Andreas Winqvist, vd Medhelp, och Leif Östling
Foto: Sören Andersson

Andreas Winqvist, vd på Medhelp berättade vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling om hur företaget lockar hett eftertraktad sjukvårdskompetens med nya grepp.

Medhelp lockar med jobb från Thailand

NYHET Publicerad

KOMPETENS Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.

Leif Östling

Nya lösningar kan korta vårdköerna. "Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på", säger Leif Östling.

Foto: Sören Andersson
Andreas Winqvist, vd Medhelp

Andreas Winqvist är övertygad om att vård på distans växer snabbt framöver.

Foto: Sören Andersson

Hur svårt kan det vara? Det frågade sig Andreas Winqvist när han och en affärskollega år 2000 startade ett företag för sjukvårdsrådgivning per telefon. Detta sedan SOS Alarms monopol på tjänsten upphörde.

Vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling berättade Andreas Winqvist, Medhelps grundare och vd, om hur företaget utvecklat vård på distans med ny teknik och nya arbetssätt.

För tre år sedan fattade Medhelp ett strategiskt beslut att börja jobba med lösningar inom e-hälsa och anamma ny teknik bland annat för att kunna bidra till mer jämställd vård, förklarar Andreas Winqvist.

– Det innebär inte att vi ska bygga alla smarta lösningar själva men vi ska ta till oss dem och använda dem på ett smart sätt för att bedriva bra vård på distans.

Medhelp arbetar främst i Sverige och i Finland men bedriver sedan fyra år tillbaka även verksamhet i Thailand. Idén började som ett sätt att ge en möjlighet till miljöombyte och att därigenom minska sjukfrånvaron. De erbjuds att arbeta från Thailand under ett halvår just nu jobbar 40 svenska sjuksköterskor där, med samma uppdrag men i en helt annan miljö. Många av dem är 50–60 år, erfarna och med hög kompetens, som vill prova ett annorlunda liv i värmen, enligt Andreas Winqvist.

– Tidsskillnaden gör att trycket på våra sjuksköterskor att arbeta nätter och helger minskar. Dessutom underlättar det rekryteringen. Just nu testar vi att arbeta på ett liknande sätt på Malta.

Leif Östling ser Medhelps verksamhet som ett bra exempel på hur digitala verktyg kan användas, och är fascinerad över att både patienter och personal kan befinna sig var som helst.

– Att koppla ihop medicinsk kompetens med de som behöver sjukvårdsråd utan någon fysisk förflyttning sparar både tid och lidande – underbart, säger han.

Under årens lopp har totalt 30 miljoner patientkontakter hanterats på distans. I dagsläget sköter Medhelp bland annat sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i fyra landsting, sjukvårdsrådgivning för försäkringsbolagskunder och företagstjänster kring anställdas sjukfrånvaro och rehabilitering. För vårdcentraler erbjuder Medhelps erbjuder en tjänst där sjuksköterskor tar emot inkommande samtal från patienter och bokar in läkartider.

Företagets senaste tjänst handlar om att hämta in data från patienter i hemmet, främst kroniskt sjuka. Första steget är patienter som har problem med hjärta och lungor, och nästa steg är diabetessjuka.

– Hjärtpatienterna sätter en mottagare mot bröstet och resultatet presenteras i deras mobiltelefon med uppkoppling till ett verktyg som Medhelp övervakar. Är det ett avvikande värde är det lätt att komma i kontakt med vår sjuksköterska som ger vård och råd, säger Andreas Winqvist.

Det kan också handla om patienter som behandlats på sjukhus som kan åka hem tidigare tack vare att de får med sig utrustning för att göra mätningar hemma och skicka in uppgifter.

– Att de kan vara i hemmiljö i stället för på sjukhuset är positivt för patienten samtidigt som det sparar mycket pengar. Det här är något vi tror växer snabbt framöver, säger Andreas Winqvist.

Eftersom folk lever längre blir de äldre allt fler och samtidigt blir de som ska ta hand om dem allt färre. Det innebär att här finns en enorm marknad som politikerna måste omfamna, konstaterar Leif Östling.

– Vi måste hitta nya lösningar för att väntetiderna inom vården ska bli kortare. Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på.

2,8 miljoner samtal om året

Varje månad tar Medhelps sjuksköterskor hand om 170 000 rådgivningssamtal till 1177.

Totalt hanterar företaget 2,8 miljoner rådgivningssamtal på distans per år.

Antalet anställda är 300, varav 270 är sjuksköterskor.

Medhelp finns i Sverige och Finland, och har även kunder i Norge.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.
NYHET Publicerad:

Glödhet spelutvecklare syns på radarn 

KOMPETENS I somras hade spelutvecklaren Massive Entertainment 400 anställda. Idag är det 480. För att klara tillväxt i en överhettad it-bransch jobbar sex personer heltid med rekrytering via sociala medier och på högskolor. ”Vi ser till att finnas på deras radar”, säger hr-chefen Magdalena Schultze.
NYHET Publicerad:

Kvinnor på bild ska göra teknikbranschen mer attraktiv

HALLÅ DÄR Elin Östblom som driver Teknikföretagens projekt Bredda bilden. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Företagen hittar inte rätt arbetskraft

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag har svårt att hitta rätt medarbetare. Gymnasie- och högskoleutbildningar med låg relevans för näringslivet är en av förklaringarna, visar Svenskt Näringslivs nya rekryteringsenkät.
NYHET Publicerad:

Succé för rekrytering av nyanlända

INTEGRATION Sedan två år jobbar teknikföretaget ÅF intensivt med att rekrytera nyanlända ingenjörer och ingenjörer med utländsk bakgrund som bor i Sverige. Till en början gick det trögt men när det väl lossnade blev det succé. Företagets diversity coach, Amir Nazari, leder satsningen.
NYHET Publicerad:

Skogsföretag tvättar bort smutsstämpel

JÄMSTÄLLDHET För Domsjö fabriker ger skolsamarbeten en chans att visa upp en intressant arbetsplats som inte alls är smutsig och fysiskt tung längre. Det har lockat fler kvinnliga sökande och företaget fortsätter sin prisade satsning på jämställdhet, enligt vd:n Lars Winter.
NYHET Publicerad:

”Det är star wars i vår bransch”

KOMPETENS Hallå där Dilba Demirbag. Sedan årsskiftet leder du satsningen Wes Tech. Vad går den ut på?