Den 1 januari i år fick vi en ny upphandlingslagstiftning. En lagstiftning som Svenskt Näringsliv upphandlingsexpert, Ellen Hausel Heldahl, kan allt om. Vi har ställt några snabba frågor till Ellen:
Det finns många för- och nackdelar med den nya lagen. En fördel för de små företagen är att en myndighet ska, om det är lämpligt, dela in kontraktet i mindre tårtbitar så att fler företag kan konkurrera.
Om du hade fått göra om lagstiftningen, vad hade du tagit bort eller ändrat?
–Lagarna är ett införlivande av tre EU-direktiv vilket innebär att utrymmet för förenkling inte är så stor, men det kan alltid diskuteras om många paragrafer förenklar eller försvårar tolkningen av EU-direktiven och rättspraxisen från EU-domstolen. En sak hade jag dock gjort annorlunda och det är jag hade skapat ett annat system för att kontrollera ev. brott som företrädare för ett bolag kan ha begått än utdrag ur belastningsregistret. Lagens konstruktion med krav på att leverantörerna ska skicka in utdrag ur belastningsregistret om de vinner en upphandling är både ett praktiskt och legalt haveri.
Om du skulle ge en upphandlande myndighet tre goda råd för att vara en attraktiv kund, vilka skulle de vara?
–Beskriv ditt behov istället för en lång rad specifikationer, begränsa antalet ska-kraven och följ upp alla dina krav som du ställt.
Om du skulle ge ett företag som vill delta i en offentlig upphandling tre goda råd, vilka skulle de vara?
–Läs igenom upphandlingsdokumenten ordentligt, svara på det som efterfrågas samt ta initiativ till dialog med myndigheten.
Hur kan myndigheter arbeta för att skapa en mer strategisk inköpsfunktion som är inköpsmogen?
–Det är en ordentlig tugga att bita i för politiker och högre tjänstemän i förvaltningarna!
Upphandling