Är företagare fria?

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vad är det som driver en entreprenörssjäl att starta eget? Frihet är ett vanligt svar. Möjligheten att påverka sina arbetstider, att välja varifrån man ska jobba. Och ekonomisk frihet såklart.

Åsa Jakobsson

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt, skriver Åsa Jakobsson, smartamaten.se och uppmanar att i stället jobba smart.

Även tid för barnen och familjen brukar hamna högt upp på listan (i alla fall för kvinnliga företagare, om jag tar mig friheten att generalisera lite). Passion är ett annat vanligt svar. Att få arbeta med det man brinner för, att få förverkliga sina drömmar och idéer, ofta kopplat till en önskan att hjälpa andra.

För mig var det en kombination av dessa fyra som ledde till att jag startade SmartaMaten. Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa, och jag älskar god och vällagad mat. Dessutom är jag en naturbegåvning när det gäller att planera - så att förvandla mina egna recept och inköpslistor till en fungerande affärsidé var mest bara roligt och spännande.

Och den feedback mina kunder gett genom åren är det som ger mig lusten och drivkraften att fortsätta. När de berättar hur bra de mår, hur eksem eller allergier försvunnit, hur diabetes-, blodfetts- och blodtrycksmediciner har kunnat minskas eller helt tas bort och hur mycket enklare (och godare) deras liv blivit… Då är det lätt hitta motivationen att gå till jobbet!

Men det är inte att hitta motivationen att jobba som är problemet oss företagare. Snarare tvärt om. Vi behöver göra plats för resten av livet i våra liv, och vi behöver bli bättre på att ta hand om oss.

Mer än 80% av företagarna jobbar mer än 40 timmar i veckan. Visst finns det de som jobbar mindre än så, men lika många jobbar mer än 60 timmar. 94% av oss jobbar under semestern och SPP förutspår att småföretagare är nästa generations fattigpensionärer eftersom vi inte tar ut lön. Suck.

Ganska uselt facit för en grupp som vill ha mer tid, pengar och frihet, eller hur? Och vart tar passionen vägen när den övergått till ett krävande jobb med dålig lön?

Efter våra respektive skilsmässor bodde jag och min man Micke 70 mil ifrån varandra varannan vecka. Med andra ord behövde vi hitta nya strategier för vårt företagande. Vi behövde vara location independent för att få ihop arbets- och privatliv.

Dessutom har vi fem barn mellan oss, och att vi skulle ägna våra respektive "barnveckor” åt att prioritera jobbet har för oss båda varit fullständig otänkbart. Barnen först. Punkt.

Eftersom Micke också är egenföretagare - kring smart och strategiskt entreprenörskap, inte smart mat - så har vi genom året utarbetat vissa strategier. En av dem är att fokusera på nyckelverksamheten, det vill säga att lägga ut det vi inte vill göra själva på underleverantörer. Ekonomin är ett lysande exempel på detta.

En förlängning av denna strategi är att inte ha några anställda. Istället jobbar vi i nätverk med andra egenföretagare, som tar eget ansvar för både sig själva, sin lön och sin beläggning.

En annan strategi är att automatisera så mycket som möjligt. För SmartaMatens del gäller det framför allt prenumerationerna där en stor del av mitt jobb numera sker helt automatiskt - från välkomstmail via löpande betalningar till avslut. Jag behöver alltså inte sitta och passa min mailbox längre för att sköta något som ett datorprogram gör snabbare, bättre och säkrare än vad jag själv skulle klara. Istället kan jag lägga krut på kundservice och affärsutveckling.

Den sista strategin har varit att lägga verksamheten online så långt det är möjligt. Detta gäller självklart leveransen av recept och inköpslistor, men vi håller även de flesta möten och kurser online. Detta ger färre resor (bra för miljön) och högre tillgänglighet (det spelar ju ingen roll var din kropp befinner sig om du är med på ett onlinemöte) för både oss och våra kunder.

De enda riktiga undantagen från denna strategi är dels när vi håller föreläsningar och workshops, dels när vi hjälper andra företag med kostrådgivning för de anställda. Då reser vi mer än gärna, och uppdragen planeras in så att de fungerar med övriga delar av livet.

Sammantaget gör dessa strategier att vi faktiskt får den frihet som var ett av våra mål. De ger oss också möjlighet att ägna oss åt det vi älskar att göra och det vi är (super)duktiga på: att hjälpa andra att må och prestera bättre - i min verksamhet genom kosten, i Mickes verksamhet genom ett bättre och mer balanserat entreprenörskap.

Om vi vill jobba intensivt och fokuserat på ett projekt - eller ta ledigt en dag - så kan vi göra det utan att den löpande verksamheten märker av det. Om vi vill åka utomlands och jobba i tre månader kan vi göra det.

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt. Men det är ju vi företagare själva som skapar den här situationen och upprätthåller de här normerna.

För ingen lyfter på ögonbrynen när en företagare lägger 50+ timmar i veckan. Ingen reagerar när en han eller hon tvingas ställa in semestern. Och visst. Självklart behövs det ibland extraordinära insatser när du driver ett företag. Men som företagare får du inte nöja dig i den situationen. Gör inte misstaget att acceptera att “det är så det är”.

För det är inte så det är. Det är bara så vi gör.

Åsa Jakobsson
smartamaten.se

Fakta

Åsa Jakobsson äger Enlumi AB och driver, tillsammans med sin man (och företagets VD) Mikael Jakobsson ett flertal verksamheter inom hållbar hälsa och hållbart företagande, framför allt smartamaten.se, mijak.com och mikael-jakobsson.com.

Åsa och Micke bor numera på heltid i Vallentuna med två av sina fem barn och två sibiriska katter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Här ersätts kontroll och granskning av rådgivning och stöd

FÖRETAGSKLIMAT Värmdös kontroll av företagen kantades av svårigheter och resulterade i missnöjda företagare. Då bestämde sig kommunen för att ändra sitt arbetssätt, och resultatet är positivt.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Avtalsrörelsen avgörande för Stockholms konkurrenskraft

AVTAL 2020 Att det blir ett bra utfall av avtalsrörelsen är avgörande för tillväxten i Stockholms län, inte minst för de många företag som verkar på den internationella marknaden. Stockholms export uppgår till cirka 310 miljarder kronor och cirka 40 000 industrijobb i länet är exportberoende. Totalt sett är 250-285 tusen jobb i länet beroende av utrikeshandel, vilket i sin tur motsvarar cirka 60 miljarder i skatteintäkter. Internationell hänsyn i avtalsrörelsen är alltså av stor vikt för alla länets invånare.
NYHET Publicerad:

Idag är UF självklart val på Bromma Gymnasium

UNG FÖRETAGSAMHET På bara tre år har Bromma gymnasium gått från att två ekonomiklasser läste UF till att förra läsåret ha 300 UF-elever. Carl Kronberg förstelärare i entreprenörskap säger: ”Mitt främsta råd är att helt enkelt bara bestämma sig för att nu satsar vi på UF och sedan dra igång.”
NYHET Publicerad:

Framtidsdialog om företagens betydelse för Södertälje

FÖRETAGSKLIMAT Kompetensförsörjning, myndighetsutövning, regelkrångel, och trygghet är fyra politiska områden som påverkar företagares möjligheter att fortsätta växa i Södertälje. Det framkom när politiker, tjänsteman och branschorganisationer tillsammans med Svenskt Näringsliv besökte sex företag i Södertälje kommun. ”Det är i vardagen företagsklimatet avgörs”, säger Tage Gripenstam (C), kommunalråd och ordförande i styrgruppen för utveckling av företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

"Allt hänger ihop"

GÄSTKRÖNIKA Tolv år i rad har Solna rankats som den kommun som har landets bästa företagsklimat. "Att vara näringslivsvänlig är emellertid inget självändamål. Det är ett verktyg för att utveckla staden. Och inte minst för att skapa möjligheter och resurser att hjälpa dem som behöver extra stöd för att kunna stå på egna ben." Det skriver Pehr Granfalk (M) kommunstyrelsens ordförande Solna.
NYHET Publicerad:

Uppåt för Haninge

FÖRETAGSKLIMAT Ny näringslivsstrategi, e-tjänst för bygglov och tydligt fokus på servicearbetet är byggstenarna i Haninges klättring uppåt i Svenskt Näringslivs ranking.
NYHET Publicerad:

Vallentuna fortsätter att sikta uppåt

FÖRETAGSKLIMAT ”Idag är Vallentuna mer inriktade på att lösa problem än att berätta vilka problem som finns”. Så beskriver företagaren Olof Jönsson som driver Stenugnsbageriet den förändring som han märker av. Vallentuna klättrar 58 placeringar, från plats 133 till plats 75, i Svenskt Näringslivs ranking över det lokala företagsklimatet i landets 290 kommuner. Bakom lyftet ligger tydliga förbättringar ibland annat tjänstemännens attityder till företagare och kommunens service.
NYHET Publicerad:

Full fart framåt i Nynäshamn

FÖRETAGSKLIMAT Nynäshamn kommun klättrar 48 placeringar till plats 201. Det visar Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Därmed gör Nynäshamn sitt bästa resultat sedan 2011. "Jag märker av en tydlig förändring i kommunens inställning till näringslivsarbetet, det är något som varit efterfrågat hos oss lokala företagare under en längre tid", säger Marita Andersson, Vd på Skärgårdshotellet i Nynäshamn.
NYHET Publicerad:

Sveriges bästa företagsklimat finns i Solna

FÖRETAGSKLIMAT För tolfte året i rad toppar Solna stad Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat i Sveriges 290 kommuner. Näst bäst i länet är Sollentuna på plats 5. 17 av länets kommuner klättrar i rankingen medan sex sjunker jämfört med 2018.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?
NYHET Publicerad:

Entreprenörsresan startade med UF

ENTREPRNÖRSKAP Mike Mellquist 28, startade sitt första företag på gymnasiet genom Ung Företagsamhet. Då var det ett handelsföretag, Duobottle UF som sålde flaskor med två kamrar. Idag driver Mike eget bolag och har stora visioner för framtiden.