”Det duger inte! Det är inte okej att förfrågningsunderlaget till en offentlig upphandling ser likadant ut år 2016 som det gjorde år 2000. Vi företagare erbjuds att faxa in uppgifter.”
Så sa en företagare jag träffade förra veckan. Hon ville verkligen inte raljera om faxen även om det drog ner en skrattsalva hos oss som lyssnade.
Hennes poäng var att den offentliga upphandlingen inte verkar hänga med i digitaliseringen. Det är ett bekymmer att upphandlingarna inte tillvaratar den enorma utveckling som sker bland företagen i Sverige och i världen. Mycket av det som gjordes med en fax eller ett excel-ark vid millennieskiftet sköts idag av smarta algoritmer. Precis som världen har förändrats för privatpersoner med smartphones, appar och digitala lösningar har ju företagens vardag också förändrats. Företag som ska överleva i den tid vi lever i är tvungna att anpassa sig. Samma företagare som erbjuds att faxa in listor till sin kund kommunen i ena änden måste för att attrahera de bästa medarbetarna jobba med digitaliserade lösningar i den andra änden. Det är klart att det är frustrerande.
Just det här exemplet gällde lärarförmedling till skolor men jag stöter på fenomenet i flera branscher när jag besöker företag i Stockholmsområdet. Vården är ett annat område där många företag har kommit långt när det gäller digitala lösningar som sätter kundernas behov i fokus. Men det är inget som landstinget värderar eller uppmuntrar i sina upphandlingar.
Med tanke hur stor del av den svenska ekonomin som upphandlas i Sverige, ca 625 miljarder kronor per år (som motsvarar 16% av BNP) anar man vidden av bekymret.
För att Sverige ska ligga i framkant inom digitalisering och dra nytta av alla möjligheter som ges måste även de offentliga inköpen hänga med.
Företagare och företagsamma människor har i alla tider varit det främsta utvecklarna och förbättrarna av vårt samhälle. Idag begränsas de av byråkrater som ofta är mer rädda för att göra fel än att göra rätt. Släpp företagsamheten fri.
UpphandlingDigitalisering