Andreas Winqvist, vd Medhelp, och Leif Östling
Foto: Sören Andersson

Andreas Winqvist, vd på Medhelp berättade vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling om hur företaget lockar hett eftertraktad sjukvårdskompetens med nya grepp.

Medhelp lockar med jobb från Thailand

NYHET Publicerad

KOMPETENS Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.

Leif Östling

Nya lösningar kan korta vårdköerna. "Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på", säger Leif Östling.

Foto: Sören Andersson
Andreas Winqvist, vd Medhelp

Andreas Winqvist är övertygad om att vård på distans växer snabbt framöver.

Foto: Sören Andersson

Hur svårt kan det vara? Det frågade sig Andreas Winqvist när han och en affärskollega år 2000 startade ett företag för sjukvårdsrådgivning per telefon. Detta sedan SOS Alarms monopol på tjänsten upphörde.

Vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling berättade Andreas Winqvist, Medhelps grundare och vd, om hur företaget utvecklat vård på distans med ny teknik och nya arbetssätt.

För tre år sedan fattade Medhelp ett strategiskt beslut att börja jobba med lösningar inom e-hälsa och anamma ny teknik bland annat för att kunna bidra till mer jämställd vård, förklarar Andreas Winqvist.

– Det innebär inte att vi ska bygga alla smarta lösningar själva men vi ska ta till oss dem och använda dem på ett smart sätt för att bedriva bra vård på distans.

Medhelp arbetar främst i Sverige och i Finland men bedriver sedan fyra år tillbaka även verksamhet i Thailand. Idén började som ett sätt att ge en möjlighet till miljöombyte och att därigenom minska sjukfrånvaron. De erbjuds att arbeta från Thailand under ett halvår just nu jobbar 40 svenska sjuksköterskor där, med samma uppdrag men i en helt annan miljö. Många av dem är 50–60 år, erfarna och med hög kompetens, som vill prova ett annorlunda liv i värmen, enligt Andreas Winqvist.

– Tidsskillnaden gör att trycket på våra sjuksköterskor att arbeta nätter och helger minskar. Dessutom underlättar det rekryteringen. Just nu testar vi att arbeta på ett liknande sätt på Malta.

Leif Östling ser Medhelps verksamhet som ett bra exempel på hur digitala verktyg kan användas, och är fascinerad över att både patienter och personal kan befinna sig var som helst.

– Att koppla ihop medicinsk kompetens med de som behöver sjukvårdsråd utan någon fysisk förflyttning sparar både tid och lidande – underbart, säger han.

Under årens lopp har totalt 30 miljoner patientkontakter hanterats på distans. I dagsläget sköter Medhelp bland annat sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i fyra landsting, sjukvårdsrådgivning för försäkringsbolagskunder och företagstjänster kring anställdas sjukfrånvaro och rehabilitering. För vårdcentraler erbjuder Medhelps erbjuder en tjänst där sjuksköterskor tar emot inkommande samtal från patienter och bokar in läkartider.

Företagets senaste tjänst handlar om att hämta in data från patienter i hemmet, främst kroniskt sjuka. Första steget är patienter som har problem med hjärta och lungor, och nästa steg är diabetessjuka.

– Hjärtpatienterna sätter en mottagare mot bröstet och resultatet presenteras i deras mobiltelefon med uppkoppling till ett verktyg som Medhelp övervakar. Är det ett avvikande värde är det lätt att komma i kontakt med vår sjuksköterska som ger vård och råd, säger Andreas Winqvist.

Det kan också handla om patienter som behandlats på sjukhus som kan åka hem tidigare tack vare att de får med sig utrustning för att göra mätningar hemma och skicka in uppgifter.

– Att de kan vara i hemmiljö i stället för på sjukhuset är positivt för patienten samtidigt som det sparar mycket pengar. Det här är något vi tror växer snabbt framöver, säger Andreas Winqvist.

Eftersom folk lever längre blir de äldre allt fler och samtidigt blir de som ska ta hand om dem allt färre. Det innebär att här finns en enorm marknad som politikerna måste omfamna, konstaterar Leif Östling.

– Vi måste hitta nya lösningar för att väntetiderna inom vården ska bli kortare. Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på.

2,8 miljoner samtal om året

Varje månad tar Medhelps sjuksköterskor hand om 170 000 rådgivningssamtal till 1177.

Totalt hanterar företaget 2,8 miljoner rådgivningssamtal på distans per år.

Antalet anställda är 300, varav 270 är sjuksköterskor.

Medhelp finns i Sverige och Finland, och har även kunder i Norge.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensbrist gör att företag förlorar uppdrag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För att regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska kunna nås krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Succérekrytering av kvinnliga snickare

ARBETSMARKNAD I våras gick Ikano Bostad ut och sökte 15 kvinnliga snickare, bland annat på stortavlor i Stockholms tunnelbana. Responsen blev bättre än väntat.
NYHET Publicerad:

Spel ger bränsle för diskussioner

MÅNGFALD Inkludering och mångfald är viktiga frågor i byggbranschen men de upplevs ofta som jobbiga att ta i. För att hjälpa företagen har kortspelet Ansvarsfullt byggande tagits fram för att få igång diskussionerna.
NYHET Publicerad:

Vården ska locka män med karriärutveckling

KOMPETENS Äldreomsorgsbolaget Vardaga vill anställa fler män men hela branschen har svårt att attrahera män. Enligt Margareta Sööder, hr-direktör på Ambea, handlar det om att skapa arbetsplatser med en bra miljö där medarbetare får vara med och påverka upplägg och inriktning.
NYHET Publicerad:

Ny version av löneverktyget på gång

TIPS Inom kort lanseras en ny version av webbverktyget www.jobbamedlonen.se. En av nyheterna är bland annat en modul för kompetensplanering.
NYHET Publicerad:

”Yrkeskurserna i gymnasiet måste värnas”

DEBATT "Vi är mycket oroliga över att regeringen nu överväger att skära ner på yrkeskurserna på gymnasieskolans yrkesprogram. En sådan manöver kommer att försvåra företagens rekrytering ytterligare", skriver representanter för flera olika arbetsgivarorganisationer, på Näringsliv Debatt i SvD.
NYHET Publicerad:

Så fick nyanlända anställningar i byggbranschen

INTEGRATION SH Bygg har sedan 2016 samarbetat med Uppsala kommun och Arbetsförmedlingen kring ett integrationsprojekt i syfte att hjälpa nyanlända in i byggbranschen. Reza Fazilik, från Afghanistan, är en av de som fått jobb efter praktiken.
NYHET Publicerad:

Perstorp gymnasium håller samman företagen på orten

KOMPETENS I april var två ministrar på besök och i juni ska företagen på orten samlas för en lunch. Perstorps gymnasium satsar nu hårt på att öka intresset för teknik och industri. Det har gjort skolan till ett nav också mellan företagen på orten.
NYHET Publicerad:

Nu utvisas Tayyab Shabab

ARBETSKRAFTSINVANDRING Migrationsdomstolen har tagit sitt beslut. Topptalangen Tayyab Shabab ska utvisas från Sverige. Han är ännu en av de allt fler arbetskraftsinvandrare som utvisas för bagatellartade fel, som sällan är deras egna. Nu kräver Centerpartiets partiledare Annie Lööf politisk förändring.
NYHET Publicerad:

Stort intresse för att praktisera som ingenjör

TEKNIK Ansökan till årets upplaga av Tekniksprånget, praktikprogrammet där unga får testa på ingenjörsyrket, har dragit igång. Syftet är inspirera unga att läsa till ingenjörer."Kompetensförsörjning ligger högst upp på agendan för många arbetsgivare", säger projektledare Alexandra Ridderstad.
NYHET Publicerad:

Järnvägsutbildning går som tåget

KOMPETENS En teknikintensiv bransch med tydlig miljöprofil. Dessutom en bransch där staten lägger in 125 miljarder de kommande åren. Infranord Academy har tagit på sig uppgiften att stå för en del av den utbildning som behövs inom järnvägsnäringen.
NYHET Publicerad:

Välkommen till Jobba med kompetensen

PREMIÄR Många företag uppger att svårigheterna att hitta rätt kompetens är ett hot mot verksamheten, och därför startar nu Svenskt Näringsliv nyhetsbrevet Jobba med kompetensen. ”Här kan du få inspiration från företag som tänker i nya banor när de rekryterar”, säger Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Byggbranschen vill anställa fler kvinnor

KOMPETENS Byggbranschen jobbar hårt för att öka jämställdhet och mångfald, och mycket har ändrats, enligt Sofia Dehre på byggföretaget NCC. Kalendrar med avklädda kvinnor är borta sedan flera år. Nu handlar det i stället om mångfaldsanpassade byggbodar och arbetskläder anpassade för kvinnor.
NYHET Publicerad:

Brist på kompetens ger kvinnor nya karriärchanser

LEDARSKAP Kvinnor tar en allt starkare position i chefsleden i näringslivet. Vanligast är de som mellanchefer men senaste året har kvinnor som är vd:ar ökat snabbast. Dessutom kan utvecklingen mot större jämställdhet och mångfald snabbas på av kompetensbristen, enligt Carina Lindfelt på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Bilderbok lär nyanlända att jobba säkert

HALLÅ DÄR Maria Schönfeld, vd på Prevent. Ni har tagit fram en bok om hur man arbetar säkert i lantbruket. Men den innehåller bara bilder. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Nytt nyhetsbrev om jakt på kompetens

KUNSKAP Svenskt Näringsliv lanserar nyhetsbrevet "Jobba med kompetensen". ”Här kan du få inspiration från företag som tänker i nya banor när de rekryterar”, säger Edel Karlsson Håål. Anmäl dig idag och var med från starten.
NYHET Publicerad:

”Det handlar inte om att ta vad man får”

KOMPETENS Många företag upplever det svårt att finna rätt kompetens på dagens arbetsmarknad. Ett av dem är Special-Elektronik i Karlstad. ”Framtiden ligger i att vi hittar rätt personer, som hjälper företaget att utvecklas och förbättras”, säger Åke Larsson, vd.
NYHET Publicerad:

"Jag önskar att byråkratin fungerade smidigare"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Utan arbetskraft från Rumänien och Polen skulle skogsvårdsföretaget Svensk Skogsservice AB stå sig slätt. "Vi har vuxit snabbt och jag hoppas på fortsatt tillväxt, men allt hänger på om vi lyckas hitta arbetskraft", menar Joakim Gustafsson, huvudägare och vd.
NYHET Publicerad:

Praktikant öppnade dörren till ny marknad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.
NYHET Publicerad:

Ubi jobbar 160 procent – utvisas

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sedan Ubi kom som asylsökande från Sydostasien för knappt två år sedan, har han jobbat mer än heltid hos två arbetsgivare. Nu har han fått avslag på sin asylansökan och tvingas lämna landet. ”Utöver den personliga sorgen, så är det brutalt för verksamheten att han bara försvinner från en dag till en annan”, säger hans arbetsgivare Josefin Elmer, ägare till O´ Learys i Mora.