Anders Ydsted håller ett seminarium om ägarskifte
Foto: Jessica Drugge

"Att börja i tid är förmodligen det bästa tipset jag kan ge", säger Anders ydstedt och menar att det vanligtvis tar närmre 10 år att genomföra ett ägarskifte.

Stort behov av ägarskiften i Stockholm

NYHET Publicerad

GENERATIONSSKIFTE Svenska företagare blir allt äldre och i dagsläget är en femtedel av Sveriges företagsamma personer över 64 år. Stora värden i form av företag, arbetstillfällen och skatteintäkter står på spel när företagarna ska genomföra generationsskiften.

När är det egentligen dags att lämna över stafettpinnen till nästa generation och vad behöver man förbereda innan man ska lämna över sitt livsverk till någon ny? När regionkontoret arrangerade ett informationsseminarium om ägarskifte visade det sig finnas ett stort intresse för frågorna.

Anders Ydstedt, Svenskt Näringslivs expert på ägarfrågor, var en av huvudtalarna vid seminariet och han vet vad som krävs för ett lyckat ägarskifte.  

I Stockholm är 15,2 procent av företagarna äldre än 64 år. Högst andel äldre företagsamma finns i Vaxholm och Danderyd med 20,5 respektive 20 procent. Det innebär att många företag står inför ägarskiften de kommande åren. Denna process är mer utmanande än man kan tro och många företagare börjar för sent, menar Anders Ydstedt.

– Att börja i tid är förmodligen det bästa tipset jag kan ge er. De flesta företagare är optimister och tror att ett ägarskifte tar 1–2 år men sanningen är att det vanligtvis tar närmre 10 år, säger han.

En god förberedelse innebär bland annat att ”trimma” företaget, att se till att företaget är välordnat och kan fungera även under nya ägare. Är företaget helt beroende av nuvarande ägares närvaro, kunskaper och kontakter blir det svårt för någon annan att ta över. 

– Det kan till exempel handla om att dokumentera rutiner och processer, att vänta in ett bra projekt och att lösa eventuella tvister.  

Minst lika viktig är dock den mentala förberedelsen. Om barnen ska ta över är det viktigt att i god tid tala öppet om generationsskiftet med hela familjen, även de som inte förväntas ta över. I dessa fall bör man vara beredd på många känslor och inte tveka gällande att ta in en extern expert. I många fall glömmer dessutom företagaren som lämnar över företaget att fundera ordentligt över sin egen framtid efter ägarskiftet. 

Vad händer med dig vid ett ägarskifte?
– Företagaren behöver själv en mental plan för hur den ska använda sin tid när företaget är överlämnat och hur de sociala kontaktnäten ska ersättas. I många fall har en stor del av vardagen cirkulerat runt det egna företaget.

Olle Karstorp, regionchef på Svenskt Näringsliv i Stockholm, poängterar att det är en tuff process, men att det finns hjälp att få. 

– Av goda skäl är många företagare diskreta med sådana här processer, men det betyder inte att man behöver stå ensam. Exempelvis kan revisorer, affärsjurister, skattekonsulter, företagsmäklare och banker alla vara behjälpliga i ägarskiftet. Och inte minst finns det massor av företag med erfarenhet av ägarskiften, så ta råd av andra företagare i andra branscher, uppmanar han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Stockholmskommuner stöttar företagen i coronakrisen

CORONAKRISEN På många håll i Stockholms län fattas beslut om åtgärder som ska underlätta för företagen i den svåra kris de befinner sig i. Lidingö, Tyresö och Sundbyberg är tre kommuner som visar handlingskraft och kreativitet i sina åtgärdspaket.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Avgörande läge för besöksnäringen

CORONAKRISEN "Innan krisen var orderböckerna fulla, nu är allt avbokat. Vi befinner oss i ett chocktillstånd", det säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden, en hotell- och konferensanläggning i centrala Sigtuna, och hon är inte ensam. Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars visar att företag inom besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

”Vår verksamhet kan komma att upphöra”

CORONAKRISEN Tobias Ellenius som driver Ellenius Buss AB i Sigtuna är en av många företagare som vittnar om hur hårt coronakrisen slår mot företagen. "I fredags blev jag tvungen att gå ut med ett varsel på 18 av våra 31 anställda. De åtgärder som regeringen presenterade kan förhoppningsvis rädda resterande persona", säger han.
NYHET Publicerad:

”Med dagens regler överlever vi inte”

CORONAKRISEN I Sigtuna kommun är många företag direkt eller indirekt kopplade till Arlanda och besöksnäringen. I Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars framgår det att företag inom transportsektorn och besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Sökes: Praktikant till regionkontoret HT 2020

PLATSANNONS Svenskt Näringsliv söker en praktikant under höstterminen 2020 på regionkontoret i Stockholm. Är det du? Eller någon du känner? Sök eller tipsa!
NYHET Publicerad:

Företagsamheten bland ungdomar oroar

FÖRETAGSAMHETEN Allt färre unga blir företagsamma visar ny statistik. Svenskt Näringslivs sammanställning av företagsamheten visar den lägsta nivån som vi uppmätt. Under 2019 var lite drygt 14 av 1000 unga personer nyföretagsamma i Stockholms län. När andelen unga företagare sjunker är det en varningssignal för att återväxten av nya företag hotas.
NYHET Publicerad:

”I framtiden driver vi 17sagor AB”

UNG FÖRETAGSAMHET Betina Pierre, Emma Holmlund, Ida Rönnberg, Julia Nordenskjöld och Saga Fjellheim går sista året på Jensens södra gymnasium och läser ekonomiprogrammet inriktning management. Tillsammans driver de UF-företaget 17sagor UF som på bara en månad har sålt 3 400 böcker.
NYHET Publicerad:

”Maskinförare är ett framtidsjobb”

UTBILDNING Diskussioner hur branschen ska locka till sig framtidens maskinförare stod på agendan när ME-skolan och Ahlsell anordnade seminariet Framtidens Maskinförare. Enligt Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) är tillgången på kvalificerade maskinförare branschens viktigaste framtidsfråga.
NYHET Publicerad:

Stort behov av ägarskiften i Stockholm

GENERATIONSSKIFTE Svenska företagare blir allt äldre och i dagsläget är en femtedel av Sveriges företagsamma personer över 64 år. Stora värden i form av företag, arbetstillfällen och skatteintäkter står på spel när företagarna ska genomföra generationsskiften. 
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?
NYHET Publicerad:

Olle Karstorp ny regionchef i Stockholmsregionen

NY PÅ JOBBET Den 1 januari tillträdde Olle Karstorp tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv i Stockholms län. Olle kommer närmast från tjänsten som biträdande regionchef. ”Vi kommer att fortsätta att pusha och hjälpa kommunerna att förbättra sitt företagsklimat”.
NYHET Publicerad:

Erik är ny praktikant på Svenskt Näringsliv

PRAKTIKANT Erik Elverö är ett nytt ansikte för Svenskt Näringsliv och kommer under våren att praktisera på regionkontoret i Stockholm. "Min förhoppning är att lära mig mer om hur Svenskt Näringsliv bedriver opinionsbildning och påverkansarbete. Jag ser fram emot att få träffa företagare och delta i arbetet att företräda företagarnas intressen i olika sammanhang", säger Erik.
NYHET Publicerad:

Nu har du chansen att påverka våra politiker och tjänstemän

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

Sex år av verkstad, arbetsglädje och möten som gör skillnad

"Kärnan i mitt uppdrag har varit att låta företagens röster komma till tals. Under åren har jag besökt 200 olika företagare runt om i länet som lägger ner sin själ för att driva sina företag. Deras berättelser om svårigheter att rekrytera, snåriga anställningsvillkor, regelkrångel och en rad andra problem har varit drivkraften i mitt engagemang", det skriver Annika Bröms när hon summerar sina år på regionkontoret i Stockholm. Nu går hon vidare i organisationen och kommer ansvara för SME-kommittén och fortsätta lyfta företagens perspektiv.
NYHET Publicerad:

Stockholm öppnar för serviceinriktad myndighetsutövning

POLITIKER PÅ FÖRETAGSBESÖK Svenskt Näringsliv och Visita tog med Stockholms stads socialborgarråd Jan Jönsson (L) till Niklas Ahlbom som driver Restaurang Himlen. En givande dag som gav en god inblick i hur olika regler lägger en tung administrativ börda på företagaren och att kommuner och myndigheter behöver ha en serviceinriktad inställning när tillsyn utövas.