Så blir du en framgångsrik entreprenör

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Som nybliven och entusiastisk entreprenör gav hon sig på en för avancerad affärsidé. Efter ett par år i USA insåg hon att nyckeln till framgång ligger i det enkla. Grundaren till succéföretaget Nannynu, Jeanette Holm berättar om sin resa med företaget, hur man bygger ett bolag och vad som är tjusningen med att var entreprenör.

Bild-Finalist-Stockholms-l+

Jeanette Holm, Nannynu

För lite över sju år sedan bestämde jag mig för att starta eget. Som de flesta entusiastiska entreprenörer började jag i helt fel ända - med en komplicerad idé där jag saknade den kunskap och erfarenhet som krävdes för att lyckas, en lång affärsplan, och där det skulle ta lång tid att se någon inkomst. Vilken tur att min magkänsla insåg detta och jag la ner idén när den inte längre kändes bra.

Istället åkte jag till USA (där jag bodde i 5 år och tog min universitetsexamen) och kom över en bok som skulle ändra mitt liv och sätt att bygga bolag. Boken – ”The millionaire makers guide in creating a cash machine for life”, av Loral Langmeier fick mig att tänka helt tvärtom. Jag bestämde mig för att starta med något enkelt, som jag hade kunskap om och som jag snabbt kunde börja tjäna pengar på. Resultatet blev Nannynu!, Sveriges största barnvaktsföretag. I år omsätter vi runt 30 miljoner och har över 900 barnvakter och ca 20 personer som arbetar med att driva bolaget.

När jag tittar tillbaka på denna resa så gjorde jag mycket rätt och självklart många misstag. Det tillhör processen. Det jag gjorde mest rätt i var att fokusera på att bygga själva bolaget, alltså att bygga upp ett system som sköter sig självt. Det gjorde att jag för tre år sedan kunde kliva ur helt och vara mammaledig i ett år. Bolaget fortsatte under detta år att växa med 25 procent och behöll en bra vinst. Nu möjliggör det att jag kan ägna mina dagar åt exakt det jag vill och bolaget bara tickar på. Det var min vision från början för jag ville kunna bygga flera bolag och inte fastna i ett.

Så vad gjorde jag då? Jag skall här nedan göra ett försök att förklara vad jag gjorde, även om det självklart blir en förenklad, översiktlig version. De flesta av idéerna kommer från två andra böcker: ”E-myth revised” av Michael Gerber och ”Built to last” av Jim Collin. ”E-myth revised” handlar om hur man bygger strukturen och ”Built to last” handlar om hur man bygger kultur. Det är de två grundstenarna till ett självspelande bolag. Jag började med att visualisera hur bolaget skulle se ut när det var klart. Jag funderade över vilka positioner jag behövde fylla och skrev sedan ett organisationsschema. Sedan skrev jag ut mitt namn på alla positioner eftersom jag just då satt på alla stolar. Jag började arbeta i bolaget och skriva ner hur jag gjorde saker i en manual per position. Till slut hade jag skrivit en så kallad ”operations manual” för varje position som innehöll en tydlig rollbeskrivning inklusive aktiviteter, rutiner, förväntningar, tips och trix samt hur rollen skulle utvärderas. När en manual var klar kunde jag anställa en person till den rollen och börja träna upp personen med manualen som stöd. Så höll jag på tills alla roller var fyllda, till och med VD-rollen.

Samtidigt som man har en struktur som är baserad på hur du vill att saker skall utföras är kulturen lika viktig. Jag började skriva ner hur kultur, värderingar, vision med mera skulle se ut i ett dokument som senare skulle bli ”the nannynu way”. Där pratar jag om vad bolaget skall stå för, vad som är OK och inte OK beteende, vårt klimat, visionen, värderingar, exempel, syfte etcetera. Jag började använda mig av dessa värderingar i allt från att skriva rekryteringsannons, under intervjuer, introduktionsprogram, utbildningar för nya anställda, på tavlor i kontoret, hemsida och så vidare. Både för kontorsanställda och barnvakter. Så nu hade jag satt en struktur för hur varje position på företaget skulle arbeta och vad vi stod för. Jag använde sedan dessa dokument för att testa, ändra och utveckla bolaget till där vi är idag.

Detta är bara själva grundbulten. Sedan finns det massor av andra system som måste på plats för att ett bolag skall fungera och det är ditt jobb som entreprenör att skapa dessa. System som till exempel cash management, ekonomi, ta hand om kunder, anställa och ta hand om personal, marknadsföring, sälj, styrelse, VD-instruktioner och annat. Men grundidén är att arbeta med detta själv, testa, fundera, ändra, förkasta eller behålla. Tänk på att du vill ha det som fungerar för ditt företag och matchar dina värderingar. Använda sedan detta för att träna upp andra. Idag sitter inte jag och gör dessa ändringar, tester och annat utan det gör mina anställda för i vår kultur ligger att testa nytt och att alla idéer är bra. Men i början måste du som entreprenör sätta allt. Detta kan låta som ett väldigt tråkigt och formellt sätt att bygga bolag på men om man kollar under ytan så är det ett väldigt kreativt arbete. Du är konstnären och målar din tavla exakt som du vill ha den. Och jag lovar dig att när du byggt ditt bolag på detta sätt så kommer det att kunna växa sig stort, frodas och ge dig frihet att göra exakt vad du vill. Då kommer du att tycka att det var värt mödan. Lycka till!

Jobbskapare: Jeanette Holm
Företag: Nannynu
Bransch: Barnomsorg
Antal anställda: 20 personer + 900 barnvakter

Min största utmaning som företagare:

Som företagare har man varje dag problem eller utmaningar som man måste lösa trots att man inte har en aning om hur man skall lösa det. Det är naturligt och något man måste lära sig att leva med.

Men vissa utmaningar har naturligtvis varit tuffare än andra. För oss har det tuffaste utmaningarna haft med politiker att göra. Vår bransch är sån att vi behöver RUT för att få ihop affären. Det är så enormt mycket skatter på tjänstesektorn (vilket i sig är synd eftersom de flesta jobb skapas här). 

De rödgröna har varit emot detta från början och det har skapat en jobbig osäkerhet som paralyserat vår bransch i omgångar. Förra valet skulle de ta bort det helt. Då väntade vi bara på om vi skulle behöva lägga ner bolaget eller inte. Nu sitter vi igen och väntar på deras beslut. Skall de denna gång sänka, halvera eller göra något annat med RUT?

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sjöstedts vinststopp är en attack på hela näringslivet

GÄSTKRÖNIKA Om vinster förbjuds för välfärdsföretag, var går då gränsen? Ska den som bygger skolor eller säljer bilar till det offentliga inte heller få göra vinst? Det undrar den skånska företagaren Kalle Gustafsson, vd och ägare av PoG Woody Bygghandel. Läs hans gästkrönika här.
NYHET Publicerad:

"Vi tvingas lägga ned, men jag tror inte att du är ledsen för det"

GÄSTKRÖNIKA ”Man kan undra hur mycket du egentligen känner till om verkligheten för små och medelstora företag i vårt land?” Den frågan ställer före detta bankmannen Bo Åhnebrink i Malmö i ett öppet brev till finansminister Magdalena Andersson, apropå nya regler för företagsstyrelser.
NYHET Publicerad:

Höjning av entreprenörsskatt är som att kissa i byxan

GÄSTKRÖNIKA "Att inte fler reagerar över att finansministern med berått mod vill försvåra för landets småföretagare. Hon påstår att höjningen av entreprenörsskatten enbart drabbar de som hänger vid Stureplan. Men så är det inte" skriver Carl-Otto Swartz, Örups Säteri, Tomelilla i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

”Enkelt göra fel, omöjligt göra rätt”

GÄSTKRÖNIKA Det borde inte vara så komplicerat. Person söker asyl i Sverige. Person vill jobba och får tillåtelse av Migrationsverket att göra så. Person får jobb. Sedan är allting klart? Inte direkt. Jeanette Bohman är ägare av Skivarps Gästgivaregård. Läs hennes Kafka-artade skildring av att försöka anställa en nyanländ.
NYHET Publicerad:

Arbete – farligt eller vägen till lycka

GÄSTKRÖNIKA "Arbetslivet är farligt, människor blir sjuka av arbete, hälsorisker i arbetslivet, utbränd av arbete. Rubrikerna har varit talrika de senaste åren och långt innan dess också. Men arbete är faktiskt en hälsofaktor." Det skriver Jehoshua Kaufmann, leg psykolog och entreprenör i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Den snillrika Reepaluutredningen innebär sotdöden

GÄSTKRÖNIKA ”Att fokusera på kunskap och utbildning känns idag viktigare än någonsin. I ljuset av detta blir jakten på friskolor och andra företag i välfärdssektorn ännu mer beklaglig. Vi behöver fler goda alternativ, inte färre.” Det skriver Maria Jacky, Skolhoppet AB i Lund, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Hur modig är du?

GÄSTKRÖNIKA "Så vad kan du och jag göra för att få fler att våga, fler att ta chansen att förädla sin idé, sin dröm? Vad kan du och jag göra för att uppmuntra, vägleda men även själva våga vägledas och våga vara nyfikna in i en ny tid av entreprenörskap?" Så skriver Leila Khammari, ordförande Ung Företagsamhet Skåne, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Målet är resan värd

GÄSTKRÖNIKA Det brukar heta att det är vägen som är mödan värd, inte målet. Men jag vill slå ett slag för målet. För mig och företaget har ett tydligt uppsatt mål varit avgörande, utan det skulle jag kanske inte driva färgbutiken Colorama i Lycksele idag, skriver Joacim Eriksson i sin krönika.
NYHET Publicerad:

”Varje erfarenhet leder till nytt jobb”

GÄSTKRÖNIKA "Så var det dags att gå vidare från mitt första jobb. Osökt kommer tankarna om hur det egentligen är att vara ung på arbetsmarknaden i dag, tankar jag delar med så många andra." Det skriver Susanna Jertel i en krönika.
NYHET Publicerad:

Vi är inte konkurrenter

GÄSTKRÖNIKA I Svenskt kvalitetsindex är Arbetsförmedlingen den myndighet som har lägst förtroende. Både arbetsgivare och arbetssökande är missnöjda. För de arbetssökande är 2015 års resultat detsamma som tidigare år (index 43) och bland arbetsgivarna sjönk förtroendet under förra året (index 55), trots att Arbetsförmedlingen lagt stort fokus på att prata om arbetsgivarkontakter och matchning.
NYHET Publicerad:

Snart sinar korna

GÄSTKRÖNIKA "Vi företagare måste mana till sans vad gäller skatter och avgifter som regering och kommuner fattar beslut om. Vi är nu kassakor som mjölkas snabbt och säkert på sista dropparna. Är det sättet vi ska bygga Sverige på?”. Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivargård, i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Man måste både ge och ta chanserna som kommer

GÄSTKRÖNIKA Att få sitt första jobb kan vara svårt för vem som helst. Är man dessutom nyss anländ från ett annat land, med ett annat språk, är det ännu värre. En av de som vet, men som kämpat hårt från början – och lyckats – är Ilko Corkovic. Då flykting från Banja Luca i Bosnien, i dag kommunalråd i Borgholm.
NYHET Publicerad:

Sommarjobbet som dörröppnare ut till arbetslivet

GÄSTKRÖNIKA "Jag var inte mer än fem till sex år gammal när jag fick börja hjälpa till och expediera över disk. Det föll sig naturligt och kändes både spännande och roligt. Service och handel var en självklar del i min vardag när jag växte upp och ledde mig till mitt första sommarjobb." Så skriver Jörgen Andersson, Gota Media i Karlshamn, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

"Ett feltänk från början till slut"

GÄSTKRÖNIKA "Jag driver en förskola och upplever hur sjukansvaret blir allt tyngre och urholkar alla mina möjligheter att vara den goda arbetsgivare som jag vill vara. Nu vill socialförsäkringsminister Annika Strandhäll göra det än tyngre." Det skriver Lena Karman, vd Klurifax Barnteaterhus AB i Hörby, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

En mammaledig vd:s tankar

GÄSTKRÖNIKA Ska jag, tredje generation i familjeföretaget, riskera allt som tidigare generationer byggt upp? Jag skulle ju bli polis. Det skriver Elisabet Angelin, vd Tomas Buss.
NYHET Publicerad:

Vad är det värsta som kan hända?

GÄSTKRÖNIKA Jag har alltid vetat att jag ska öppna en egen salong. Att det skulle hända så fort hade jag ingen aning om, men när lokalen dök upp så tänkte jag bara – kör! Och är det så farligt? Det är så jag tänker för att hitta modet. Så inleder Elin Sjöström, ägare Runt Hörnet Sundsvall, sin krönika.
NYHET Publicerad:

Sjukt förslag utan slut

GÄSTKRÖNIKA "Nej, vet ni vad, socialförsäkringsminister Strandhälls sjukskatt kan ni kasta i soporna. Bums! Varför? Jo det ska jag berätta." Det skriver Jeanette Bohman, Skivarps Gästgivaregård i en gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Matcha nyanlända med startups

GÄSTKRÖNIKA ”För att trenden att Sverige är usla på att få företag att växa och vilja stanna kvar i landet, ska vändas så behöver vi tänka till. Att förse startups med den talang de i kritiska lägen behöver och samtidigt skapa arbetstillfällen för nyanlända borde ses som en självklarhet” Det skriver Jessica Stark, vd Sup46.
NYHET Publicerad:

Individuell lön – erfarenhet eller prestation?

GÄSTKRÖNIKA “Erfarenheten kommer med åren sägs det. Likadant är det med lönen. I organisationer med individuell lönesättning är korrelationen mellan hög lön och erfarenhet något av de starkaste på svensk arbetsmarknad. Nästan så att erfarenhet är det absolut viktigaste lönekriteriet i den svenska modellen”, skriver Daniel Edenholm, vd på Sysarb Group, i sin gästkrönika och undrar samtidigt, är det verkligen så?
NYHET Publicerad:

Med hjärta och passion för mat, kaffe och eget företagande

GÄSTKRÖNIKA "Vart femte företag som startas idag, startas av en person med utländsk bakgrund. Största hindret är att få finansiering och uppstartskapital. Idag finns det ca 95 000 företag som är ägda av personer med utländsk bakgrund i Sverige som sysselsätter ca 350 000 personer. Det är inte dåligt och det kan bli bättre", skriver Orhan Asmarson, Melins café & bistro i sin gästkrönika.