Andreas Winqvist, vd Medhelp, och Leif Östling
Foto: Sören Andersson

Andreas Winqvist, vd på Medhelp berättade vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling om hur företaget lockar hett eftertraktad sjukvårdskompetens med nya grepp.

Medhelp lockar med jobb från Thailand

NYHET Publicerad

KOMPETENS Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.

Leif Östling

Nya lösningar kan korta vårdköerna. "Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på", säger Leif Östling.

Foto: Sören Andersson
Andreas Winqvist, vd Medhelp

Andreas Winqvist är övertygad om att vård på distans växer snabbt framöver.

Foto: Sören Andersson

Hur svårt kan det vara? Det frågade sig Andreas Winqvist när han och en affärskollega år 2000 startade ett företag för sjukvårdsrådgivning per telefon. Detta sedan SOS Alarms monopol på tjänsten upphörde.

Vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling berättade Andreas Winqvist, Medhelps grundare och vd, om hur företaget utvecklat vård på distans med ny teknik och nya arbetssätt.

För tre år sedan fattade Medhelp ett strategiskt beslut att börja jobba med lösningar inom e-hälsa och anamma ny teknik bland annat för att kunna bidra till mer jämställd vård, förklarar Andreas Winqvist.

– Det innebär inte att vi ska bygga alla smarta lösningar själva men vi ska ta till oss dem och använda dem på ett smart sätt för att bedriva bra vård på distans.

Medhelp arbetar främst i Sverige och i Finland men bedriver sedan fyra år tillbaka även verksamhet i Thailand. Idén började som ett sätt att ge en möjlighet till miljöombyte och att därigenom minska sjukfrånvaron. De erbjuds att arbeta från Thailand under ett halvår just nu jobbar 40 svenska sjuksköterskor där, med samma uppdrag men i en helt annan miljö. Många av dem är 50–60 år, erfarna och med hög kompetens, som vill prova ett annorlunda liv i värmen, enligt Andreas Winqvist.

– Tidsskillnaden gör att trycket på våra sjuksköterskor att arbeta nätter och helger minskar. Dessutom underlättar det rekryteringen. Just nu testar vi att arbeta på ett liknande sätt på Malta.

Leif Östling ser Medhelps verksamhet som ett bra exempel på hur digitala verktyg kan användas, och är fascinerad över att både patienter och personal kan befinna sig var som helst.

– Att koppla ihop medicinsk kompetens med de som behöver sjukvårdsråd utan någon fysisk förflyttning sparar både tid och lidande – underbart, säger han.

Under årens lopp har totalt 30 miljoner patientkontakter hanterats på distans. I dagsläget sköter Medhelp bland annat sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i fyra landsting, sjukvårdsrådgivning för försäkringsbolagskunder och företagstjänster kring anställdas sjukfrånvaro och rehabilitering. För vårdcentraler erbjuder Medhelps erbjuder en tjänst där sjuksköterskor tar emot inkommande samtal från patienter och bokar in läkartider.

Företagets senaste tjänst handlar om att hämta in data från patienter i hemmet, främst kroniskt sjuka. Första steget är patienter som har problem med hjärta och lungor, och nästa steg är diabetessjuka.

– Hjärtpatienterna sätter en mottagare mot bröstet och resultatet presenteras i deras mobiltelefon med uppkoppling till ett verktyg som Medhelp övervakar. Är det ett avvikande värde är det lätt att komma i kontakt med vår sjuksköterska som ger vård och råd, säger Andreas Winqvist.

Det kan också handla om patienter som behandlats på sjukhus som kan åka hem tidigare tack vare att de får med sig utrustning för att göra mätningar hemma och skicka in uppgifter.

– Att de kan vara i hemmiljö i stället för på sjukhuset är positivt för patienten samtidigt som det sparar mycket pengar. Det här är något vi tror växer snabbt framöver, säger Andreas Winqvist.

Eftersom folk lever längre blir de äldre allt fler och samtidigt blir de som ska ta hand om dem allt färre. Det innebär att här finns en enorm marknad som politikerna måste omfamna, konstaterar Leif Östling.

– Vi måste hitta nya lösningar för att väntetiderna inom vården ska bli kortare. Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på.

2,8 miljoner samtal om året

Varje månad tar Medhelps sjuksköterskor hand om 170 000 rådgivningssamtal till 1177.

Totalt hanterar företaget 2,8 miljoner rådgivningssamtal på distans per år.

Antalet anställda är 300, varav 270 är sjuksköterskor.

Medhelp finns i Sverige och Finland, och har även kunder i Norge.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny rapport: Högskolan måste reformeras för att lösa kompetensbristen

KOMPETENSBRIST Med ett helt näringsliv som skriker efter kompetent personal måste fokus riktas på högskolorna och universiteten. Det framgår i en delrapport i Svenskt Näringslivs skuggutredning till den statliga Styr- och resursutredningen. ”Dialogen mellan branschen och utbildningssektorn fungerar alldeles för dåligt”, säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Byggordlistan sprids och utökas till fler språk

HALLÅ DÄR Hanna Stigmer, hr-specialist på Skanska. Förra året gav ni ut en byggordlista på arabiska och engelska. Hur används den idag?
NYHET Publicerad:

Visita i bräschen mot sexuella trakasserier

ARBETSLIV Efter #Metoo-kampanjen drog Visita igång uppropet #Nolltolerans för att ge sitt stöd. Hittills har nästan 900 företag i branschen skrivit under.  "Ingen ska kränkas eller trakasseras på sin arbetsplats", säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
NYHET Publicerad:

Fokus på affärsnytta leder rätt

KOMPETENS Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

Cramo bryter mansdominerat mönster

JÄMSTÄLLDHET Cramo arbetar sedan flera år tillbaka för att nå ökad jämställdhet. I en starkt mansdominerad bransch har företaget tagit flera initiativ för att bryta mönstret. ”Genom att ha rätt blandning av medarbetare får vi ut full effekt”, säger vd:n Peter Bäckström.
NYHET Publicerad:

Volvo: ”Kompetens en överlevnadsfråga”

KOMPETENSBRIST Transportbranschen har länge haft problem med kompetensbrist. Förutom yrkeschaufförer finns risken även att tusentals mekaniker kommer att saknas. ”Det är en överlevnadsfråga för hela branschen”, säger Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar.
NYHET Publicerad:

Uthållighet ger resultat på Saab

STRATEGI De senaste tio åren har Saab haft stort fokus på att fler lönesättande chefer ska vara kvinnor. Och det har gett tydligt resultat – en fördubbling. Engagerade ledare, uthållighet och mod är främsta framgångsfaktorerna, enligt Marie Bellö Yngveson, chef för Saab Academy.
NYHET Publicerad:

IBM ändrar fokus för kvinnosatsningar

JÄMSTÄLLDHET IBM har dragit ner på mentorprogram för kvinnor och arbetar i stället med värderingar. Många av kvinnorna är redan väldigt kompetenta och behöver inga mentorer anser IBM Sverige. 
NYHET Publicerad:

Teknikcollege stärker regional samverkan 

FYRA SNABBA TILL Mia Bernhardsen på Svenskt Näringsliv som vid årsskiftet blir ny vd på Teknikcollege.
NYHET Publicerad:

"Cheferna måste rustas på rätt sätt"

HALLÅ DÄR Carina Lindfelt, chef på Svenskt Näringslivs arbetsmarknadsavdelning och ordförande i Prevent som sprider metoder och kunskap om arbetsmiljö. Hur märker Prevent av #Metoo?
NYHET Publicerad:

Pluggparadoxen urholkar landets yrkesutbildningar

YRKESPROGRAM De unga vill jobba i näringslivet – men väljer inte utbildningar som ger jobb. De senaste tolv åren har yrkesprogrammen tappat var tredje elev. Nu behövs politiska satsningar på studie- och yrkesvägledningen, på yrkesprogrammen och på lärlingsutbildningarna, menar Västsvenska Handelskammaren.
NYHET Publicerad:

Skånska insikter i den smarta fabriken

KOMPETENS Ny teknologi kommer att innebära dramatiska förändringar för morgondagens industri. Projektet Smarta Fabriker vill sprida kunskap om industriell digitalisering. 50 företag har bidragit med komponenter och kompetens.
NYHET Publicerad:

Scania: "Inkludering ger större mångfald"

AFFÄRSNYTTA Det svåra är inte att rekrytera nya grupper till företaget. Utmaningen är att se till att de känner sig inkluderade, vill stanna och bidra fullt ut med sitt kunnande. Det konstaterar Karin Callin som rustar fordonstillverkaren Scanias 48 000 medarbetare för ökad mångfald.
NYHET Publicerad:

Starkt driv hos nya byggkvinnor

HALLÅ DÄR Anders Leander, projektledare, Ikano Bostad. I våras sökte ni kvinnliga snickare i en kampanj i tunnelbanan, och nu har de ni anställde jobbat i två månader. Hur har det gått?
NYHET Publicerad:

Inkluderande karriärmodell central för teknikkonsult

KOMPETENS När företaget ÅF vill öka andelen kvinnor handlar det främst om att jobba med chefsförsörjningen och att säkra att kompetensutveckling är inkluderande. ”En mer diversifierad arbetsplats ger ökad konkurrenskraft”, säger Emma Claesson, kommunikations- och hr-direktör.
NYHET Publicerad:

Byggbranschens bryderi: 10000 nya medarbetare varje år

UTBILDNING Kompetensförsörjningen är helt affärskritisk för byggbranschen. Det säger Elin Kebert på Sveriges Byggindustrier. Fler utbildningsplatser och bredare rekrytering måste till för att få in de minst 10 000 nya medarbetare som behövs varje år.
NYHET Publicerad:

Sponsrat labb ska väcka kemisten i de unga

KEMI Ett toppmodernt kemilabb har öppnat på Universeum i Göteborg. Det är ett första steg i satsningen ”Älska Kemi”, som möjliggörs bland annat tack vare BASF, världens största kemiföretag, och bioläkemedelsföretaget Astra Zeneca.
NYHET Publicerad:

Forskare: ”Kompetensbrist största tillväxthindret”

KOMPETENS Kompetensbristen är skriande i nästan alla branscher. ”Att bara satsa på utbildning när de andra pusselbitarna saknas är som att slänga pengarna i sjön."
NYHET Publicerad:

Akut personalbrist stoppar verkstadsföretag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Verkstadsföretaget Nordtek skulle kunna fördubbla försäljningen men avstår då det inte finns personal att anställa. ”Det behövs fler tekniker och ingenjörer, många fler”, säger Krister Koch som driver företaget.
NYHET Publicerad:

Kommer kompetensutvisningarna att fortsätta?

KOMMENTAR Lagrådet har avstyrkt socialförsäkringsutskottets förslag om ny lagstiftning kring kompetensutvisningarna. Men förändringen är nödvändig för att komma tillrätta med de orättfärdiga utvisningarna, skriver arbetsmarknadsexpert Patrik Karlsson.