NYHET28 mars 2017

Medhelp lockar med jobb från Thailand

Medhelp, som länge jobbat med sjukvårdsrådgivning per telefon, har bestämt sig för att storsatsa på e-hälsa. För att locka duktiga sjuksköterskor erbjuds de att jobba från Thailand, Malta eller hemifrån.

Andreas Winqvist, vd på Medhelp berättade vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling om hur företaget lockar hett eftertraktad sjukvårdskompetens med nya grepp.Foto: Sören Andersson
Nya lösningar kan korta vårdköerna. "Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på", säger Leif Östling.
Foto: Sören Andersson

Hur svårt kan det vara? Det frågade sig Andreas Winqvist när han och en affärskollega år 2000 startade ett företag för sjukvårdsrådgivning per telefon. Detta sedan SOS Alarms monopol på tjänsten upphörde.

Vid ett besök av Svenskt Näringslivs styrelseordförande Leif Östling berättade Andreas Winqvist, Medhelps grundare och vd, om hur företaget utvecklat vård på distans med ny teknik och nya arbetssätt.

För tre år sedan fattade Medhelp ett strategiskt beslut att börja jobba med lösningar inom e-hälsa och anamma ny teknik bland annat för att kunna bidra till mer jämställd vård, förklarar Andreas Winqvist.

– Det innebär inte att vi ska bygga alla smarta lösningar själva men vi ska ta till oss dem och använda dem på ett smart sätt för att bedriva bra vård på distans.

Medhelp arbetar främst i Sverige och i Finland men bedriver sedan fyra år tillbaka även verksamhet i Thailand. Idén började som ett sätt att ge en möjlighet till miljöombyte och att därigenom minska sjukfrånvaron. De erbjuds att arbeta från Thailand under ett halvår just nu jobbar 40 svenska sjuksköterskor där, med samma uppdrag men i en helt annan miljö. Många av dem är 50–60 år, erfarna och med hög kompetens, som vill prova ett annorlunda liv i värmen, enligt Andreas Winqvist.

– Tidsskillnaden gör att trycket på våra sjuksköterskor att arbeta nätter och helger minskar. Dessutom underlättar det rekryteringen. Just nu testar vi att arbeta på ett liknande sätt på Malta.

Leif Östling ser Medhelps verksamhet som ett bra exempel på hur digitala verktyg kan användas, och är fascinerad över att både patienter och personal kan befinna sig var som helst.

– Att koppla ihop medicinsk kompetens med de som behöver sjukvårdsråd utan någon fysisk förflyttning sparar både tid och lidande – underbart, säger han.

Under årens lopp har totalt 30 miljoner patientkontakter hanterats på distans. I dagsläget sköter Medhelp bland annat sjukvårdsrådgivningen 1177 Vårdguiden i fyra landsting, sjukvårdsrådgivning för försäkringsbolagskunder och företagstjänster kring anställdas sjukfrånvaro och rehabilitering. För vårdcentraler erbjuder Medhelps erbjuder en tjänst där sjuksköterskor tar emot inkommande samtal från patienter och bokar in läkartider.

Företagets senaste tjänst handlar om att hämta in data från patienter i hemmet, främst kroniskt sjuka. Första steget är patienter som har problem med hjärta och lungor, och nästa steg är diabetessjuka.

– Hjärtpatienterna sätter en mottagare mot bröstet och resultatet presenteras i deras mobiltelefon med uppkoppling till ett verktyg som Medhelp övervakar. Är det ett avvikande värde är det lätt att komma i kontakt med vår sjuksköterska som ger vård och råd, säger Andreas Winqvist.

Det kan också handla om patienter som behandlats på sjukhus som kan åka hem tidigare tack vare att de får med sig utrustning för att göra mätningar hemma och skicka in uppgifter.

– Att de kan vara i hemmiljö i stället för på sjukhuset är positivt för patienten samtidigt som det sparar mycket pengar. Det här är något vi tror växer snabbt framöver, säger Andreas Winqvist.

Eftersom folk lever längre blir de äldre allt fler och samtidigt blir de som ska ta hand om dem allt färre. Det innebär att här finns en enorm marknad som politikerna måste omfamna, konstaterar Leif Östling.

– Vi måste hitta nya lösningar för att väntetiderna inom vården ska bli kortare. Tid är en parameter som medborgare sätter ett allt högre pris på.

2,8 miljoner samtal om året

Varje månad tar Medhelps sjuksköterskor hand om 170 000 rådgivningssamtal till 1177.

Totalt hanterar företaget 2,8 miljoner rådgivningssamtal på distans per år.

Antalet anställda är 300, varav 270 är sjuksköterskor.

Medhelp finns i Sverige och Finland, och har även kunder i Norge.

KompetensutvecklingKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist