NYHET26 mars 2018

7.000 nya lastbilschaufförer behövs det närmaste året

Tillsammans med Vänsterpartiets toppkandidater till riksdagen, i Uppsala län, Emma Wallrup och Ilona Szatmari-Waldau, besökte vi Expresservice för att prata om villkoren för transportbranschen i Uppsala län och i Sverige.

Janne Björkman, Björkmans Transport, Hasse Jansson, UGSAB samt Janne Högström och David Lindström från Expresservice tog emot oss. Med på mötet var också Joachim Wiberg från Sveriges Åkeriföretag

Det är hög efterfrågan på transporter framförallt på bygg- och anläggningssidan, men ersättningen pressas ständigt neråt trots att de faktiska produktionskostnaderna ökar pga alla nya krav som gäller för att vi ska få mer hållbara och sunda transporter. Det råder också brist på chaufförer.

- Enligt Transportfackens Yrkes- & Arbetsmiljönämnd behövs det 7.000 nya lastbilschaufförer under det närmaste året. Och de räknar med att det kommer att behövas 50.000 nya lastbilschaufförer under de närmaste tio åren. Därför är det väldigt viktigt att det skapas förutsättningar för att det finns yrkesskolor som erbjuder utbildning, säger Joachim Wiberg.

Via Arbetsförmedlingen skulle man kunna hitta chaufförsämnen, men den utbildning AF upphandlar ger inte kompetenta chaufförer.

- Vi tar gärna emot lämpliga personer och lär upp dem själva. Nyanlända med rätt profil exempelvis. Man måste hitta en bra modell för att lära sig jobbet och språket på samma gång bara, säger Hasse Jansson.

Ilona Szatmari-Waldau är inte nöjd med hur yrkesprogrammen marknadsförs.

- Det måste bli mycket tydligare att ett yrkesprogram inte betyder att man låst sig för ett visst yrke och blir fast där, utan ger både en yrkesutbildning och en möjlig fortsättning till högskolan för den som önskar det.

Men det är inte bara kompetensförsörjning som är en stor utmaning, det är också Transportstyrelsens överdrivet nitiska granskning av branschen och det faktum att vi i Sverige har valt att följa alla lagar och regleringar till punkt och pricka. Inom EU är 5% av mindre förseelser OK.

- Det blir inte konkurrens på lika villkor och skapar orimliga situationer. Vi är mycket noggranna med kör- och vilotiderna, men t,ex en lastbil som står parkerad vid terminal och bara startas för att justera lasthöjden räcker för att två minuter ska vara oregistrerade, ofta inte ens av den som senare ska köra bilen, det leder till sanktionsavgifter för både den enskilde och för det aktuella företaget, säger Hasse Jansson.

Emma Wallrup, som sitter in Riksdagens trafikutskott, nappar på idén att ordna ett seminarium i Riksdagen för att diskutera detta med berörda parter.

- Vi som stiftar lagar och de som berörs av lagstiftningen måste prata mer med varandra. Vi måste bli bättre på att se till lagstiftningen är vettig och fungerar i praktiken.

Apropå konkurrens på lika villkor diskuterar vi cabotage, möjligheten att som speditör utanför Sveriges gränser men inom EU har rätt att köra i Sverige i 7 dagar och lassa och lossa på tre ställen. Det fuskas hej vilt med detta.

- Vi har inga problem med att andra än svenska transportföretag och chaufförer jobbar i Sverige, men konkurrensen ska ske på lika villkor. Arbetsvillkoren ska vara schyssta och lagar och regler ska följas. När jag ser chaufförer sitta på parkeringar och sleva i sig mat från konserverburkar blir jag beklämd, de har horribla arbetsvillkor, det är inte värdigt, säger Janne Björkman.

Kommunala upphandlingar av logistiktjänster är ett annat bekymmer. De görs inte på ett professionellt sätt menar man och branschen konsulteras inte för att hitta bästa lösning. Det leder till dyra lösningar som ger mer trafik.

Ilona Szatmari-Waldau tar med sig frågan till Uppsala kommun, där hon är ordförande i det utskott som anvarar för skolmaten. En upphandling som diskuterades särskilt.

En nöjd grupp politiker och företagare skildes åt med en vilja att ha kontakt även framöver.

Lokalt Företagsklimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist