Lär dig sälj och bygg något fantastiskt

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA Det finns vissa förutsättningar som underlättar om du vill bli en framgångsrik företagare. Att vara driven och våga satsa är två exempel som ofta lyfts fram. En förmåga som företagaren Jakob Ribbing på Smart Recycling däremot upplever inte uppmärksammas tillräckligt är konsten att kunna ”sälj”. Här är hans tips till alla som vill lyckas bättre på arbetsmarknaden eller med sitt företag.

DSC04470

Jakob Ribbing, Smart Recycling

Sälj har ett oförtjänt dåligt rykte. Någonting som egentligen är en förutsättning för att människor ska kunna åstadkomma något överhuvudtaget i sina karriärer eller respektive relationer borde lyftas fram som ett kärnämne, tidigt under studieåren. Att kunna sälja sig själv, sina åsikter och idéer är så fundamentalt viktigt att det egentligen borde hamna högst upp på många lärosätens prioritetslista.

God talförmåga, ögonkontakt, rätt tajming är exempel på viktiga detaljer som tillsammans skapar ett bra intryck. Vissa har det bara medan andra behöver träna, helst redan i skolan. 

Jag upplever att kunskapsnivån om innebörden av bra sälj bland studenter och unga arbetssökande är för låg, vilket tyvärr kan komma att kosta dem ett bra jobb i framtiden. I vilken utsträckning är studier väl spenderad tid, om du samtidigt inte vet hur du säljer in dig själv på ett företag?

Sälj är viktigt i alla sammanhang. En statsminister måste kunna sälja Sverige i världen lika väl som en nyutexaminerad student måste kunna sälja in sig själv hos en rekryterare.

När jag deltog i Ung Företagsamhet på gymnasiet lärde jag mig mycket om hur viktigt det är att kunna sälj. Bland annat lärde jag mig att tänka långsiktigt. Man vet aldrig var relationer leder, man vet aldrig vilka människor som är en potentiell kund, arbetsgivare eller helt enkelt en god vän. När jag kom hem från mina universitetsstudier i USA hade jag en hel drös av referenser från lärare och rektorer jag träffat. Jag hade ingen direkt tanke på vart det skulle leda, men jag hade något mer än ett examensbevis att visa upp när jag sökte jobb.

Egentligen är det väldigt enkelt. Du är ett aktiebolag och du ska sälja ditt varumärke. Det tar lång tid och hårt arbete att bygga ditt varumärke. Svärtar du ner det så kommer ingen att vilja köpa andelar i aktiebolaget. Som företagare är det i första hand dig själv du säljer in hos kunden, i andra hand produkten.

På samma sätt kan du se en arbetsansökan som en förlängning av dig själv. Som du väljer att framställa dig i brevet, så kommer rekryteraren att uppfatta dig. På Smart Recycling utgår jag enbart från vem du är som person och inte vilken bakgrund du har. Innehåller brevet stavfel sållas det tyvärr bort direkt. Det kan vara en jättefin person men som inte lyckas leverera sitt varumärke. Innehåller det du skickar ut fel eller misstag så reflekterar det hur du vårdar ditt eget varumärke.

Jag vill inte anställa de som sänder ut dåliga signaler eftersom det i slutändan svärtar ner mitt eget varumärke. Det är ytterst jag som grundare, som ansvarar för vad mitt företag skickar ut för signaler. Om jag istället omger mig av personer, som värderar sitt varumärke lika högt som jag själv, så kommer vi tillsammans att bygga något fantastiskt.

Lär dig sälj, vårda ditt varumärke och bygg något fantastiskt!

Jobbskapare: Jakob Ribbing
Företag: Smart Recycling
Bransch: Återvinning
Antal anställda: 10 personer

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

I huvudet på en småföretagare

GÄSTKRÖNIKA Att vara småföretagare är ett sätt att leva. Och när man lever mitt i det, är det så självklart hur allt fungerar (och vad som inte fungerar). Det är lätt att tro att alla andra människor också har helt klart för sig hur en småföretagares verklighet ser ut. Det skriver Elisabeth Moglia i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.
NYHET Publicerad:

"Vi tvingas lägga ned, men jag tror inte att du är ledsen för det"

GÄSTKRÖNIKA ”Man kan undra hur mycket du egentligen känner till om verkligheten för små och medelstora företag i vårt land?” Den frågan ställer före detta bankmannen Bo Åhnebrink i Malmö i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson, apropå nya regler för företagsstyrelser.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

GÄSTKRÖNIKA Det borde inte vara så komplicerat. Person söker asyl i Sverige. Person vill jobba och får tillåtelse av Migrationsverket att göra så. Person får jobb. Sedan är allting klart? Inte direkt. Jeanette Bohman är ägare av Skivarps Gästgivaregård. Läs hennes Kafka-artade skildring av att försöka anställa en nyanländ.
NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Matcha nyanlända med startups

GÄSTKRÖNIKA ”För att trenden att Sverige är usla på att få företag att växa och vilja stanna kvar i landet, ska vändas så behöver vi tänka till. Att förse startups med den talang de i kritiska lägen behöver och samtidigt skapa arbetstillfällen för nyanlända borde ses som en självklarhet” Det skriver Jessica Stark, vd Sup46.
NYHET Publicerad:

Individuell lön – erfarenhet eller prestation?

GÄSTKRÖNIKA “Erfarenheten kommer med åren sägs det. Likadant är det med lönen. I organisationer med individuell lönesättning är korrelationen mellan hög lön och erfarenhet något av de starkaste på svensk arbetsmarknad. Nästan så att erfarenhet är det absolut viktigaste lönekriteriet i den svenska modellen”, skriver Daniel Edenholm, vd på Sysarb Group, i sin gästkrönika och undrar samtidigt, är det verkligen så?