NYHET12 februari 2018

Huddinge kommun satsar på 100 företagsbesök på 100 dagar

I en omfattande satsning gör Huddinge kommun 100 företagsbesök på 100 dagar för att förbättra det lokala företagsklimatet och dialogen med näringslivet.

- För oss är det viktigt att hålla en löpande dialog med näringslivet och möta företag från olika branscher i deras vardag, säger Andreas Fogelqvist.

I Svenskt Näringslivs undersökning om det lokala företagsklimatet ger företagen i Huddinge låga betyg på dialogen med kommunledningen och kommunens service. Betygen på de frågorna når inte upp till godtagbart resultat. Med satsningen på företagsbesök för både politiker och tjänstemän hoppas nu kommunen kunna förbättra relationen till de lokala företagen.

Andreas Fogelqvist, näringslivsstrateg på Huddinge kommun är en av initiativtagarna till projektet.

– Anledningen till satsningen är att vi vill få konkreta inspel till vårt arbete för ett förbättrat företagsklimat i Huddinge. För oss är det viktigt att hålla en löpande dialog med näringslivet och möta företag från olika branscher i deras vardag. Vilka är utmaningarna och hur ser framtidsplanerna ut? Satsningen skapar ett ypperligt tillfälle till intern kunskapsspridning.

Alla politiker och tjänstemän i kommunen har möjlighet att delta och för att skapa internt engagemang och underlätta samordningen har en ny e-tjänst tagits fram.

– Frågor om företagsklimatet berör på ett eller annat sätt alla kommunens förvaltningar. Både politiker och tjänstemän som har kontakt med företag i sitt arbete deltar på besöken. Det är såklart spännande att arbeta i en kommun där frågan står högt på dagordningen bland både politiker och ledning.

Enligt Fogelqvist hjälper all input till att identifiera förbättringsområden.

– Vi hoppas få fram en lång och väl avvägd lista på konkreta inspel att hugga tag i. Både små och stora saker som vi kan göra för att förbättra företagsklimatet är viktiga och efter de 100 besöken kommer vi sammanställa och publicera de synpunkter som vi fått in. Vi vill arbeta på ett så systematiskt sätt som möjligt och inspelen från alla företagsbesök dokumenteras.

Företagsbesöken är ett bra tillfälle att möta nya företag och knyta nya kontakter.

– Vi har god kontakt med många företagare i kommunen, men genom projektet kommer vi i kontakt med fler. Vi är såklart glada över den väldigt positiva respons vi får på satsningen av företagen lokalt, säger Fogelqvist.

För att projektet ska kunna göra skillnad för företagen i kommunen menar Fogelqvist att det fortsatta arbetet i samverkan med företagen kommer vara avgörande.

– Vi vill lyssna på företagen och arbeta tillsammans för att vara med och bidra till de bästa förutsättningarna för företagande och tillväxt i Huddinge. Vi ser de 100 företagsbesöken som ett steg i rätt riktning.

Robert Zachrisson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist