NYHET1 september 2016

Tryggt med hemtjänst på egna språket

Hemtjänst på det egna modersmålet ger trygghet både för den äldre och för anhöriga. Företaget Eveo erbjuder språkligt och kulturellt anpassad hemtjänst på 30 olika språk och enligt vd:n Kayhan Utkutug kommer behovet fortsätta att öka framöver.

Foto: Copyright Torbjorn Persson

2009 bestämde sig bröderna Kayhan och Tim Utkutug för att starta hemtjänstföretaget Eveo med sin pappa Husamettin som precis gått i pension efter en lång karriär inom socialtjänsten.

Stockholms stad hade precis beslutat sig för att införa LOV, lagen om valfrihetssystem och Husamettin med sina rötter i Turkiet noterade att många vänner beklagade sig över att den svenska äldreomsorgen för deras föräldrar inte fungerade. Eftersom många av dem inte kunde svenska hade de svårt att kommunicera med personalen i den offentliga omsorgen.

– Vi undersökte vad det fanns för brister och såg att det finns många äldre i Sverige som behöver hjälp men som inte kan svenska. Då växte det här fram – språkligt och kulturellt anpassad hemtjänst, säger Kayhan Utkutug som idag är vd för Eveo.

Eveo erbjuder ett alternativ åt de med behov av hemtjänst på sitt modersmål. Vissa äldre som flyttat till Sverige har aldrig lärt sig svenska, men dessutom är det vanligt att någon som drabbas av en demenssjukdom tappar det inlärda språket och går tillbaka till sitt modersmål, förklarar han.

– Bra omsorg måste kunna anpassas efter personens behov helt enkelt. Det var utifrån det perspektivet som vi startade. Och tack vare LOV fick vi möjligheten.

Dessutom ville de göra något för att underlätta den sociala samvaron och bryta isoleringen som många äldre led av. Därför driver Eveo även dagverksamhet och andra forum för social samvaro.

– Vi såg att många isolerade sig socialt. Äldre verkar generellt ha svårare att kommunicera med grannar och andra i sin omgivning. Extra påtagligt blir det för dem vars språk avtar.

Eveo finns i åtta kommuner och 180 anställda som sammantaget talar 30 olika språk. Det som talas mest är polska, ryska, turkiska, arabiska, persiska och spanska. Eveo har också personal som kan mer speciella språk, till exempel olika former av kurdiska.

Att klara utförandet av hemtjänst på så många olika språk kräver ett intensivt arbete med rekrytering och personalplanering, konstaterar Kayhan Utkutug.

– Det blir organisatoriskt komplext. Vi försöker täcka upp så att det på dagen alltid finns en grupp som kan de vanligaste invandrarspråken.

Men det handlar inte bara om att anpassa språket. Skillnaderna i hur äldre bemöts är olika mellan kulturerna och inte minst maten är en viktig bit.

– Matkulturen är väldigt olika mellan länderna. De äldre kan välja att vi lagar maten de vill ha, och det gör de flesta. Det är uppskattat.

De äldre är oftast mycket tacksamma för att få hemtjänst på ett språk som de kan, enligt Kayhan Utkutug. Och de anhöriga är glada att deras mamma eller pappa får hjälp av någon de kan prata med.

– Det avlastar anhöriga väldigt mycket. Annars är det en klassisk kvinnofälla i många kulturer, att någon kvinna i familjen ska stå tillbaka från arbetsmarknaden och vara hemma och ta hand om den äldre. Nu finns i stället möjligheten för dem att arbeta.

Eveo finns än så länge bara i Stockholmsområdet men skulle på sikt även vilja etablera sig i Malmö och Göteborg som än så länge bara har kommunala utförare. Kayhan Utkutug sneglar även mot en utveckling av verksamheten på andra plan.

– Idag har vi daglig verksamhet och hemtjänst, men det är klart att vi tittar på att arbeta även med andra omsorgsdelar. Till exempel olika former av boenden eller andra delar av vårdkedjan.

Att de formella kraven på kompetens inom äldreomsorgen har ökat är positivt för kvaliteten, men det gör det samtidigt svårare att hitta rätt personal. Det är inte längre ett instegsjobb på arbetsmarknaden, enligt Kayhan Utkutug.

– Det är svårt att hitta personer som både har en undersköterskeutbildning, som är lämpade för jobbet och som tycker att det är roligt. Jag vill se mer insatser för att utbilda fler och framför allt rätt personer. Här borde företagen få möjlighet att styra vilka som utbildas.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist