NYHET8 oktober 2018

PR-byrån vill förverkliga drömmar med prao-initiativ

Daniel Redgert vill förena det nya medielandskapet i Sverige med det traditionella näringslivet. I en satsning på prao-elever tar hans företag Redgert Comms nu in skolungdomar för att utveckla deras talanger. ”Jag vill skapa en arbetsplats där vi kan erbjuda våra anställda och prao-elever en möjlighet till att förverkliga sina drömmar samtidigt som vi driver företaget framåt”, säger han.

"Prao-tiden kan förhoppningsvis funka som en språngbräda för ungdomar samtidigt som det gynnar branschen med kompetens", säger Daniel Redgert.Foto: Redgert Comms

När Daniel Redgert, grundare och VD, själv försökte bryta sig in i mediebranschen upplevde han att det var väldigt svårt. Konkurrensen har sedan dess blivit ännu hårdare och varje dag hör högstadieelever av sig till Redgert Comms för att fråga om prao-plats. Nu har han bestämt att i höst ta in två av dem på prao i en vecka.

– Det är det viktigt för mig att mitt företag är hjälpsamt och en bra arbetsplats för skolelever som vill in i branschen och jobba. Jag vill skapa en arbetsplats där vi kan erbjuda våra anställda och prao-elever en möjlighet till att förverkliga sina drömmar samtidigt som vi driver företaget framåt. Prao-tiden kan förhoppningsvis funka som en språngbräda för ungdomar samtidigt som det gynnar branschen med kompetens.

7 av 10 företag har idag svårt att rekrytera visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det råder stor kompetensbrist inom alla branscher och det finns stora svårigheter att locka unga till flera yrken. En bra prao-plats kan var lösningen, för att sporra ungdomar till kloka val.

– Vi vill göra deras prao-tid så fördelaktig som möjligt, både för dem och för oss. Därför vill vi ge dem konkreta arbetsuppgifter såsom att klippa film och vår podcast, skriva pressmeddelanden och ta fram nya koncept som kan gynna våra kunder och samarbetspartner, exempelvis Klarna, Axfood och Nasdaq.

Daniel ser stora möjligheter för influencers att vara nyckeln till hur man ska locka unga till eget företagande. Både genom att pr-byråer som hans kan erbjuda möjligheten att göra olika företag relevanta men också genom att någon som unga ser upp till får vara med och skapa intresse för företaget eller branschen.

– Ta till exempel min kollega Margaux Dietzs programserie Partitempen. Hon är relevant för ungdomar och därmed skapades ett mycket större intresse för valet hos unga genom att hon var med och intervjuade partiledarna. Att samarbeta med influencers och att använda sig av digitalisering är en relativt liten investering för en jättestor möjlighet att nå ut. Idag är ungdomars informationskanal i princip bara sociala medier och därför formas deras karriärsmål utifrån dem. Att få en influencer att föreläsa på en skola om vikten av att ha god attityd och komma i tid till ett jobb eller en praktikplats kommer ha störst påverkan på de unga.

Tips till företag som tar in praoelever:

  1. 1.
    Generationsväxling. Använd sociala medier som rekryteringsverktyg. Digitalisering gör det idag lättare att kommunicera till ungdomar att ni vill ta emot prao-elever. Ungdomars primära informationskanal sociala medier och det är där de kommer se ett eventuellt erbjudande från er om prao-plats. Marknadsför er där för stor spridning.
  2. 2.
    Höj statusen och intresset för branschen. Samarbeta med en influencer för att höja ungdomars intresse för ert företag och er bransch. Det går idag många trender i ungas yrkesval och med hjälp av någon som har deras öra kan ni göra er arbetsplats mer attraktiv för eleverna som söker prao.
  3. 3.
    Kontakta studie- och yrkesvägledare. Ta kontakt med SYV:ar på olika skolor i ditt företags område för att hon eller han kan rekommendera ditt företag för elever eller hjälpa till att planera in ett studiebesök för eleverna hos er.

Om du som företagare vill läsa mer om prao klicka här.

Läs mer här om hur du vill öka din samverkan med skolor.

Tips till ungdomar som söker prao:

  1. 1.
    Ta fram ditt eget erbjudande. ”Varje människa har ett erbjudande,” säger Daniel Redgert. Fundera på vad du kan bidra med på arbetsplatsen där du söker prao och var tydlig med det i din ansökan. Tänk också på vad du vill ha ut av din prao-upplevelse och vad du vill lära dig.
  2. 2.
    Var inte rädd att ta kontakt. När du hittat en eller flera praoplatser så gäller det att våga kontakta företaget och fråga. Både maila och ring, och har du möjlighet besök företaget och fråga direkt. Personlig kontakt är bäst då företaget kan få en bild av vem du är.
  3. 3.
    Utforska framtida yrkesval. Prao-tillfället ger en unik möjlighet att hitta vad du vill göra och vad du är bra på. Se det som en chans för dig att visa upp dina talanger och utvecklas.
PRAOKompetensförsörjning
Skriven avLinn Ålund Thorgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist