NYHET14 februari 2018

Fler fick jobb tack vare robot

Att effektivisera verksamhet är något som de flesta inom såväl företag, som kommuner och landsting ständigt strävar efter och är tvungna till. Det väsentliga ligger i att inte effektivisera på bekostnad av kvalitet och produktivitet. Revision- och verksamhetsutvecklingsjätten PWC säger sig nu ha en lösning för kommuner runt om i Sverige som tampas med den avvägningen; en robot!

Roboten, eller den digitala medarbetaren, är egentligen är en algoritm som ska kunna hjälpa till med handläggning av ärenden för bland annat utdelning av försörjningsstöd. Roboten jobbar i samma system som kommunens handläggare och kan snabbt koppla upp sig mot exempelvis Arbetsförmedlingen för att få relevant information för att kunna avgöra om den sökande ska tilldelas bistånd eller inte. Uppsala är en av många kommuner som överväger att köpa in tjänsten från PWC. På en föreläsning anordnad av Uppsala kommun berättar Ola Johansson och Cecilia Lejon, medarbetare på PWC, om robotens arbete och förmågor.
- Den jobbar ca 55 minuter per dygn och handlägger ärenden på 45–60 sekunder, något som tar mellan 3–17 minuter för en handläggare. Den är otroligt effektiv, den gör helt enkelt det den är programmerad till att göra. Trelleborgs kommun var först ut i landet med att införskaffa roboten. Huvudsyftet var att lägga kommunens resurser där det skapade mest värde för kommuninvånarna. När roboten tog över de mer rutinartade uppgifterna i handläggningen kunde personalen istället fokusera på att hjälpa människor att komma i arbete. Cecilia Lejon hoppas nu att allt fler kommer att följa i Trelleborgs fotspår.

- PWC får allt fler förfrågningar om roboten, det känns jätteroligt! Algoritmen kan även vara av intresse för regionverksamhet (landsting) eller företag.

Effektivisering är inte bara positivt i den bemärkelsen att personalen kan få mer tid över till annat, det är också kostnadseffektivt. PWC:s algoritm är ett utmärkt exempel på hur näringslivet kan bidra till kommuners effektivisering och utveckling på olika plan.

- Det visade sig att antalet personer som gick ut i arbete ökade kraftigt när roboten implementerades, och det i sin tur ledde till att utbetalningen av försörjningsstöd minskade, berättar Cecilia Lejon.

Emelie Hägerström

Digitalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist