”Bygg varumärket och var stolt”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Under flera år har företagen i Nynäshamn gett företagsklimatet i kommunen dåliga betyg. Trots det geografiska läget i en tillväxtregion hamnade kommunen på 243:e plats när vi förra året rankade företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Vad döljer sig bakom missnöjet och hur kan det bli bättre?

DSC06746
Ann-Charlotte Wahlstest, VD Körunda Golf& Konferenshotell i Ösmo
Ann-Charlotte Wahlstest, VD Körunda Golf& Konferenshotell i Ösmo
Helene Jonsson (m), Harry Bouveng (m)
Helene Jonsson (m) och Harry Bouveng (m)
Jonas Karlsson, Näringslivschef
Jonas Karlsson, Näringslivschef
DSC06745
Anna Åkesson, Anders Lindvall och Jonas Karlsson, Nynäshamns kommun
Anna Åkesson, Anders Lindvall och Jonas Karlsson, Nynäshamns kommun
Anna Åkesson och Cristina Rudeberg, Nynäshamns kommun
Anna Åkesson och Cristina Rudeberg, Nynäshamns kommun
Anna Arnedal, Vassa Budkap och Ann-Charlotte Wahlstedt
Anna Arnedal, Vassa Budkap och Ann-Charlotte Wahlstedt
Anna Arnedal, VD Vassa Budskap och Paulin Sunesson, Paulins Projekt
Anna Arnedal, VD Vassa Budskap och Paulin Sunesson, Paulins
Lars-Åke Lundin (s)
Lars-Åke Lundin (s)

Daniel Adborn (fp) är bekymrad över att företagen inte verkar se det som görs i kommunen för att förbättra företagsklimatet.

– Jag tycker att kommunledningen jobbar aktivt med näringslivsfrågor och är angelägna om att vi ska bidra med bättre förutsättningar för företagen i Nynäshamn och vi har genomfört en hel del förbättringar, säger Daniel Adborn.

Anna Arnerdal, VD på Vassa Budskap, önskar att kommunen blir bättre på att kommunicera.

– För att kunna ändra företagens uppfattning om näringslivsklimatet handlar det inte bara om att göra bra saker utan även om att tala om att man gör det, säger hon.

Under en lunch i måndags med lokala företag och kommunpolitiker diskuterades hur attityden kring företagande ska kunna ändras i Nynäshamn. En stor del av mötet kretsade kring kommunens kommunikation. Hur ser mottagarens behov och önskemål ut? Hur skapar man attraktiva nyhetsbrev? Hur kan kommunen bli bättre på sociala medier?

Samförstånd

Harry Bouveng (m) anser dock att det krävs mer än att införa extra kommunikationsmöten och sända ut fler nyhetsbrev för att trenden ska vända.

– I en liten kommun där många känner varandra och företagare ofta träffas privat är det lätt att den generella uppfattningen kring företagsamheten späds på ytterligare. Jag tycker det är synd att en kommun med så goda förutsättningar inte lyckas skapa bättre företagsklimat och positiv framtidssyn, säger han.

Ann-Charlotte Wahstedt, VD på Körunda Golf & Konferenshotell, tycker att kommunen borde ta tillvara på sina goda förutsättningar och marknadsföra sig bättre, inte bara inom kommunen utan även gentemot invånare i andra kommuner.

– Kommunen borde jobba precis som vi gör i näringslivet. Jag ringer mina kunder varje dag, likaså borde kommunen ringa sina kunder, oss företag, säger Ann-Charlotte Wahstedt.

– Nynäshamn har, med sin vackra natur och skärgård, alla förutsättningar att locka till sig nya företagare till kommunen som kan bosätta sig här och placera sina barn i våra skolor. Bygg varumärket och var stolt, avslutar Ann-Charlotte.

Sara Lodén

Ingrid Lindberg

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur mycket ska vi diskutera 70 miljarder kronor?

SOMMARKRÖNIKA "De mest avgörande förslagen för universitet och högskolor på ett kvartssekel väntas senare i år. Högre utbildning genomgår stora förändringar, men diskuteras inte tillräckligt." Det skriver Fredrik Sand, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika och hoppas på att högre utbildning och forskning får en större plats i valrörelsen. "Den största statliga sektorn förtjänar debatt."
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Prao kan locka unga till äldreomsorgen

PRAO Arbetsgivare välkomnar att prao blivit obligatoriskt igen. Stockholmsföretagaren Marita Eerola har tidigare försökt få kontakt med skolor för att erbjuda praoplatser men förgäves. "Jag tycker det är jättebra och oerhört viktigt att man tidigt kommer ut och får smaka på arbetslivet", säger hon.
NYHET Publicerad:

Hem kära hem

SOMMARKRÖNIKA Vad är det som skapar bra förutsättningar för entreprenörskap? Det har den amerikanske, prisbelönade ekonomen Olav Sorenson forskat på. Jonas Frycklund, biträdande chefekonom på Svenskt Näringsliv skriver om slutsatserna i sin sommarkrönika och konstaterar att vi inte ska glömma att heja på folk i kön på ICA.
NYHET Publicerad:

Motverka protektionismen och stå upp för fortsatt frihandel och globalisering

SOMMARKRÖNIKA "En fortsatt öppenhet, frihandel och globalisering är en förutsättning för Sverige och svenskt näringslivs möjlighet att fortsatt vara en dynamisk del av världen som byggt sitt välstånd och välfärd på handel och investeringar. Detta är avgörande för vår tillväxt, vårt jobbskapande och vårt bidrag till en mer hållbar värld för framtidens generationer." Det skriver Niklas Bergström, handelspolitisk expert hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Fortsatt osäkerhet för företag i Brexit-processen

SOMMARKRÖNIKA "Det är snart två år sedan en knapp majoritet av brittiska väljare röstade för ”British exit” och att Storbritannien ska lämna EU. Sedan dess har det svenska, europeiska och brittiska näringslivet efterfrågat klara besked om vad detta kommer att innebära för handel och utbyten mellan EU och Storbritannien. Förhandlingar pågår, men ännu är ingenting avgjort och allt sköts under devisen ”ingenting är klart förrän allt är klart”. Var ska vi tro att det slutar?" Det skriver Karin Atthoff, policyansvarig för EU:s inre marknad på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Sandströms El - en 100-åring i framkant

Ständig utveckling och ett genuint intresse för att ligga i framkant, är en viktig förklaring till att företaget Sandströms elfirma nu firar hundra år. Magnus Sandström är tredje generationens företagare i familjen och VD på företaget i Rosersberg i Sigtuna kommun. Att bygga elvägar vid Arlanda, utveckla hela styrsystem eller jobba med LED-belysning kan tyckas långt ifrån de uppgifter företagets grundare Werner Sandström började med 1918.
NYHET Publicerad:

Ge företagen chansen att göra rätt

KOMMENTAR De allra flesta företagen vill göra rätt för sig. Det är ytterst få som med avsikt missar en lagändring eller gör fel vid tillsynskontroller. Däremot kan det vara så att företagarens främsta styrka är att bedriva sin verksamhet och inte att grotta ner sig i byråkratins värd. Därför behövs stöd och vägledning från kommunens sida, så att företaget kan göra rätt. Hot om viten och nedläggning av verksamhet är inte rätt väg att gå.
NYHET Publicerad:

Vilket EU vill Sverige ha?

SOMMARKRÖNIKA "Vid EU-toppmötet i slutet av juni kommer de europeiska ledarna ta flera stora beslut som påverkar EU:s framtid. Det handlar om migrationspolitik, innovation, Brexit och relationerna till omvärlden. Så många viktiga beslut, att Italiens president Sergio Mattarella uttryckte särskild oro för att den italienska regeringsombildningen inte skulle bli klar i tid till toppmötet. I Sverige ser vi istället en valrörelse där Europa är helt frånvarande." Det skriver Sophia Bengtsson, expert på EU-frågor på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Fiskala skatter i gröna kläder – miljöskatter utan miljöeffekt

SOMMARKRÖNIKA "En sann miljövän måste rimligen förespråka styrmedel och miljöpolitik som har en reell effekt på miljön. Det är rimligt att den som förespråkar införande av nya miljöskatter kan redogöra för de effekter som skatten får för både välfärd och miljö." Det skriver Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Jobb en nyckel till integration och jämställdhet

HALLÅ DÄR Riksdagskandidat Gulan Avci, som idag är ordförande för Liberala Kvinnor och Liberalernas talesperson i integrationsfrågor. Vad tar du med dig från företagsbesöket på Vardagsfrid som erbjuder hemstädning?
NYHET Publicerad:

Inte vatten värd när det går åt skogen?

SOMMARKRÖNIKA "Den som inte i tid har bevakat sina intressen riskerar att förlora sin verksamhet på sikt. Ur ett samhällsperspektiv är utvecklingen allvarlig och förhoppningsvis kan den vändas. Det vore nämligen olyckligt om det gick åt skogen för att vi kastat ut barnet med badvattnet." Det  skriver Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Hemköp ger elever möjlighet att prova butiksjobb

PRAO ”Min erfarenhet är att prao bidrar i hög grad till elevers insyn i det framtida arbetslivet”, säger Katarina Edlund Holmberg, HR-chef på hemköp med anledning av att prao den 1 juli återigen blir obligatoriskt i svensk grundskola.
NYHET Publicerad:

”Jag minns själv hur kul det var”

PRAO Den 1 juli blir det åter obligatoriskt för huvudmännen att anordna prao för alla elever under minst tio dagar i årskurs åtta och nio. Den första kullen som omfattas av förändringen är de drygt 100 000 elever som börjar årskurs åtta till hösten. EMMA Elinstallationer har redan tidigare tagit emot praoelever och företagets grundare Emil Stam ser positivt på att prao nu blir obligatoriskt.
NYHET Publicerad:

Prao en viktig första kontakt med arbetslivet

PRAO Hallå där, Olle Burell (s), skolborgarråd i Stockholms stad! Den 1 juli blir det åter obligatoriskt för huvudmännen att anordna prao för alla elever under minst tio dagar i årskurs åtta och nio. Den första kullen som omfattas av förändringen är de drygt 100 000 elever som börjar årskurs åtta till hösten. Hur förbereder sig Stockholm stad nu när prao blir obligatoriskt?
NYHET Publicerad:

Svensk skola kan mycket bättre

SOMMARKRÖNIKA "Det finns många bilder av den svenska skolan. Flera av dem är positiva och på flera sätt går det åt rätt håll, men helheten måste förbättras. Ambitionerna måste höjas. Svensk skola kan mycket bättre." Det skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

Hermods nya koncept – varva SFI med yrkesutbildning

UTBILDNING I höst startar en ny kombinationsutbildning som kombinerar svenska för invandrare, SFI, med yrkesutbildning. Målsättningen är att eleverna snabbare ska komma ut i arbetslivet. Rekryteringsbehovet ökar inom välfärden, samtidigt som det finns en stor rekryteringspotential bland utrikes födda. Hermods nya utbildning som kombinerar SFI med studier inom vård och omsorg samt barn och fritid kan vara en del av lösningen.
NYHET Publicerad:

Offentlig upphandling – ett ständigt aktuellt ämne

SOMMARKRÖNIKA "Jag skulle i högre grad vilja se politiker som i valdebatten pratar om inköpsmogna organisationer, som jobbar proaktivt med dialog och som ser företagen som potentiella samarbetspartners och inte motståndare. Jag vill se myndigheter som ställer väl avvägda krav som medför att fler nya, kanske innovativa, företag kan finna den offentliga marknaden, som uppgår till 642 miljarder kronor, intressant". Det skriver Ellen Hausel Heldahl, expert på offentlig upphandling hos Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika
NYHET Publicerad:

Tre nätverk för bättre service och dialog med företagen

HALLÅ DÄR David Schubert, näringslivschef och Paula Nolander, näringslivsutvecklare i Nykvarn. Svenskt Näringslivs undersöker varje år det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Företagen i Nykvarn tycker att företagsklimatet är godtagbart, men ni har en högre ambitionsnivå. Nyligen har näringslivsenheten satt igång arbetet med att skapa nya arenor för företagen att träffas på. Det rör sig om tre nya nätverk som är avsedda att utveckla näringslivet i Nykvarn.
NYHET Publicerad:

Stockholmsföretagarna missnöjda med företagsklimatet i staden

FÖRETAGSKLIMAT Ombyggnationer som tömmer restauranger på gäster. Tillsynsbesök som får personalen att gråta. Omöjlighet att rekrytera kompetens i en stad som saknar bostäder och utvisar kompetenta personer. Omdömena var stundom hårda när tre stockholmsföretagare fick möjlighet berätta om företagsklimatet för sju stadshuspolitiker.