Är företagare fria?

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vad är det som driver en entreprenörssjäl att starta eget? Frihet är ett vanligt svar. Möjligheten att påverka sina arbetstider, att välja varifrån man ska jobba. Och ekonomisk frihet såklart.

Åsa Jakobsson

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt, skriver Åsa Jakobsson, smartamaten.se och uppmanar att i stället jobba smart.

Även tid för barnen och familjen brukar hamna högt upp på listan (i alla fall för kvinnliga företagare, om jag tar mig friheten att generalisera lite). Passion är ett annat vanligt svar. Att få arbeta med det man brinner för, att få förverkliga sina drömmar och idéer, ofta kopplat till en önskan att hjälpa andra.

För mig var det en kombination av dessa fyra som ledde till att jag startade SmartaMaten. Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa, och jag älskar god och vällagad mat. Dessutom är jag en naturbegåvning när det gäller att planera - så att förvandla mina egna recept och inköpslistor till en fungerande affärsidé var mest bara roligt och spännande.

Och den feedback mina kunder gett genom åren är det som ger mig lusten och drivkraften att fortsätta. När de berättar hur bra de mår, hur eksem eller allergier försvunnit, hur diabetes-, blodfetts- och blodtrycksmediciner har kunnat minskas eller helt tas bort och hur mycket enklare (och godare) deras liv blivit… Då är det lätt hitta motivationen att gå till jobbet!

Men det är inte att hitta motivationen att jobba som är problemet oss företagare. Snarare tvärt om. Vi behöver göra plats för resten av livet i våra liv, och vi behöver bli bättre på att ta hand om oss.

Mer än 80% av företagarna jobbar mer än 40 timmar i veckan. Visst finns det de som jobbar mindre än så, men lika många jobbar mer än 60 timmar. 94% av oss jobbar under semestern och SPP förutspår att småföretagare är nästa generations fattigpensionärer eftersom vi inte tar ut lön. Suck.

Ganska uselt facit för en grupp som vill ha mer tid, pengar och frihet, eller hur? Och vart tar passionen vägen när den övergått till ett krävande jobb med dålig lön?

Efter våra respektive skilsmässor bodde jag och min man Micke 70 mil ifrån varandra varannan vecka. Med andra ord behövde vi hitta nya strategier för vårt företagande. Vi behövde vara location independent för att få ihop arbets- och privatliv.

Dessutom har vi fem barn mellan oss, och att vi skulle ägna våra respektive "barnveckor” åt att prioritera jobbet har för oss båda varit fullständig otänkbart. Barnen först. Punkt.

Eftersom Micke också är egenföretagare - kring smart och strategiskt entreprenörskap, inte smart mat - så har vi genom året utarbetat vissa strategier. En av dem är att fokusera på nyckelverksamheten, det vill säga att lägga ut det vi inte vill göra själva på underleverantörer. Ekonomin är ett lysande exempel på detta.

En förlängning av denna strategi är att inte ha några anställda. Istället jobbar vi i nätverk med andra egenföretagare, som tar eget ansvar för både sig själva, sin lön och sin beläggning.

En annan strategi är att automatisera så mycket som möjligt. För SmartaMatens del gäller det framför allt prenumerationerna där en stor del av mitt jobb numera sker helt automatiskt - från välkomstmail via löpande betalningar till avslut. Jag behöver alltså inte sitta och passa min mailbox längre för att sköta något som ett datorprogram gör snabbare, bättre och säkrare än vad jag själv skulle klara. Istället kan jag lägga krut på kundservice och affärsutveckling.

Den sista strategin har varit att lägga verksamheten online så långt det är möjligt. Detta gäller självklart leveransen av recept och inköpslistor, men vi håller även de flesta möten och kurser online. Detta ger färre resor (bra för miljön) och högre tillgänglighet (det spelar ju ingen roll var din kropp befinner sig om du är med på ett onlinemöte) för både oss och våra kunder.

De enda riktiga undantagen från denna strategi är dels när vi håller föreläsningar och workshops, dels när vi hjälper andra företag med kostrådgivning för de anställda. Då reser vi mer än gärna, och uppdragen planeras in så att de fungerar med övriga delar av livet.

Sammantaget gör dessa strategier att vi faktiskt får den frihet som var ett av våra mål. De ger oss också möjlighet att ägna oss åt det vi älskar att göra och det vi är (super)duktiga på: att hjälpa andra att må och prestera bättre - i min verksamhet genom kosten, i Mickes verksamhet genom ett bättre och mer balanserat entreprenörskap.

Om vi vill jobba intensivt och fokuserat på ett projekt - eller ta ledigt en dag - så kan vi göra det utan att den löpande verksamheten märker av det. Om vi vill åka utomlands och jobba i tre månader kan vi göra det.

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt. Men det är ju vi företagare själva som skapar den här situationen och upprätthåller de här normerna.

För ingen lyfter på ögonbrynen när en företagare lägger 50+ timmar i veckan. Ingen reagerar när en han eller hon tvingas ställa in semestern. Och visst. Självklart behövs det ibland extraordinära insatser när du driver ett företag. Men som företagare får du inte nöja dig i den situationen. Gör inte misstaget att acceptera att “det är så det är”.

För det är inte så det är. Det är bara så vi gör.

Åsa Jakobsson
smartamaten.se

Fakta

Åsa Jakobsson äger Enlumi AB och driver, tillsammans med sin man (och företagets VD) Mikael Jakobsson ett flertal verksamheter inom hållbar hälsa och hållbart företagande, framför allt smartamaten.se, mijak.com och mikael-jakobsson.com.

Åsa och Micke bor numera på heltid i Vallentuna med två av sina fem barn och två sibiriska katter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Allt hänger ihop"

GÄSTKRÖNIKA Tolv år i rad har Solna rankats som den kommun som har landets bästa företagsklimat. "Att vara näringslivsvänlig är emellertid inget självändamål. Det är ett verktyg för att utveckla staden. Och inte minst för att skapa möjligheter och resurser att hjälpa dem som behöver extra stöd för att kunna stå på egna ben." Det skriver Pehr Granfalk (M) kommunstyrelsens ordförande Solna.
NYHET Publicerad:

Uppåt för Haninge

FÖRETAGSKLIMAT Ny näringslivsstrategi, e-tjänst för bygglov och tydligt fokus på servicearbetet är byggstenarna i Haninges klättring uppåt i Svenskt Näringslivs ranking.
NYHET Publicerad:

Vallentuna fortsätter att sikta uppåt

FÖRETAGSKLIMAT ”Idag är Vallentuna mer inriktade på att lösa problem än att berätta vilka problem som finns”. Så beskriver företagaren Olof Jönsson som driver Stenugnsbageriet den förändring som han märker av. Vallentuna klättrar 58 placeringar, från plats 133 till plats 75, i Svenskt Näringslivs ranking över det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner. Bakom lyftet ligger tydliga förbättringar ibland annat tjänstemännens attityder till företagare och kommunens service.
NYHET Publicerad:

Full fart framåt i Nynäshamn

FÖRETAGSKLIMAT Nynäshamn kommun klättrar 48 placeringar till plats 201. Det visar Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Därmed gör Nynäshamn sitt bästa resultat sedan 2011. "Jag märker av en tydlig förändring i kommunens inställning till näringslivsarbetet, det är något som varit efterfrågat hos oss lokala företagare under en längre tid", säger Marita Andersson, Vd på Skärgårdshotellet i Nynäshamn.
NYHET Publicerad:

Sveriges bästa företagsklimat finns i Solna

FÖRETAGSKLIMAT För tolfte året i rad toppar Solna stad Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat i Sveriges 290 kommuner. Näst bäst i länet är Sollentuna på plats 5. 17 av länets kommuner klättrar i rankingen medan sex sjunker jämfört med 2018.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Entreprenörsresan startade med UF

ENTREPRNÖRSKAP Mike Mellquist 28, startade sitt första företag på gymnasiet genom Ung Företagsamhet. Då var det ett handelsföretag, Duobottle UF som sålde flaskor med två kamrar. Idag driver Mike eget bolag och har stora visioner för framtiden.
NYHET Publicerad:

Föreläsning lär elever om marknadsekonomi

MARKNADSEKONOMI Funderar du på hur Sverige på 150 år gick från ett fattigt bondesamhälle som tog emot ekonomisk hjälp till ett av världens rikaste länder? Det är en av många frågor som besvaras i Ekonomifaktas föreläsning "Det har blivit bättre" som erbjuds gymnasieelever runt om i landet. "Det är såklart oerhört viktigt att ungdomar får förståelse för hur vi skapar resurser och utvecklas som samhälle, säger Fredrik Carlgren, chef på Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

Ny kraft för ett bättre företagsklimat

HALLÅ DÄR Camilla Lindgren, ny ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté för Almega Tjänsteföretagen, som grundat och driver Verbala Stigar. Grattis till nya uppdraget! "Tack! Det ska bli roligt att jobba tillsammans med andra företagare för att påverka företagsklimatet i Sverige".
NYHET Publicerad:

Erik och Oscar representerar Sverige i betongarbete

WORLDSKILLS I slutet av augusti åker Erik och Oscar från Väsby yrkesgymnasium med varsitt SM-guld i bagaget till Ryssland för att representera Sverige i Yrkes-VM.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stockholm – en svensk och nordisk innovationsmotor

PATENT När statistiska undersökningar görs kring innovation brukar Sverige ofta hamna väldigt högt. Tittar man närmare på statistiken sticker ofta Stockholm ut som innovationsmotor. Detta blir tydligt även om man tittar på ren immaterialrättsstatistik kring exempelvis patent.
NYHET Publicerad:

Kristoffer möter den internationella eliten i Yrkes-VM

WORLDSKILLS I augusti kommer Kristoffer Seger delta i Yrkes-VM i Kazan. För att bli världsmästare i tillverkningsteknik krävs en hel del förberedelser för att kunna mäta sig med den internationella eliten, ”Jag har rent av vägrat förlora, därför står jag här idag”, säger han.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för butiker och sommarjobb

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna anställs många unga inom handeln. ”Det är ett väldigt bra sätt för handeln att klara av det ökade trycket” säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Hallå där Tage Gripenstam!

FÖRETAGSKLIMAT Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet ingår i det nya politiska styret som ska leda Södertälje kommun de kommande fyra åren.
NYHET Publicerad:

Win-win för både unga och företag om fler valde yrkesprogram

JÄRVAVECKAN Trots att företagen skriker efter yrkesutbildade medarbetare väljer många 15-åringar bort yrkesprogrammen på gymnasiet. I Stockholm är andelen som läser yrkesprogram på gymnasiet lägre än i övriga landet trots att Stockholm är en tillväxtregion som har stora kompetensbehov.
NYHET Publicerad:

Hektiska sommarmånader för besöksnäringen

SOMMARJOBB Sommaren är högsäsong för besöksnäringen. Extra personal är för många företag nödvändigt för att klara årets stressigaste månader. Sommarjobb är för många unga ett sätt att få sitt första jobb. Antal anställda i Sverige i åldrarna 15-24 år ökar mellan juni och augusti, med ca 95 000 enligt AKU.
NYHET Publicerad:

Företagarna berättar och kommunen lyssnar i Sollentuna

FÖRETAGSKLIMAT ”Nyckeln till ett gott företagsklimat är samverkan mellan företagen och politiken. Då behövs en god dialog och det är viktigt att alla partier deltar i den”, säger Peter Werner vd för Sollentuna. Det var konstruktiva samtal när politiker, tjänstemän och företagare träffades på Scandic Star i Sollentuna för att diskutera företagsklimat på Walk & Talk som arrangerades av Svenskt Näringsliv och Sollentuna kommun.