”Trist att känna sig som en presumtiv skurk”

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL När skattemyndigheten oannonserat stövlade in på restaurangen mitt under en fullbokad lördag och krävde att se liggaren fick krögaren Anders Scharp nog. ”Att vi ska hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt”, säger han och vittnar om hur regelbördan ökar alltmer inom restaurangbranschen.

Anders Scharp, Trosa Stadshotell.jpg
Foto: Jessica Gow/TT

Det är full rulle på Anders Scharps restaurang. Gästerna fyller restaurangen inför årets stora begivenhet på Trosa Stadshotell: Julbord en fullbokad lördag. Alla har fullt upp för att klara kvällens uppgifter.

Mitt under stöket dyker plötsligt skattemyndigheten upp och vill på stående fot granska personalliggaren som finns på varje svensk krog.

Krögaren Anders Scharp kan inte, hinner inte, få fram rätt papper på två röda sekunder och därför tvingas han betala en straffavgift på 15 000 kronor.

Anders Scharp älskar sitt jobb som ägare av det charmiga Stadshotellet i Trosa. Tillsammans med hustrun Agneta gör han sitt bästa för att gästerna ska äta gott, koppla av eller få behandlingar på hotellets spa. Han startade i branschen 1978 och har drivit egen verksamhet sedan 1991.

Han konstaterar dystert att han får allt mindre tid till det han kan bäst. Allt fler timmar går åt att hålla sig flytande i regelkrångel och myndighetskontakter. Det pressar företagare bort från kärnverksamheten och tar död på arbetsglädjen. Därför vill Anders Scharp se dialog framför paragrafrytteri. Då kan företagarna ägna sig åt det de kan bäst, samtidigt som reglerna efterlevs bättre.

Förstår nyttan med regler

I krog- och hotellbranschen finns det många regler rörande allt från personalliggare till alkoholhantering, hygien och arbetsmiljö. Han vill betona att han i grunden är en positiv och glad människa och inte någon kverulant som hakar upp sig på småsaker.

– Jag förstår syftet med i princip alla regler och det finns anledning till varför de finns. Det stora problemet tycker jag är att det hos många myndigheter finns en ovilja att förstå vår verklighet. Vi borde kunna kommunicera på ett annat sätt.

Den första kontakten är viktig. Anders Scharp menar att det kan räcka för myndigheter att ställa en fråga eller komma med en vänlig uppmaning för att få allt att fungera korrekt och enligt reglerna.

– Visst är det rimligt att det är god ordning på vem som finns i arbete och på eventuell extra personal, men att vi skall hinna ta fram underlaget på stående fot och samtidigt ha fullt fokus på gästerna i en full restaurang är inte rimligt, säger Anders Scharp.

Den bisarra upplevelsen från julbordet 2016 är bara ett av flera exempel på när myndigheter inte varit det minsta lyhörda för företagets verklighet och där nitiskt paragrafrytteri varit ingångsvärdet. Han beskriver en känsla av att antas vara en presumtiv skurk. Då spelar det ingen roll om reglerna är riktiga och rimliga. Kontakten blir kontraproduktiv.

Att år efter år visat att företaget följer branschens lagar och regler innebär inget intjänat förtroendekapital.

Fler exempel

Han har fler exempel på när bemötandet brister.

– Vi, precis som många andra, kryddar eget brännvin till julbordet. Det visade sig att det krävs ett särskilt tillstånd för det, där vi anger hur vi kryddar och i vilken mängd. I stället för att vänligt påpeka det fick vi en formell skrivelse om att vi bröt mot reglerna. Det fick det att rinna över för mig. Sådant måste kunna ske i dialog. Om reglerna sedan inte följs så är det rimligt att ta det formellt.

Han är besviken på att den som visat att reglerna följs och betalat in 750 000 skattekronor i slutet av varje månad inte kan bemötas på ett mer konstruktivt sätt.

– Det borde vara allt mer angeläget i takt med att regelbördan blir större.

Men hur gick det med de 15 000 kronorna som Skattemyndigheten krävde? En frustrerad Anders Scharp valde att skicka in en skrivelse till Skattemyndigheten angående personalliggaren efter den omilda behandlingen i julas. Det lönade sig. Anders Scharp fick och rätt slapp betala avgiften.

Före detta näringsminister, Maud Olofsson, lyckades inte i sin ambition att minska regelbördan med 25 procent. Hennes efterträdare på ministerposten har inte heller bidragit till någon förbättring. Tvärt om, anser Anders Scharp.

– För oss har det gått så pass långt att vi måste anlita hjälp av andra företag för att uppfylla reglerna och hinna presentera underlag för granskningar. Vi pressas ut från vår kärnverksamhet. Personal är en stor post för oss där växer regelverket hela tiden, säger Anders Scharp.

Jesper Mott

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen viktigast för Seco Tools

FÖRETAGSKLIMAT Seco Tools i Fagersta lägger ner mycket tid på att hitta rätt medarbetare. ”Det gäller att kunna växla kompetenser i företaget, annars kan vi inte utvecklas”, säger VD Lars Bergström. Högst upp på önskelistan står en högkvalitativ gymnasieskola till kommunen.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel besvärligt för grisbilen

REGELKRÅNGEL Hemleveranser av hantverksproducerad mat till privathushåll och restauranger. Det är affärsidén för Edgården i Västerbotten. Nu kräver myndigheterna utökade kontroller av bland annat temperaturen där maten förvaras. Företagets egna kontroller räcker inte.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel skapar höga hinder

FÖRETAGSAMHET Tunarp Säteri är en idyllisk plats med lång historia. Konceptet är det samma nu som vid starten 1968 – en plats där man erbjuds komma bort från vardagen. Beata Thafvelin, ägare av Tunarp Säteri, beskriver en vistelse på Tunarp som en semester med ridning och boende på samma ställe. ”Men krångliga och ständigt nya regler gör det besvärligt att driva företaget framåt”.
NYHET Publicerad:

Infrastrukturen är bättre i Norrlands inland

FÖRETAGSKLIMAT Företagare i Kalmar län har större förväntningar på en fungerande och anpassad infrastruktur än vad dagens vägnät, tåg och flyg kan erbjuda. Ska det verkligen vara så att Kalmar läns företagare inte ges de rätta förutsättningarna för att anställa, frakta varor och skapa tillväxt? Länet behöver samla sig och tala med en röst så att verklig förbättring kan bli verklighet.
NYHET Publicerad:

Osund konkurrens: "Det är som Davids kamp mot Goliat"

OSUND KONKURRENS Nästan var tredje företagare uppger att de möter konkurrens från det offentliga, visar en ny enkätundersökning från konkurrensverket. Göran Grén, jurist och expert på konkurrensfrågor är mycket bekymrad över resultatet. "Jag tycker att det är hög tid att det skapas en diskussion om vad till exempel kommuner bör ägna sig åt", säger han.
NYHET Publicerad:

Succé när Nacka upphandlade välfärdsteknik

UPPHANDLING Nacka kommun har precis avslutat en funktionsupphandling av välfärdstjänster för äldre. Tack vare fokus på dialog med marknaden och ett internt samarbete mellan olika avdelningar så blev upphandlingen en succé. Resultatet blev en ny form av abonnemang av välfärdstjänster.
NYHET Publicerad:

”Arbetsförmedlingen lämnar tyvärr mycket att önska”

HALLÅ DÄR Anneli Rådesjö driver Labbsand. Ett fantastiskt beläget värdshus som i huvudsak är en restaurang, men även catering och stuguthyrning finns på menyn. Anneli har varit i branschen i över 25 år och ännu har inte gnistan slocknat. Det är kärleken till matlagningen och det dagliga mötet med människor som gör att jobbet aldrig blir tråkigt, säger Anneli Rådesjö.
NYHET Publicerad:

Västerås imponerar på Amazon

FÖRETAGSKLIMAT Rätt attityd, engagemang och lösningsförmåga. Det avgjorde när Amazon Web Services valde Västerås som etableringsort för sina datahallar. ”Vi har skapat ett förtroende för oss i hela ledet – hela vägen till kommunens fastighetsdirektör”, säger Conny Petrén, näringslivschef.
NYHET Publicerad:

Effektiv upphandling skapar tillväxt

UPPHANDLING Offentlig upphandling omsätter årligen hundratals miljarder kronor. Därmed bör också krav ställas för en effektiv och ändamålsenlig upphandling. Idag upplever många företag regelkrångel och brister i kommunikationen, något som måste förbättras för att upphandlingsenheter ska kunna bidra till tillväxt och en bra resursfördelning av våra skattemedel.
NYHET Publicerad:

Grannens tjäderspel får myndighet att stoppa avverkning

REGELKRÅNGEL Olle Andréasson och Anneli Virenhem väntade i ett år på att få tillstånd från Skogsstyrelsen att avverka skog. Det blev ett nej, eftersom det kan finnas ett tjäderspel på grannens mark. Förlusten på en halv miljon får de ingen ersättning för.
NYHET Publicerad:

Hofors företagsklimat får åter gott betyg av företagen

FÖRETAGSKLIMAT ”Att träffa företagare öga mot öga är oerhört betydelsefullt om man vill jobba för ett bättre företagsklimat. Vi har skapat arenor som möjliggör möten mellan kommunföreträdare och näringslivsrepresentanter. Det har visat sig vara vägvinnande”. Det säger Mimmi Abramsson, kommunchef i Hofors kommun.
NYHET Publicerad:

Jobb och entreprenörskap för bättre integration

INTEGRATION "Vi måste hitta de enkla jobben, vi kan inte göra det så komplicerat. Ingångslönerna är en het potatis och Sverige har ett system för integration som går långsamt samtidigt som kommunerna måste spara pengar." Det säger Stene Boldt på Integrationscampus Fimi Örestrand i Strandbaden.
NYHET Publicerad:

Glada miner i Vårgårda efter enkätsläpp

ENKÄT När Svenskt Näringsliv häromdagen presenterade årets undersökning av Lokalt Företagsklimat blev Vårgårda den kommun i Västra Götaland som fick högst betyg. 80.2% av de tillfrågade tycker att företagsklimatet är bra, och kommunen får ett sammanfattande omdöme på 4.6 av 6.0.
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist gör att företag förlorar uppdrag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För att regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska kunna nås krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Jobben skapas när företag växer

FÖRETAGSKLIMAT Grunden för välfärden återfinns i företagsamma människor som startar och driver företag. Avdelningen för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv arbetar dagligen med att skapa bättre förutsättningar för företag, regionalt och lokalt genom ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Lärlingar räddningen för inlandet?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Storuman är den kommun där företagarna är mest missnöjda med tillgången på arbetskraft. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning om det lokala företagsklimatet 2017. Ove Abrahamsson, på Råsunda Mekaniska i Forsvik, är en som engagerar sig i frågan. "Jag ser lärlingsutbildning som framtiden rent generellt men speciellt för inlandet", säger han.
NYHET Publicerad:

Små företag verkar i tystnad

FÖRETAGSKLIMAT Att driva företag i Eslöv har många fördelar men kommunen måste bli bättre på att lyfta de små företagen. Det anser My Hedenskog, vd och delägare på Scan Filter.
NYHET Publicerad:

"Kompetensförsörjningen är den stora utmaningen"

FÖRETAGSKLIMAT Arbetskraft med rätt kompetens är en bristvara och en politisk fråga, menar Gertrud Weiselblad, vd Gertrud Solutions AB, när politiker i Karlskrona gör företagsbesök för att stärka dialogen om hur företagsklimatet i kommunen kan förbättras.
NYHET Publicerad:

Lätt att starta men svårt att driva företag

FÖRETAGANDE Senja Ljung driver företag inom mark och anläggning. På visitkortet står numera även styrelseledamot i Svenskt Näringsliv. Välfärdens utmaningar kräver fler företag. Men det är svårt att hålla reda på alla regler för ett litet företag som inte kan hålla sig med specialister, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.