapital.

Fler exempel

Han har fler exempel på när bemötandet brister.

– Vi, precis som många andra, kryddar eget brännvin till julbordet. Det visade sig att det krävs ett särskilt tillstånd för det, där vi anger hur vi kryddar och i vilken mängd. I stället för att vänligt påpeka det fick vi en formell skrivelse om att vi bröt mot reglerna. Det fick det att rinna över för mig. Sådant måste kunna ske i dialog. Om reglerna sedan inte följs så är det rimligt att ta det formellt.

Han är besviken på att den som visat att reglerna följs och betalat in 750 000 skattekronor i slutet av varje månad inte kan bemötas på ett mer konstruktivt sätt.

– Det borde vara allt mer angeläget i takt med att regelbördan blir större.

Men hur gick det med de 15 000 kronorna som Skattemyndigheten krävde? En frustrerad Anders Scharp valde att skicka in en skrivelse till Skattemyndigheten angående personalliggaren efter den omilda behandlingen i julas. Det lönade sig. Anders Scharp fick och rätt slapp betala avgiften.

Före detta näringsminister, Maud Olofsson, lyckades inte i sin ambition att minska regelbördan med 25 procent. Hennes efterträdare på ministerposten har inte heller bidragit till någon förbättring. Tvärt om, anser Anders Scharp.

– För oss har det gått så pass långt att vi måste anlita hjälp av andra företag för att uppfylla reglerna och hinna presentera underlag för granskningar. Vi pressas ut från vår kärnverksamhet. Personal är en stor post för oss där växer regelverket hela tiden, säger Anders Scharp.

Jesper Mott

regler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist