NYHET1 februari 2018

Sömnad ger jobb åt nyanlända flyktingar

När idén att anställa nyanlända flyktingar i verksamheten kom upp såg företaget Svenskt Tenn till att den blev verklighet. Vd Maria Veerasamy berättar om en lång väg mot ett lyckat resultat.

Svenskt Tenn har startat en verksamhet där de anställda är nyanlända flyktingar från Syrien.Foto: Karin Carlesten
- Vi ser att kompetensen hos många nyanlända aldrig tillvaratas, med resultatet att de aldrig integreras i Sverige. Här såg vi att vi kunde göra något, säger Maria Veerasamy.
Foto: Karin Carlesten

Vi träffas på Svenskt Tenns huvudkontor som är inrett i företagets karaktäristiska möbler och tyger. Företagets vd Maria Veerasamy ger oss en liten glimt av företagets historia och grundarens Estrid Ericsons sätt att arbeta.

– Estrid Ericson hade en förmåga att se kommande stjärnor, och Svenskt Tenn har genom historien varit den första plattformen för många formgivare och fotografer. När Josef Frank kom till Stockholm 1933 gav Estrid Ericson honom jobb eftersom hon gillade hans möbler. Det får ses som en ganska järv handling att hon vågade anställa en person av judisk börd, då de antisemitiska strömningarna var starka i Stockholm på den tiden.

Estrid Ericson hade tydliga humanistiska grundvärderingar som enligt Maria Veerasamy är en av anledningarna till varför Svenskt Tenn idag har startat en verksamhet där de anställda är nyanlända flyktingar från Syrien.

– Vi ser att kompetensen hos många nyanlända aldrig tillvaratas, med resultatet att de aldrig integreras i Sverige. Här såg vi att vi kunde göra något. Svenskt Tenn har många kunder som vill ha gardiner, dukar eller något annat uppsytt. Med inspiration från ett integrationsprojekt i Gävle öppnade vi vår egen syateljé på Strandvägen i november i fjol och anställde två män som hade flytt från kriget i Syrien. Vi fick mycket hjälp av vår kontakt i Gävle, och hennes vägledning i den djungel av regelverk kring att anställa nyanlända var en förutsättning för att vi skulle lyckas, berättar Maria Veerasamy.

Svenskt Tenn integrerar de två männen i företagets aktiviteter som månads- och frukostmöten. Dessutom får de svenskundervisning på arbetstid. Maria Veerasamy berättar att det är bra för de nyanställda men den största vinsten gör övriga anställda på företaget som aldrig tidigare har träffat en nyanländ person.

– Det är en ögonöppnare för oss att träffa dem och höra deras perspektiv på livet. Vi kan samtidigt hjälpa dem att klara sig bättre i det svenska samhället genom att exempelvis hjälpa till att boka läkartid och berätta vilka vaccineringar deras barn behöver. Det känns meningsfullt, säger Maria Veerasamy.

Samtidigt sticker hon inte under stol med att det kan vara lite mer krävande att anställa nyanlända.

– Det måste få ta tid när man arbetar med människor som har varit med om hemska saker, eftersom många av dem har sår som aldrig läker. Dessutom blir arbetsplatsen kanske deras första riktiga möte med den svenska kulturen. Våra nyanställda hade aldrig hört talas om arbetsmiljöfrågor eller blivit ombedda att berätta hur de tycker att verksamheten skulle kunna bli bättre, säger hon.

Svenskt Tenn är nöjda med verksamheten i syateljén och Maria Veerasamy berättar om hur de får en väldigt fin produkt och service till sina kunder. Hon vittnar också om en hög professionalitet och arbetsmoral hos de nyanställda. Företaget ser detta som ett långsiktigt projekt och ser också en möjlighet att utöka verksamheten med nyanlända till andra produktgrupper.

– Men det måste bli enklare att anställa nyanlända. Först och främst måste det kartläggas vilka kunskaper de som kommer till Sverige har och låta företag ta del av den informationen. Matchningen mot arbetsmarknaden måste bli bättre och komma tidigare när människor kommer hit. Det behövs också tydlig information om hur man går tillväga om man vill anställa en nyanländ, steg för steg. Då är jag säker på att många företag skulle göra det. Vi borde se alla som kommer till Sverige som värdefulla resurser, säger hon.

Karin Carlesten

Breddad rekryteringIntegration
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist