NYHET10 maj 2019

Prisbelönt pedagog vill se mer entreprenörskap i skolan

Michael Lindquist har prisats både nationellt och internationellt i näringslivet för sina insatser inom entreprenörskap. Med sin långa erfarenhet som expert för skolverket, UF- lärare och läromedelsförfattare vill han få fler lärare att integrera entreprenörskap i undervisningen. ”I ett klassiskt grupparbete sitter en framför datorn och fem tittar på – här bär alla ett ansvar för att företaget ska bli så komplett som möjligt – ekonomiskt, inköp, ledning och marknadsföringsmässigt. Det blir viktigt på riktigt”, säger han.

"För att jobba med entreprenörskap måste du göra entreprenörskap genom att sätta igång och se vad som händer", säger Michael Lindquist.

År 1997 drog Michael Lindquist igång utbildningsprogrammet Ung företagsamhet på Sjödalsgymnasiet som sedan utvecklades till en av Sveriges i särklass bästa skolor på ung företagsamhet och som ännu en gång kammade hem priset ”Årets UF-skola 2019” i stockholmsregionen. Elva år senare utsågs han till världens bästa UF-lärare av Junior Achievement World Wide. Michael har arbetat i den expertgrupp som skrev ekonomiprogrammet och tog fram ämnesplanen för kurserna Entreprenörskap och Företagande inför den nya gymnasiereformen. I dag arbetar Michael som utvecklingsledare på barn- och utbildningsförvaltningen i Huddinge kommun med utbildningsfrågor inom entreprenörskap. Han har skapat en ettårig entreprenörskapsutbildning för grundskolelärare - från förskoleklass till årskurs nio.

Vi har pratat med Michael Lindquist som vill ge fler möjlighet att upptäcka fördelarna med entreprenöriellt lärande.

Varför är UF viktigt?

– Att starta, driva och avveckla ett fiktivt företag under Ung Företagsamhets paraply ger eleverna möjlighet att få träna på de förmågor och kompetenser som kommer att vara viktiga i arbetslivet som problemlösning, projektledning, kommunikation, samarbete och olika digitaliseringsverktyg. Allt detta får de under ett år i ett UF företag därför att programmet sätter så tydliga mål.
– I ett klassiskt grupparbete sitter en framför datorn och fem tittar på – här bär alla ett ansvar för att företaget ska bli så komplett som möjligt – ekonomiskt, marknadsföringsmässigt, inköp och ledning. Det blir viktigt på riktigt.

Varför är entreprenörskap viktigt?
– Vi är som mest nyfikna redan i sexårsåldern när vi går på förskolan. Att komplettera sin utbildning med entreprenörskap i tidig ålder ger elever möjlighet att utöver ämneskunskaper även få med sig kompetenser och förmågor som efterfrågas på arbetsmarknaden. Att få träna på dessa kompetenser redan under förskolan ger elever möjlighet att välja rätt gymnasieprogram mycket tidigare.

Hur kan det integreras med övrig undervisning?
– Entreprenörskap är tvärvetenskapligt där flera ämnen kommer in. Kärnan inom entreprenörskap är att ha en idé och sätta den i rörelse. Genom att fånga upp aktuella ämnen i omvärlden som klimathot kan läraren omvandla det till idéer som eleverna kan lösa i undervisningen. En naturvetenskaplig idé som minskar matsvinn kan integreras med matematik, teknik och samhällskunskap. Ett delmoment under UF-året kan vara att göra en marknadsundersökning vilket är ett perfekt tillfälle att integrera med matematik och statistikundervisningen.

Vad kan vara en utmaning?
– Utmaningen kommer i att våga. Lyssna på vad som berör eleverna då tänder de till och använd din kompetens som lärare för att bygga upp undervisningen och själva processen. För att jobba med entreprenörskap måste du göra entreprenörskap genom att sätta igång och se vad som händer.

Michaels råd till kommuner och skolor som vill utveckla sitt UF- erbjudande:

1. Politiker som tror på betydelsen av entreprenörskap samt uppmärksammar det.

2. En skolledning som ser betydelsen av att både utveckla elevernas kunskaper samtidigt som man tror på att ge eleverna möjlighet att utveckla betydelsefulla kompetenser. De ger även de lärare som vill arbeta med UF förutsättningar till att skapa den pedagogiska lärmiljön som behövs för att arbeta med UF och entreprenörskap.

3. Hitta de lärare som vill och är modiga att testa nytt samtidigt som de får utvecklingstid till detta. Gärna hela arbetslag, gärna över flera ämnen så det blir tvärvetenskapligt.

Entreprenörskap och UF genomförs inom tydliga ramar som eleverna är med och skapar. De är kreativa, löser problem och samarbetar. Det är absolut inte en utbildning där läraren abdikerar från sitt pedagogiska ledarskap utan läraren handleder, undervisar och planerar tillsammans med eleverna!

UNG FÖRETAGSAMHET.UFSKOLA UTBILDNING.Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist