”Med den nya policyn ger vi företagen på Lidingö tydlighet i stadens ambitioner och långsiktiga spelregler, något som vi vet att det lokala näringslivet uppskattar”, säger Malin Rosenqvist, tillförordnad näringslivschef i Lidingö stad.
Just nu pågår arbetet i Lidingö stad med att ta fram en ny näringslivspolicy. I policyn dras riktlinjerna för kommunens näringslivsarbete upp. Efter att den klubbats i kommunfullmäktige kommer den ligga till grund för handlingsplanen för ett bättre företagsklimat.
Lidingö har länge prenumererat på framträdande positioner i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. Men efter åttondeplatsen 2012 har kommunen dalat något och återfinns nu på plats 19.
– Vi har haft med Svenskt Näringslivs undersökning som ett underlag i det här arbetet. Det har varit en viktig parameter och utgångspunkt. Under hösten 2016 genomförde staden också en egen webbenkät för att fånga upp vilka områden företagen tycker att den nya policyn ska fokusera på, säger Malin Rosenqvist, tillförordnad näringslivschef i Lidingö stad.
På Lidingö stads webbplats kan man se resultatet från Lidingö stads egen enkät som genomfördes under hösten med 135 svar.
För att ytterligare fördjupa kunskaperna om vilka förväntningar öns företag har på staden bjöd kommunen in till en workshop där prioriteringsområdena diskuterades. Nu återstår en slutworkshop där Lidingös näringslivskommitté enas om vilka områden som staden ska gå vidare med i policyn. Arbetet ska färdigställas under våren.
– Vi vill att policyn ska bidra till ett gott företagsklimat där företagen och staden arbetar mot gemensamma mål. Med den nya policyn ger vi företagen på Lidingö tydlighet i stadens ambitioner och långsiktiga spelregler, något som vi vet att det lokala näringslivet uppskattar, säger Malin Rosenqvist.
Läs mer om Lidingös arbete på deras webbplats