NYHET24 mars 2017

"Märket måste sättas av den bransch som är mest utsatt för internationell konkurrens"

Den 31 mars löper industrins kollektivavtal ut. Senast då måste ett nytt avtal vara på plats vilket ska ange märket även för övriga avtalsområden. Bilden av svensk ekonomi och förutsättningarna för svenska företag har på sistone, framför allt av den fackliga sidan, målats upp som väldigt god. Peter Jeppsson, vice VD på Svenskt Näringsliv, ger en delvis annorlunda bild.

Foto: Tony Gunnarsson
Foto: Tony Gunnarsson

– Märket måste sättas av den bransch som är mest utsatt för den internationella konkurrenskraft. Sverige har tappat marknadsandelar på världsmarknaden tolv av de senaste sexton åren. De senaste årens något starkare siffror bärs upp av den svaga kronkursen, och är ingenting vi kan räkna med på längre sikt. Främst är det inhemsk konsumtion, både privat och offentlig som drar upp tillväxten i Sverige, säger Peter Jeppsson.

Han påpekar vidare att det inte längre går att tala i termer av en skyddad hemmamarknad. Det finns inte längre några branscher som är skyddade från internationell konkurrens. Därför måste svenska företags konkurrenskraft stå i fokus under avtalsförhandlingarna. Avtal som skapar möjlighet att konkurrera med utländska aktörer och ingångslöner som ger möjlighet till fler jobb är en nödvändighet, inte minst om vi ska komma till bukt med den stora arbetslösheten bland utrikes födda, menar Peter Jeppsson.

- Vi är ett välkomnande land in över gränserna, men inte välkomnande in i samhället och in på arbetsmarknaden. Detta måste förändras om vi inte ska få ett jätteproblem på halsen.

Det är få länder inom OECD där det är dyrare att anställa än i Sverige och lönerna utgör en stor kostnadspost för många företag.

– Vårt uppdrag, på IKEM, är att göra Sverige till ett land som industrin vill finnas i. Vi jobbar därför bland annat med kompetensförsörjningsfrågor men också med kostnadskontrollen. Tappar vi den kontrollen kommer vi inte kunna konkurrera med företag i vår omvärld, säger Jonas Hagelqvist, VD på IKEM, Innovations- och Kemiindustrierna.

Pär Karlsson, VD och delägare i Byggconstruct, ser att de stelbenta avtalen gör det svårt att locka unga till branschen.

- Kompetensförsörjningen är en tuff utmaning. Trots att vi har höga löner är det svårt att locka unga till byggutbildningarna. Exempelvis är arbetstiderna hårt reglerade i kollektivavtalet vilket gör att jobb i vår bransch ofta är besvärligt att kombinera med familjebildning. Skulle de bli mer företagsnära skulle det betyda jättemycket i form av minskat krångel och större flexibilitet för våra anställda.

Han får medhåll från Anders Ragnarsson, regionchef för Sveriges Byggindustrier i Uppsala. Han tillägger att det behövs mer attraktiva kollektivavtal för att fler ska vilja ansluta sig.

- Idag är det alltför många som väljer att ställa sig utanför. Kollektivavtalen måste anpassas till en modern tid.

För företaget Recipharm i Uppsala, som är kontraktstillverkare av läkemedel, har det svenska höga kostnadsläget fått fatala konsekvenser. De är nu tvungna att lägga ned en av sina två produktionsanläggningar, vilket innebär att 40 arbetstillfällen försvinner.

- Vi klarar helt enkelt inte av fler kostnadsökningar. Lönerna är vår enskilt största utgift och står för cirka 40 procent av våra kostnader. Varje procentuell ökning påverkar oss rejält och måste hittas i ytterligare effektivitesökningar, säger VD:n Mikael Ericson.

Avtalsrörelsen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist