Är företagare fria?

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vad är det som driver en entreprenörssjäl att starta eget? Frihet är ett vanligt svar. Möjligheten att påverka sina arbetstider, att välja varifrån man ska jobba. Och ekonomisk frihet såklart.

Åsa Jakobsson

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt, skriver Åsa Jakobsson, smartamaten.se och uppmanar att i stället jobba smart.

Även tid för barnen och familjen brukar hamna högt upp på listan (i alla fall för kvinnliga företagare, om jag tar mig friheten att generalisera lite). Passion är ett annat vanligt svar. Att få arbeta med det man brinner för, att få förverkliga sina drömmar och idéer, ofta kopplat till en önskan att hjälpa andra.

För mig var det en kombination av dessa fyra som ledde till att jag startade SmartaMaten. Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa, och jag älskar god och vällagad mat. Dessutom är jag en naturbegåvning när det gäller att planera - så att förvandla mina egna recept och inköpslistor till en fungerande affärsidé var mest bara roligt och spännande.

Och den feedback mina kunder gett genom åren är det som ger mig lusten och drivkraften att fortsätta. När de berättar hur bra de mår, hur eksem eller allergier försvunnit, hur diabetes-, blodfetts- och blodtrycksmediciner har kunnat minskas eller helt tas bort och hur mycket enklare (och godare) deras liv blivit… Då är det lätt hitta motivationen att gå till jobbet!

Men det är inte att hitta motivationen att jobba som är problemet oss företagare. Snarare tvärt om. Vi behöver göra plats för resten av livet i våra liv, och vi behöver bli bättre på att ta hand om oss.

Mer än 80% av företagarna jobbar mer än 40 timmar i veckan. Visst finns det de som jobbar mindre än så, men lika många jobbar mer än 60 timmar. 94% av oss jobbar under semestern och SPP förutspår att småföretagare är nästa generations fattigpensionärer eftersom vi inte tar ut lön. Suck.

Ganska uselt facit för en grupp som vill ha mer tid, pengar och frihet, eller hur? Och vart tar passionen vägen när den övergått till ett krävande jobb med dålig lön?

Efter våra respektive skilsmässor bodde jag och min man Micke 70 mil ifrån varandra varannan vecka. Med andra ord behövde vi hitta nya strategier för vårt företagande. Vi behövde vara location independent för att få ihop arbets- och privatliv.

Dessutom har vi fem barn mellan oss, och att vi skulle ägna våra respektive "barnveckor” åt att prioritera jobbet har för oss båda varit fullständig otänkbart. Barnen först. Punkt.

Eftersom Micke också är egenföretagare - kring smart och strategiskt entreprenörskap, inte smart mat - så har vi genom året utarbetat vissa strategier. En av dem är att fokusera på nyckelverksamheten, det vill säga att lägga ut det vi inte vill göra själva på underleverantörer. Ekonomin är ett lysande exempel på detta.

En förlängning av denna strategi är att inte ha några anställda. Istället jobbar vi i nätverk med andra egenföretagare, som tar eget ansvar för både sig själva, sin lön och sin beläggning.

En annan strategi är att automatisera så mycket som möjligt. För SmartaMatens del gäller det framför allt prenumerationerna där en stor del av mitt jobb numera sker helt automatiskt - från välkomstmail via löpande betalningar till avslut. Jag behöver alltså inte sitta och passa min mailbox längre för att sköta något som ett datorprogram gör snabbare, bättre och säkrare än vad jag själv skulle klara. Istället kan jag lägga krut på kundservice och affärsutveckling.

Den sista strategin har varit att lägga verksamheten online så långt det är möjligt. Detta gäller självklart leveransen av recept och inköpslistor, men vi håller även de flesta möten och kurser online. Detta ger färre resor (bra för miljön) och högre tillgänglighet (det spelar ju ingen roll var din kropp befinner sig om du är med på ett onlinemöte) för både oss och våra kunder.

De enda riktiga undantagen från denna strategi är dels när vi håller föreläsningar och workshops, dels när vi hjälper andra företag med kostrådgivning för de anställda. Då reser vi mer än gärna, och uppdragen planeras in så att de fungerar med övriga delar av livet.

Sammantaget gör dessa strategier att vi faktiskt får den frihet som var ett av våra mål. De ger oss också möjlighet att ägna oss åt det vi älskar att göra och det vi är (super)duktiga på: att hjälpa andra att må och prestera bättre - i min verksamhet genom kosten, i Mickes verksamhet genom ett bättre och mer balanserat entreprenörskap.

Om vi vill jobba intensivt och fokuserat på ett projekt - eller ta ledigt en dag - så kan vi göra det utan att den löpande verksamheten märker av det. Om vi vill åka utomlands och jobba i tre månader kan vi göra det.

Företagare ska jobba hårt, säger normerna. Ibland omänskligt hårt. Men det är ju vi företagare själva som skapar den här situationen och upprätthåller de här normerna.

För ingen lyfter på ögonbrynen när en företagare lägger 50+ timmar i veckan. Ingen reagerar när en han eller hon tvingas ställa in semestern. Och visst. Självklart behövs det ibland extraordinära insatser när du driver ett företag. Men som företagare får du inte nöja dig i den situationen. Gör inte misstaget att acceptera att “det är så det är”.

För det är inte så det är. Det är bara så vi gör.

Åsa Jakobsson
smartamaten.se

Fakta

Åsa Jakobsson äger Enlumi AB och driver, tillsammans med sin man (och företagets VD) Mikael Jakobsson ett flertal verksamheter inom hållbar hälsa och hållbart företagande, framför allt smartamaten.se, mijak.com och mikael-jakobsson.com.

Åsa och Micke bor numera på heltid i Vallentuna med två av sina fem barn och två sibiriska katter.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Det är dags att återstarta Stockholms ekonomi

DEBATT "Bara i Stockholms län har 171 236 personer korttidspermitterats och hela 46 347 har varslats. Dessa siffror stiger för varje dag och det är svårt att veta hur framtiden kommer att se ut. Företagens roll blir dock densamma. Det är de strukturella förutsättningarna för företagande, arbete, forskning, utveckling och investeringar som avgör hur snabbt Sverige och Stockholm kan komma tillbaka på fötter och blicka framåt." Det skriver Olle Karstorp i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

Med rätt fokus får Värmdö bra resultat

FÖRETAGKLIMAT Värmdö kommun bryter en nationell nedåtgående trend och får högre betyg i Svenskt Näringslivs årliga undersökning av det lokala företagsklimatet. Svenskt Näringsliv har talat med Värmdö kommuns näringslivschef Sofia Brorsson som delar med sig av det hårda arbete som ligger bakom framgången.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

”Arbetsrätten är inte anpassad för att hantera en krissituation”

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot städbranschen, en plötsligt minskad efterfrågan har fått stora konsekvenser. Svenskt Näringsliv har talat med Torkel Kristoffers som är vd på städföretaget Vardagsfrid AB. Han berättar om de konsekvenser coronakrisen haft på verksamheten och de uppoffringar företaget och dess medarbetare har fått göra.
NYHET Publicerad:

Så tycker Stockholmsföretagen om företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Företagen ger företagsklimatet i länets kommuner ett något lägre betyg än förra året. I över hälften av kommunerna är det sammanfattande omdömet lägre än 2019. De största positiva förändringar återfinns på Värmdö och Lidingö. 32 000 företag har tyckt till om företagsklimatet i sin kommun, varav 3700 företagare från Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stödåtgärderna måste förlängas

CORONAKRISEN Situationen för besöksnäringen är allvarlig. Svenskt Näringslivs företagarpanel visar att företag inom besöksnäringen är de som drabbats hårdast av krisen. Detta leder i sin tur till att de företag som levererar varor och tjänster till dessa företag drabbas. Svenskt Näringsliv har talat med en av dessa leverantörer, Alvar Kårfors, vd för familjeföretaget Orto Novo AB, som odlar och säljer örter och kryddväxter.
NYHET Publicerad:

Viktig arbetskraft från utlandet går förlorad i coronakrisen

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. En bransch där krisens effekter börjar bli tydligare är tech-branschen som i Stockholms län sysselsätter över 50 000 personer. Carl-Johan Hamilton är vice vd på Ants Tech Recruiters och bedömer att två tredjedelar av hans kunder är negativt påverkade av krisen. En annan farhåga är att arbetskraftsinvandringen som branschen är beroende av kan gå förlorad i krisens spår.
NYHET Publicerad:

EU:s inre marknad måste värnas

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Olle Karstorp, Svenskt Näringsliv Stockholms län.
NYHET Publicerad:

Stängda gränser sinkar personalförsörjningen

CORONAKRISEN Företaget Xervon verkar i en bransch som riskerar att drabbas hårt av coronakrisen – men först om några månader. Långa investeringshorisonter gör att smällen kommer senare, och därmed behovet av stödåtgärder. Personalförsörjningen riskerar också att bli lidande om Europas gränser förblir stängda.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Bemanningsbranschen drabbas hårt

CORONAKRISEN Coronakrisen slår hårt mot de flesta branscher och drabbar hela samhället. Med mindre rörlighet, obefintlig turism och med allt mer sparbenägna hushåll drabbas bemanningsbranschen i stor utsträckning. "Vi gått ner 25 procent i antalet uthyrda kandidater och kommer att göra en stor förlust under april månad", säger Tony Barosen VD för Bemmaningsstyrkan AB.
NYHET Publicerad:

Den offentliga investeringsviljan, viktigare än någonsin

CORONAKRISEN Stockholmsregionen har ett diversifierat näringsliv, något som är en fördel i besvärliga kriser. Det betyder inte att någon bransch blir oberörd, snarare att effekterna kommer i olika skeden och är svårare att beräkna. I byggbranschen börjar man märka effekterna av krisen främst pga. ökade sjukskrivningar men också minskad orderingång. ”Vår största önskan nu är att det offentliga fortsätter vara en trygg kund och kommer ut med förfrågningar” säger Johan Lindberg, vd på M3 Bygg.
NYHET Publicerad:

Dystert läge för rikstäckande butikskedja

CORONAKRISEN Mindre rörlighet, obefintlig turism och sparsamma hushåll gör att detaljhandeln drabbas hårt av coronakrisen. Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna, ser dystert på framtiden. Alla butiker har korttidspermitterat stora delar av den ordinarie personalen, vissa har förlorat närmare 70 procent av sina intäkter.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Lokalt krispaket från Länsstyrelsen

CORONAKRISEN Coronakrisen har lett till en akut situation för många företag runt om i landet, och det är viktigt att alla hjälper till att dämpa fallet. Nyligen gick Svenskt Näringsliv ut med förslag på vad kommuner, regioner och länsstyrelser kan göra. Länsstyrelsen Stockholm har nu implementerat flera av dessa förslag.