Är företagare fria?

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vad är det som driver en entreprenörssjäl att starta eget? Frihet är ett vanligt svar. Möjligheten att påverka sina arbetstider, att välja varifrån man ska jobba. Och ekonomisk frihet såklart.

Åsa Jakobsson

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt, skriver Åsa Jakobsson, smartamaten.se och uppmanar att i stället jobba smart.

Även tid för barnen och familjen brukar hamna högt upp på listan (i alla fall för kvinnliga företagare, om jag tar mig friheten att generalisera lite). Passion är ett annat vanligt svar. Att få arbeta med det man brinner för, att få förverkliga sina drömmar och idéer, ofta kopplat till en önskan att hjälpa andra.

För mig var det en kombination av dessa fyra som ledde till att jag startade SmartaMaten. Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa, och jag älskar god och vällagad mat. Dessutom är jag en naturbegåvning när det gäller att planera - så att förvandla mina egna recept och inköpslistor till en fungerande affärsidé var mest bara roligt och spännande.

Och den feedback mina kunder gett genom åren är det som ger mig lusten och drivkraften att fortsätta. När de berättar hur bra de mår, hur eksem eller allergier försvunnit, hur diabetes-, blodfetts- och blodtrycksmediciner har kunnat minskas eller helt tas bort och hur mycket enklare (och godare) deras liv blivit… Då är det lätt hitta motivationen att gå till jobbet!

Men det är inte att hitta motivationen att jobba som är problemet oss företagare. Snarare tvärt om. Vi behöver göra plats för resten av livet i våra liv, och vi behöver bli bättre på att ta hand om oss.

Mer än 80% av företagarna jobbar mer än 40 timmar i veckan. Visst finns det de som jobbar mindre än så, men lika många jobbar mer än 60 timmar. 94% av oss jobbar under semestern och SPP förutspår att småföretagare är nästa generations fattigpensionärer eftersom vi inte tar ut lön. Suck.

Ganska uselt facit för en grupp som vill ha mer tid, pengar och frihet, eller hur? Och vart tar passionen vägen när den övergått till ett krävande jobb med dålig lön?

Efter våra respektive skilsmässor bodde jag och min man Micke 70 mil ifrån varandra varannan vecka. Med andra ord behövde vi hitta nya strategier för vårt företagande. Vi behövde vara location independent för att få ihop arbets- och privatliv.

Dessutom har vi fem barn mellan oss, och att vi skulle ägna våra respektive "barnveckor” åt att prioritera jobbet har för oss båda varit fullständig otänkbart. Barnen först. Punkt.

Eftersom Micke också är egenföretagare - kring smart och strategiskt entreprenörskap, inte smart mat - så har vi genom året utarbetat vissa strategier. En av dem är att fokusera på nyckelverksamheten, det vill säga att lägga ut det vi inte vill göra själva på underleverantörer. Ekonomin är ett lysande exempel på detta.

En förlängning av denna strategi är att inte ha några anställda. Istället jobbar vi i nätverk med andra egenföretagare, som tar eget ansvar för både sig själva, sin lön och sin beläggning.

En annan strategi är att automatisera så mycket som möjligt. För SmartaMatens del gäller det framför allt prenumerationerna där en stor del av mitt jobb numera sker helt automatiskt - från välkomstmail via löpande betalningar till avslut. Jag behöver alltså inte sitta och passa min mailbox längre för att sköta något som ett datorprogram gör snabbare, bättre och säkrare än vad jag själv skulle klara. Istället kan jag lägga krut på kundservice och affärsutveckling.

Den sista strategin har varit att lägga verksamheten online så långt det är möjligt. Detta gäller självklart leveransen av recept och inköpslistor, men vi håller även de flesta möten och kurser online. Detta ger färre resor (bra för miljön) och högre tillgänglighet (det spelar ju ingen roll var din kropp befinner sig om du är med på ett onlinemöte) för både oss och våra kunder.

De enda riktiga undantagen från denna strategi är dels när vi håller föreläsningar och workshops, dels när vi hjälper andra företag med kostrådgivning för de anställda. Då reser vi mer än gärna, och uppdragen planeras in så att de fungerar med övriga delar av livet.

Sammantaget gör dessa strategier att vi faktiskt får den frihet som var ett av våra mål. De ger oss också möjlighet att ägna oss åt det vi älskar att göra och det vi är (super)duktiga på: att hjälpa andra att må och prestera bättre - i min verksamhet genom kosten, i Mickes verksamhet genom ett bättre och mer balanserat entreprenörskap.

Om vi vill jobba intensivt och fokuserat på ett projekt - eller ta ledigt en dag - så kan vi göra det utan att den löpande verksamheten märker av det. Om vi vill åka utomlands och jobba i tre månader kan vi göra det.

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt. Men det är ju vi företagare själva som skapar den här situationen och upprätthåller de här normerna.

För ingen lyfter på ögonbrynen när en företagare lägger 50+ timmar i veckan. Ingen reagerar när en han eller hon tvingas ställa in semestern. Och visst. Självklart behövs det ibland extraordinära insatser när du driver ett företag. Men som företagare får du inte nöja dig i den situationen. Gör inte misstaget att acceptera att “det är så det är”.

För det är inte så det är. Det är bara så vi gör.

Åsa Jakobsson
smartamaten.se

Fakta

Åsa Jakobsson äger Enlumi AB och driver, tillsammans med sin man (och företagets VD) Mikael Jakobsson ett flertal verksamheter inom hållbar hälsa och hållbart företagande, framför allt smartamaten.se, mijak.com och mikael-jakobsson.com.

Åsa och Micke bor numera på heltid i Vallentuna med två av sina fem barn och två sibiriska katter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Avgörande läge för besöksnäringen

CORONAKRISEN "Innan krisen var orderböckerna fulla, nu är allt avbokat. Vi befinner oss i ett chocktillstånd", det säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden, en hotell- och konferensanläggning i centrala Sigtuna, och hon är inte ensam. Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars visar att företag inom besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

”Vår verksamhet kan komma att upphöra”

CORONAKRISEN Tobias Ellenius som driver Ellenius Buss AB i Sigtuna är en av många företagare som vittnar om hur hårt coronakrisen slår mot företagen. "I fredags blev jag tvungen att gå ut med ett varsel på 18 av våra 31 anställda. De åtgärder som regeringen presenterade kan förhoppningsvis rädda resterande persona", säger han.
NYHET Publicerad:

”Med dagens regler överlever vi inte”

CORONAKRISEN I Sigtuna kommun är många företag direkt eller indirekt kopplade till Arlanda och besöksnäringen. I Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars framgår det att företag inom transportsektorn och besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Sökes: Praktikant till regionkontoret HT 2020

PLATSANNONS Svenskt Näringsliv söker en praktikant under höstterminen 2020 på regionkontoret i Stockholm. Är det du? Eller någon du känner? Sök eller tipsa!
NYHET Publicerad:

Företagsamheten bland ungdomar oroar

FÖRETAGSAMHETEN Allt färre unga blir företagsamma visar ny statistik. Svenskt Näringslivs sammanställning av företagsamheten visar den lägsta nivån som vi uppmätt. Under 2019 var lite drygt 14 av 1000 unga personer nyföretagsamma i Stockholms län. När andelen unga företagare sjunker är det en varningssignal för att återväxten av nya företag hotas.
NYHET Publicerad:

”I framtiden driver vi 17sagor AB”

UNG FÖRETAGSAMHET Betina Pierre, Emma Holmlund, Ida Rönnberg, Julia Nordenskjöld och Saga Fjellheim går sista året på Jensens södra gymnasium och läser ekonomiprogrammet inriktning management. Tillsammans driver de UF-företaget 17sagor UF som på bara en månad har sålt 3 400 böcker.
NYHET Publicerad:

”Maskinförare är ett framtidsjobb”

UTBILDNING Diskussioner hur branschen ska locka till sig framtidens maskinförare stod på agendan när ME-skolan och Ahlsell anordnade seminariet Framtidens Maskinförare. Enligt Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) är tillgången på kvalificerade maskinförare branschens viktigaste framtidsfråga.
NYHET Publicerad:

Stort behov av ägarskiften i Stockholm

GENERATIONSSKIFTE Svenska företagare blir allt äldre och i dagsläget är en femtedel av Sveriges företagsamma personer över 64 år. Stora värden i form av företag, arbetstillfällen och skatteintäkter står på spel när företagarna ska genomföra generationsskiften. 
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?
NYHET Publicerad:

Olle Karstorp ny regionchef i Stockholmsregionen

NY PÅ JOBBET Den 1 januari tillträdde Olle Karstorp tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv i Stockholms län. Olle kommer närmast från tjänsten som biträdande regionchef. ”Vi kommer att fortsätta att pusha och hjälpa kommunerna att förbättra sitt företagsklimat”.
NYHET Publicerad:

Erik är ny praktikant på Svenskt Näringsliv

PRAKTIKANT Erik Elverö är ett nytt ansikte för Svenskt Näringsliv och kommer under våren att praktisera på regionkontoret i Stockholm. "Min förhoppning är att lära mig mer om hur Svenskt Näringsliv bedriver opinionsbildning och påverkansarbete. Jag ser fram emot att få träffa företagare och delta i arbetet att företräda företagarnas intressen i olika sammanhang", säger Erik.
NYHET Publicerad:

Nu har du chansen att påverka våra politiker och tjänstemän

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

Sex år av verkstad, arbetsglädje och möten som gör skillnad

"Kärnan i mitt uppdrag har varit att låta företagens röster komma till tals. Under åren har jag besökt 200 olika företagare runt om i länet som lägger ner sin själ för att driva sina företag. Deras berättelser om svårigheter att rekrytera, snåriga anställningsvillkor, regelkrångel och en rad andra problem har varit drivkraften i mitt engagemang", det skriver Annika Bröms när hon summerar sina år på regionkontoret i Stockholm. Nu går hon vidare i organisationen och kommer ansvara för SME-kommittén och fortsätta lyfta företagens perspektiv.
NYHET Publicerad:

Stockholm öppnar för serviceinriktad myndighetsutövning

POLITIKER PÅ FÖRETAGSBESÖK Svenskt Näringsliv och Visita tog med Stockholms stads socialborgarråd Jan Jönsson (L) till Niklas Ahlbom som driver Restaurang Himlen. En givande dag som gav en god inblick i hur olika regler lägger en tung administrativ börda på företagaren och att kommuner och myndigheter behöver ha en serviceinriktad inställning när tillsyn utövas.
NYHET Publicerad:

Sjukskrivna medarbetare och läkarintyg – vad gäller egentligen?

WEBBINAR I detta webbinar tillsammans med Catharina Bäck, socialförsäkringsexpert på Svenskt Näringsliv och Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan får du svar på några av frågorna som uppstår i samband med sjukskrivna medarbetere och de sjukintyg som ligger till grund för sjukskrivningen.
NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.