”En av våra största utmaningar är att hitta rätt personal och felrekryteringar kan vara väldigt kostsamt för oss”, säger Johnny Wallman, VD på Förlängda Armen AB sedan 2011.
Johnny Wallman tog över som VD år 2011, sedan dess har företaget vuxit med drygt 30 anställda och mångdubblat omsättningen. Men en stor expansion på kort tid har även inneburit svårigheter, dels med rekrytering av ny arbetskraft men även på grund av olika miljölagstiftningar i ständig förnyelse.
– Det är svårt att anställa ny arbetskraft med rätt kompetens, framförallt är det riskabelt om det visar sig att det inte känns rätt. Man skulle kunna säga att det kostar oss en och en halv månadslön i upp mot fyra månader med en felrekrytering då det krävs upplärning. Misslyckas anställningen måste vi sedan gå in i en ny rekryteringsprocess och ta nya risker, säger Johnny Wallman.
Förlängda Armen är ett distributionsföretag som arbetar dels med livsmedel mot mindre handlare och restauranger men även med lageruthyrning. Företaget är verksamma i Järfälla kommun där det största problemet enligt Svenskt Näringslivs enkät om det lokala företagsklimatet är att hitta kompetent arbetskraft. Detta stärks även i Rekryteringsenkätens svar där 74 % av företagare i Stockholms län uppger att de haft svårt att rekrytera nya medarbetare. Ett vanligt förekommande problem enligt rekryteringsenkäten är rätt attityd och engagemang hos den arbetssökande, enligt de svarande på enkäten uppger 53 % att det ställer till problem vid nyanställningar.
– Har en person rätt attityd och vill jobba hos oss vill jag ge dem den chansen och jag uppskattar att kunna erbjuda jobb. Det finns många sätt som hade kunnat underlätta för företagens förutsättningar att kunna erbjuda jobb, lägre kostnader och enklare regler är en del av lösningen för att få in fler i arbete men också att minska riskerna man tar vid en nyrekrytering.
Företaget anordnar även en egen utbildning inom företaget där de nyanställda dels får göra test i geografi samt läs- och skrivkunnighet. De har också interna utbildningar i vad de kallar ”Förlängda Armen-skolan” där de utbildar sina chaufförer.
– Vi har dels utbildningar i hantering av kylbilar och transporter med farligt gods, våra chaufförer är företagets ansikte utåt och då vill vi att de ska vara kunniga och kompetenta i sin hantering av våra leveranser. Detta är även kopplat till att de ska kunna tala svenska då de måste kunna förstå sina arbetsuppgifter, Johnny Wallman.
År 2020 kommer det nya direktiv kring trafik inom tullarna i Stockholm stad. Det nya förslaget innebär att lastbilarna måste ha uppdaterat till nya Euro 6-motorer, ett direktiv för lastbilars utsläpp inom Stockholms stad. För många företag med egna bilar kommer regeln i Stockholm att bli onödigt kostsam.
– Vi försöker vara så miljömedvetna som vi kan. Vi använder redan idag en egen tank genom att vara samarbetspartner med HVO bränsle som passar alla dieselmotorer, där tankar vi våra fordon i så stor utsträckning det är möjligt. Detta har en effekt på upp till 90 % växthusgasreduktion. Detta borde vara en tillräcklig åtgärd, att uppgradera motorerna på alla våra bilar skulle bli väldigt kostsamt för oss. I den här branschen kämpar vi med låga marginaler, det kommer bli tufft för många distributörer, säger Johnny Wallman.
Robert Zachrisson
Kompetensförsörjning