Andreas Winqvist, vd Medhelp, och Leif Östling
Foto: Sören Andersson

Andreas Winqvist, vd på Medhelp berättade vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling om hur företaget lockar hett eftertraktad sjukvårdskompetens med nya grepp.

Medhelp lockar med jobb från Thailand

NYHET Publicerad

KOMPETENS Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.

Leif Östling

Nya lösningar kan korta vårdköerna. "Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på", säger Leif Östling.

Foto: Sören Andersson
Andreas Winqvist, vd Medhelp

Andreas Winqvist är övertygad om att vård på distans växer snabbt framöver.

Foto: Sören Andersson

Hur svårt kan det vara? Det frågade sig Andreas Winqvist när han och en affärskollega år 2000 startade ett företag för sjukvårdsrådgivning per telefon. Detta sedan SOS Alarms monopol på tjänsten upphörde.

Vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling berättade Andreas Winqvist, Medhelps grundare och vd, om hur företaget utvecklat vård på distans med ny teknik och nya arbetssätt.

För tre år sedan fattade Medhelp ett strategiskt beslut att börja jobba med lösningar inom e-hälsa och anamma ny teknik bland annat för att kunna bidra till mer jämställd vård, förklarar Andreas Winqvist.

– Det innebär inte att vi ska bygga alla smarta lösningar själva men vi ska ta till oss dem och använda dem på ett smart sätt för att bedriva bra vård på distans.

Medhelp arbetar främst i Sverige och i Finland men bedriver sedan fyra år tillbaka även verksamhet i Thailand. Idén började som ett sätt att ge en möjlighet till miljöombyte och att därigenom minska sjukfrånvaron. De erbjuds att arbeta från Thailand under ett halvår just nu jobbar 40 svenska sjuksköterskor där, med samma uppdrag men i en helt annan miljö. Många av dem är 50–60 år, erfarna och med hög kompetens, som vill prova ett annorlunda liv i värmen, enligt Andreas Winqvist.

– Tidsskillnaden gör att trycket på våra sjuksköterskor att arbeta nätter och helger minskar. Dessutom underlättar det rekryteringen. Just nu testar vi att arbeta på ett liknande sätt på Malta.

Leif Östling ser Medhelps verksamhet som ett bra exempel på hur digitala verktyg kan användas, och är fascinerad över att både patienter och personal kan befinna sig var som helst.

– Att koppla ihop medicinsk kompetens med de som behöver sjukvårdsråd utan någon fysisk förflyttning sparar både tid och lidande – underbart, säger han.

Under årens lopp har totalt 30 miljoner patientkontakter hanterats på distans. I dagsläget sköter Medhelp bland annat sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i fyra landsting, sjukvårdsrådgivning för försäkringsbolagskunder och företagstjänster kring anställdas sjukfrånvaro och rehabilitering. För vårdcentraler erbjuder Medhelps erbjuder en tjänst där sjuksköterskor tar emot inkommande samtal från patienter och bokar in läkartider.

Företagets senaste tjänst handlar om att hämta in data från patienter i hemmet, främst kroniskt sjuka. Första steget är patienter som har problem med hjärta och lungor, och nästa steg är diabetessjuka.

– Hjärtpatienterna sätter en mottagare mot bröstet och resultatet presenteras i deras mobiltelefon med uppkoppling till ett verktyg som Medhelp övervakar. Är det ett avvikande värde är det lätt att komma i kontakt med vår sjuksköterska som ger vård och råd, säger Andreas Winqvist.

Det kan också handla om patienter som behandlats på sjukhus som kan åka hem tidigare tack vare att de får med sig utrustning för att göra mätningar hemma och skicka in uppgifter.

– Att de kan vara i hemmiljö i stället för på sjukhuset är positivt för patienten samtidigt som det sparar mycket pengar. Det här är något vi tror växer snabbt framöver, säger Andreas Winqvist.

Eftersom folk lever längre blir de äldre allt fler och samtidigt blir de som ska ta hand om dem allt färre. Det innebär att här finns en enorm marknad som politikerna måste omfamna, konstaterar Leif Östling.

– Vi måste hitta nya lösningar för att väntetiderna inom vården ska bli kortare. Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på.

2,8 miljoner samtal om året

Varje månad tar Medhelps sjuksköterskor hand om 170 000 rådgivningssamtal till 1177.

Totalt hanterar företaget 2,8 miljoner rådgivningssamtal på distans per år.

Antalet anställda är 300, varav 270 är sjuksköterskor.

Medhelp finns i Sverige och Finland, och har även kunder i Norge.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Perstorp gymnasium håller samman företagen på orten

KOMPETENS I april var två ministrar på besök och i juni ska företagen på orten samlas för en lunch. Perstorps gymnasium satsar nu hårt på att öka intresset för teknik och industri. Det har gjort skolan till ett nav också mellan företagen på orten.
NYHET Publicerad:

Nu utvisas Tayyab Shabab

ARBETSKRAFTSINVANDRING Migrationsdomstolen har tagit sitt beslut. Topptalangen Tayyab Shabab ska utvisas från Sverige. Han är ännu en av de allt fler arbetskraftsinvandrare som utvisas för bagatellartade fel, som sällan är deras egna. Nu kräver Centerpartiets partiledare Annie Lööf politisk förändring.
NYHET Publicerad:

Stort intresse för att praktisera som ingenjör

TEKNIK Ansökan till årets upplaga av Tekniksprånget, praktikprogrammet där unga får testa på ingenjörsyrket, har dragit igång. Syftet är inspirera unga att läsa till ingenjörer."Kompetensförsörjning ligger högst upp på agendan för många arbetsgivare", säger projektledare Alexandra Ridderstad.
NYHET Publicerad:

Järnvägsutbildning går som tåget

KOMPETENS En teknikintensiv bransch med tydlig miljöprofil. Dessutom en bransch där staten lägger in 125 miljarder de kommande åren. Infranord Academy har tagit på sig uppgiften att stå för en del av den utbildning som behövs inom järnvägsnäringen.
NYHET Publicerad:

Välkommen till Jobba med kompetensen

PREMIÄR Många företag uppger att svårigheterna att hitta rätt kompetens är ett hot mot verksamheten, och därför startar nu Svenskt Näringsliv nyhetsbrevet Jobba med kompetensen. ”Här kan du få inspiration från företag som tänker i nya banor när de rekryterar”, säger Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Byggbranschen vill anställa fler kvinnor

KOMPETENS Byggbranschen jobbar hårt för att öka jämställdhet och mångfald, och mycket har ändrats, enligt Sofia Dehre på byggföretaget NCC. Kalendrar med avklädda kvinnor är borta sedan flera år. Nu handlar det i stället om mångfaldsanpassade byggbodar och arbetskläder anpassade för kvinnor.
NYHET Publicerad:

Brist på kompetens ger kvinnor nya karriärchanser

LEDARSKAP Kvinnor tar en allt starkare position i chefsleden i näringslivet. Vanligast är de som mellanchefer men senaste året har kvinnor som är vd:ar ökat snabbast. Dessutom kan utvecklingen mot större jämställdhet och mångfald snabbas på av kompetensbristen, enligt Carina Lindfelt på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Bilderbok lär nyanlända att jobba säkert

HALLÅ DÄR Maria Schönfeld, vd på Prevent. Ni har tagit fram en bok om hur man arbetar säkert i lantbruket. Men den innehåller bara bilder. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Nytt nyhetsbrev om jakt på kompetens

KUNSKAP Svenskt Näringsliv lanserar ett nytt nyhetsbrev "Jobba med kompetensen". ”Här kan du få inspiration från företag som tänker i nya banor när de rekryterar”, säger Edel Karlsson Håål. Anmäl dig idag och var med från starten.
NYHET Publicerad:

"Jag önskar att byråkratin fungerade smidigare"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Utan arbetskraft från Rumänien och Polen skulle skogsvårdsföretaget Svensk Skogsservice AB stå sig slätt. "Vi har vuxit snabbt och jag hoppas på fortsatt tillväxt, men allt hänger på om vi lyckas hitta arbetskraft", menar Joakim Gustafsson, huvudägare och vd.
NYHET Publicerad:

Praktikant öppnade dörren till ny marknad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.
NYHET Publicerad:

Ubi jobbar 160 procent – utvisas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sedan Ubi kom som asylsökande från Sydostasien för knappt två år sedan, har han jobbat mer än heltid hos två arbetsgivare. Nu har han fått avslag på sin asylansökan och tvingas lämna landet. ”Utöver den personliga sorgen, så är det brutalt för verksamheten att han bara försvinner från en dag till en annan”, säger hans arbetsgivare Josefin Elmer, ägare till O´ Learys i Mora.
NYHET Publicerad:

Medhelp lockar med jobb från Thailand

KOMPETENS Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.
NYHET Publicerad:

Brist på glasblåsare hotar anrikt bruk

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Ulf Rosén har blåst liv i Reijmyre Glasbruk. Nu behöver han anställa. Men det råder enorm brist på glasblåsare. Han är beredd att ta emot nyanlända syrier på stående fot, men valideringen tar för lång tid.
NYHET Publicerad:

Stor arbetskraftsbrist hinder för ökad produktion

KOMPETENS Svensk trä- och möbelindustri växer och företagen har ett mycket stort rekryteringsbehov - men de har svårt att hitta personer med rätt utbildning. En tredjedel av företagen uppger att arbetskraftsbristen är ett hinder för ökad produktion, visar en ny undersökning.
NYHET Publicerad:

”Transportstyrelsen, ni ska hjälpa – inte stjälpa!”

DEBATT Transportstyrelsen vill stoppa landets transportelever från att övningsköra under sin arbetsplatsförlagda del av utbildningen – eftersom de saknar yrkeskompetensbevis. Transportföretagen och Transportarbetareförbundet skrev nyligen tillsammans på SvD debatt och varnade för förödande konsekvenser.
NYHET Publicerad:

Utredning om antagningssystemet utan arbetslivets perspektiv

KOMMENTAR Regeringen föreslås förenkla antagningssystemet och bredda vägarna in till högskolan. Det är bra, så länge det inte sänker kraven för att komma in. Men i utredningen om antagningssystemet, liksom i mycket annat, saknas arbetslivets perspektiv, skriver Mikaela Almerud, högskoleexpert.
NYHET Publicerad:

Motorbranschcollege ska locka fler unga

KOMPETENS Motorbranschens rekryteringsbehov ökar sedan flera år tillbaka. Närmare 6 000 personer kommer att behöva rekryteras de kommande tre åren. För att möta detta satsar branschen nu på att etablera Motorbranschcollege.
NYHET Publicerad:

Vassare integration ger 400 miljoner i vinst

DEBATTARTIKEL Svenskt Näringsliv presenterar en ny rapport med två reformförslag för att få nyanlända i arbete. Tillsammans kan de leda till 400 miljoner kronor i samhällsekonomisk vinst. "Integrationen är en ödesfråga för Sverige", skriver Mikaela Almerud, expert utbildning och kompetensförsörjning och Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Utvisas för fem år gammal miss

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Safiqul Alam är den senaste i raden av utländska personer som utvisas på grund av formella småmissar. ”Jag har investerat mina guldår i Sverige”, säger han. ”Mycket olyckligt” säger Volvo CE som förlorar en värdefull medarbetare med nischkompetens som knappt går att hitta.