NYHET15 mars 2018

"Vi i kommunerna behöver göra vår hemläxa"

Hallå där, Jessica Drugge, Näringslivssamordnare i Botkyrka. Vad tar du med dig från Inspirationsdagen hem till din kommun?

Tidigare i veckan arrangerade Svenskt Näringsliv en Inspirationsdag där 150 politiker och tjänstemän deltog. På agendan: Ett bättre företagsklimat.Foto: Linda Bergström

-Jag tyckte att programpunkten som fokuserade på tillstånd, tillsyn och Rättviksmodellen var riktigt intressant. Min reflektion efteråt är att vi som kommunrepresentanter får gå hem och göra vår hemläxa. Vi måste se hur vi egentligen står oss gällande tillsyn i olika mätningar och arbeta mer fokuserat utifrån det.

Om du var företagare i din kommun, vad skulle du säga är bra och mindre bra?

-Något av det som jag vill lyfta fram som bra är att Botkyrka kommun erbjuder drop-in för företag gällande bygglovsrådgivning och vi anordnar även en upphandlingsutbildning som leds av kommunens upphandlingschef. Det är också positivt att Botkyrka har god marktillgänglighet och det finns bra potential för utbyggnationer. Något jag ser som kan utvecklas är när tjänstemän har kontakt med företagare, det behöver vara en tydligare och mer serviceinriktad kommunikation.

Vad kommer ni fokusera på under 2018 för att förbättra företagsklimatet i er kommun?

-2018 har vi valt att till stor del fokusera på vår mest dominerande bransch, byggbranschen. Näringslivsenheten anordnade nyligen ett seminarium som fokuserade på digitalisering inom byggbranschen. Hur man som mindre företagare i byggsektorn ska göra för att hänga med i utvecklingen och stå sig mot de stora entreprenadbolagen. Botkyrka kommun anordnar även ett informationstillfälle för frågor kring bygglov, mark och miljö. Det blir naturligtvis även mer fokus på digitalisering och information kring den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft våren 2018.

Vilken lokal fråga är viktig enligt dig?

-Min absoluta hjärtefråga är service och bemötande. När du kontaktar Botkyrka kommun så ska du få svar, ett gott bemötande och hjälp att göra rätt. Dialog och kommunikation är avgörande. Vid till exempel tillsynsärenden är det viktigt att myndighetsutövare inte bara ser sig själva som en kontrollfunktion utan snarare som en möjliggörare. Jag tror det hade varit bra om man som myndighetsutövare kunde vara mer flexibel samtidigt som man givetvis ska garantera professionalism och korrekthet.

Hanna Olofsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist