NYHET25 april 2018

Ge Arbetsförmedlingen en mer passande kostym

Krisrubrikerna om Arbetsförmedlingen har varit många de senaste åren. Myndigheten lyckas inte förmedla jobb i enlighet med förväntningarna, centrala arbetsmarknadspolitiska insatser brister och kostnaderna ökar.

Foto: TT Bild

Då är det inte konstigt att förtroendet för myndigheten svajar. När Kantar TNS i fjol frågade svenska folket om de hade förtroende för Arbetsförmedlingen svarade bara en procent ja. Även i de fackliga leden vacklar stödet. Hela 70 procent av LO:s medlemmar saknar förtroende för Arbetsförmedlingen. Så sent som i februari i år presenterade Arbetsförmedlingen egna mätningar som pekade på betydande förtroendeproblem bland såväl arbetssökande som arbetsgivare.

Bristen på förtroende får konsekvenser. Statistiska centralbyrån uppger att cirka tio procent av samtliga externrekryteringar i dag går genom Arbetsförmedlingen. Det är fem gånger vanligare att arbetsgivare och medarbetare hittar varandra själva vid rekrytering än att Arbetsförmedlingen är inblandad.

Många medlemmar jag träffar har egna erfarenheter av att inte lyckas hitta rätt medarbetare genom Arbetsförmedlingen. Siffrorna i rapporten bekräftar bilden. Endast i 14 procent av fallen i Uppsala län hade företagen lyckats rekrytera via Arbetsförmedlingen. Men det är en genomsnittsbild. Det är viktigt att påtala att det fungerar betydligt bättre på vissa orter än andra. Här borde det finnas möjlighet att benchmarka internt.

De flesta företagare säger också att de numera i första hand letar efter nya medarbetare i sina egna nätverk. Enligt Statistiska centralbyrån sker 70 procent av alla rekryteringar genom informella kontakter.

Enligt de nya siffrorna ur vår rekryteringsenkät tyder mycket på att tålamodet med Arbetsförmedlingen helt håller på att ta slut. Bara 14 procent av företagen i Uppsala län planerar att gå via myndigheten för att hantera kompetensbehovet under de närmaste åren. Med andra ord kommer nästan 9 av 10 framöver att välja bort Arbetsförmedlingen som rekryteringskanal.

Arbetsförmedlingens uppdrag behöver renodlas för att man ska ha en chans att lyckas med sitt uppdrag. Idag ser exempelvis fackliga organisationer ett behov av att komplettera Arbetsförmedlingen med egna initiativ. Både IF Metall och Kommunal har startat egna CV-databaser. Unionen å sin sida erbjuder sedan en tid ”Linked In-granskning” till sina medlemmar där facket ger råd och tips om hur en medlem lägger fram sin CV-profil.

Även kommunerna tar steg framåt och framträdande kommunpolitiker av olika kulörer argumenterar numera för att kommunerna ska ta över hela, eller delar av, Arbetsförmedlingens uppdrag.

I en ny rapport författad av Edward Hamilton på Svenskt Näringsliv ges konkreta förslag till förändringar av Arbetsförmedlingens uppdrag.

Arbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist