Daniel Redgert vill förena det nya medielandskapet i Sverige med det traditionella näringslivet. I en satsning på prao-elever tar hans företag Redgert Comms nu in skolungdomar för att utveckla deras talanger. ”Jag vill skapa en arbetsplats där vi kan erbjuda våra anställda och prao-elever en möjlighet till att förverkliga sina drömmar samtidigt som vi driver företaget framåt”, säger han.
När Daniel Redgert, grundare och VD, själv försökte bryta sig in i mediebranschen upplevde han att det var väldigt svårt. Konkurrensen har sedan dess blivit ännu hårdare och varje dag hör högstadieelever av sig till Redgert Comms för att fråga om prao-plats. Nu har han bestämt att i höst ta in två av dem på prao i en vecka.
– Det är det viktigt för mig att mitt företag är hjälpsamt och en bra arbetsplats för skolelever som vill in i branschen och jobba. Jag vill skapa en arbetsplats där vi kan erbjuda våra anställda och prao-elever en möjlighet till att förverkliga sina drömmar samtidigt som vi driver företaget framåt. Prao-tiden kan förhoppningsvis funka som en språngbräda för ungdomar samtidigt som det gynnar branschen med kompetens.
7 av 10 företag har idag svårt att rekrytera visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det råder stor kompetensbrist inom alla branscher och det finns stora svårigheter att locka unga till flera yrken. En bra prao-plats kan var lösningen, för att sporra ungdomar till kloka val.
– Vi vill göra deras prao-tid så fördelaktig som möjligt, både för dem och för oss. Därför vill vi ge dem konkreta arbetsuppgifter såsom att klippa film och vår podcast, skriva pressmeddelanden och ta fram nya koncept som kan gynna våra kunder och samarbetspartner, exempelvis Klarna, Axfood och Nasdaq.
Daniel ser stora möjligheter för influencers att vara nyckeln till hur man ska locka unga till eget företagande. Både genom att pr-byråer som hans kan erbjuda möjligheten att göra olika företag relevanta men också genom att någon som unga ser upp till får vara med och skapa intresse för företaget eller branschen.
– Ta till exempel min kollega Margaux Dietzs programserie Partitempen. Hon är relevant för ungdomar och därmed skapades ett mycket större intresse för valet hos unga genom att hon var med och intervjuade partiledarna. Att samarbeta med influencers och att använda sig av digitalisering är en relativt liten investering för en jättestor möjlighet att nå ut. Idag är ungdomars informationskanal i princip bara sociala medier och därför formas deras karriärsmål utifrån dem. Att få en influencer att föreläsa på en skola om vikten av att ha god attityd och komma i tid till ett jobb eller en praktikplats kommer ha störst påverkan på de unga.