NYHET29 juni 2017

Visual merchandiser mot världsmästartitel

Worldskills är världsmästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar under 23 år. I oktober reser det svenska yrkeslandslaget till Abu Dhabi för att tävla inom olika yrken mot världens yrkeselit. Johanna Hanson, från Eskilstuna, representerar Sverige i visual merchandising.

Foto: vijo 5n

Vilken resa har du tagit mot Worldskills 2017?

– Min resa började på Handelsprogrammet och en praktik på Åhléns där jag först kom i kontakt med yrket. Sedan dess har jag både gjort utlandspraktik och tagit examen som visual merchandiser från Handelsakademin. Det var efter examen som jag fick chansen att vara med i SM och slutade högst på pallen. Jag har även tävlat i Ryssland och på EM i Göteborg och härnäst väntar Yrkes-VM i Abu Dhabi i oktober.

Hur känns det att representera yrkeslandslaget och vad ser du mest fram emot under Worldskills?

– Det känns fantastiskt mäktigt att få representera Sverige i mitt yrke. Att vara en del av yrkeslandslaget är bland det roligaste jag har gjort, där framförallt lagsammanhållningen är obeskrivlig. Det jag ser fram mest emot är att känna mig redo att göra det jag är bäst på, skapa och se resultat växa fram.

Hur kommer du att förbereda dig inför tävlingen?

– Jag kommer arbeta med det jag behöver förbättra från EM. Vi har även gjort en dagsresa till London för att hämta inspiration och idéer till kommande skyltningar. När sedan test-projektet, som tävlingen baseras på, läggs ut på Worldskills intranät blir det mer fokus på specifika moment.

Hur tävlar man i visual merchandising och vilka moment ingår under Worldskills?

– Det är först på tävlingsdagen vi kommer veta exakt vad vi ska göra. Men det jag kan tänka mig är att vi kommer att arbeta med två skyltfönsteruppgifter under fyra dagar. Där vi dels arbetar med teman och även utför mätbara moment. Det kan vara allt från att blanda färg, till att bygga modeller efter skiss med exakta mått.

Vad har du för mål i tävlingen?

– Mitt största mål är att utföra momenten på så hög nivå att jag känner mig nöjd med min prestation. Självklart vore det fantastiskt att stå på pallen, men det är bara en bonus. Det viktigaste är att njuta, ta vara på den här möjligheten och att knyta kontakter inför framtiden.

Hur skulle du beskriva ditt yrke?

– Visual merchandising består ofta i att förtydliga koncept, varumärken eller sortiment genom att bygga miljöer och exponeringar på ett säljande sätt. Det är kreativt eftersom att mycket handlar om att hitta nya försäljningsmöjligheter och utveckla hur varorna ska presenteras. Det bästa med yrket tycker jag är att man snabbt ser resultat i form av försäljningssiffror och att man kan göra stor förändring med små medel.

Hur ska Sverige få fler skickliga inom visual merchandising?

– Genom ett bättre sätt presentera för eleverna på Handels- och Administrationsprogrammet de olika rollerna som finns inom en butik. Innan jag stötte på yrket under min praktiktid, visste jag inte att det enbart gick att arbeta med det visuella. Det är även viktigt att informera och visa vid valet till gymnasiet, att plugga vidare och specialisera sig senare är möjligt. Jag upptäckte exempelvis under gymnasietiden att jag vill nischa mig mot visual merchandising.

– Vår värld digitaliseras också allt mer och nya funktioner kommer varje dag. Det gäller för handeln att hänga med utvecklingen, så jag tror att det kommer bli allt vanligare med visual merchandisers som jobbar med nätbutiker.

Oscar Brissle

Utbildning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist