NYHET15 november 2017

Butong vill utveckla sin export

Efterfrågan efter Butong som produkt växer världen över. Företaget har gjort sitt första projekt utomlands i Paris och har ett ytterligare projekt på gång där och andra projekt på gång i London. Nu satsar de på att ta fram en internationaliseringsplan för att utveckla sin export.

Butong används bland annat till växtväggar, ljusväggar, möbler.

Företaget Butong grundades år 2009 och affärsidén kom till genom ett examensarbete på universitetet. Det är ett företag som präglas av spetskompetens och innovation, där arkitekter, växtexperter, trädgårdsmästare och ingenjörer samarbetar. De har en unik produkt som skapas genom att tillverka paneler av betongmassa som pressas mellan formmatriser bestående av bubbelplats, vilket skapar Butong. Produktens används bland annat till växtväggar, ljusväggar, möbler och en kombination mellan dessa.

– Vår vision är att enskilda växtväggar ska utvecklas till att skapa vertikala parker. Vi föreställer oss en framtid där hela kvarter har gröna fasader. Det skulle sänka stadstemperaturerna, förbättra luftkvaliteten, fungera som bullerdämpare, utgöra en naturlig miljö för insekter och sen är de mycket vackrare än högblanka, sterila fasader, säger Staffan Snis på Butong AB.

Idag fungerar Butongs export främst genom att kunder i utlandet kontaktar dem. Företaget ser en internationalisering där de själva skapar kontakter och öppnar nya fabriker utomlands. De har även ett internationellt patent för sin tillverkningsmetod. Butong arbetar just nu med ett stort projekt på KI, vilket de hoppas ska bli en reklampelare utåt. De satsar även på att syns på den internationella arenan och kommer delta på mässan BODW i Hong Kong.

– Vi känner att det finns ett stort intresse för vår produkt, det är redan flera olika välkända arkitektsidor och tidningar i Europa och Asien som skrivit om våra tidigare projekt. Vi hoppas på ett stort genomslag i internationella medier för projektet på KI, säger Staffan Snis.

Företaget ser vissa utmaningar för att kunna utöka sin export och växa globalt. Regelkrångel och skillnader mellan olika marknader är både tidskrävande och avskräckande vilket drabbade företaget i ett pågående projekt i Frankrike.

– Vi saknar information om vilka trösklar som finns för att ta sig in på nya marknader. I Paris stötte vi på ett krav på certifiering från den franska staten som vi till en början inte hade någon aning om. Det försvårade självklart projektet men framförallt var det tidskrävande, säger Staffan Snis.

Vidare nämner Staffan kanske det allra viktigaste för ett företag, betalningen. Det finns ofta risker med att leverera produkter eller tjänster utanför Sverige när det kommer till betalningen. I många fall är det både omständligt, kostsamt och tidskrävande att faktiskt få betalt. Butong menar på att hjälp gällande hanteringen av betalningar från utlandet skulle underlätta mycket för deras export, inte minst inom EU.

Butong skräms inte av en global marknad med flera konkurrenter.

– Vi är säkra på att vi är överlägsna våra konkurrenter. Jämfört med andra företag på marknaden har vi ett helt annat tänk när det gäller hållbarhet. Utöver det är underhållet av våra paneler och väggar både enkelt och billigt sen är även alla våra paneler 100 % brandsäkra, säger Staffan Snis.

Elise Östevik

export
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist