MNE productions UF
Foto: MNE productions UF

Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro driver tillsammans driver podcasten Selfmaid! De är alla tre överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.

Mod och drivkraft ledord för UF-året

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en dryg månad sedan höstterminerna drog igång på gymnasieskolorna. Men, redan när kick-offen för Ung Företagsamhet gick av stapeln i Uppsalas universitetsaula var flera nyblivna UF-företagare i full gång med att sjösätta sina affärsidéer.

På kick-offen lyftes ledord för det kommande UF-året, mod, drivkraft och teambuilding. Elever från Fridegårdsgymnasiet i Håbo kommun har redan tagit fasta på ledorden och satt siktet högt.

Grundarna bakom MNE productions UF har sett fram emot att få starta företag sedan dagen de började gymnasiet och nu har Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro äntligen fått sätta igång.

– Vi driver podcasten Selfmaid! Vi är alla sociala och tycker om att prata, därigenom väcktes idéen. Samtidigt som vi ville erbjuda mer innehåll än vad bara vi tre kunde skapa, såg vi behovet av att lyfta framgångsrika kvinnor. Podcasten kom därför att bli en intervjupodd med fokus på just framgångsrika kvinnliga entreprenörer.

Valet av podcastens inriktning föll sig ganska självklart, berättar teamet bakom MNE productions.

– Just nu är vi själva kvinnliga entreprenörer som vill ta chansen att lära oss så mycket det bara går. Vi har ett starkt intresse för det vi gör och kan lära oss av de vi intervjuar, precis som våra lyssnare. Det är en perfekt matchning!

Förutom att lära sig mer om entreprenörskap och företagande ser man på MNE productions UF fram emot att få träffa nya inspirerande kvinnor.

– Bara ifrån entreprenörerna vi redan har fått möjligheten att träffa har vi fått bra tips och värdefulla kontakter. Vi bygger upp ett nätverk och många av de vi nu hör av oss till har vi fått tag på via de vi tidigare mött.

Till UF-årets utmaningar lyfts framförallt svårigheten i att få tiden att räcka till och att garantera att de håller tillräckligt med intervjuer för att ett nytt avsnitt av podcasten ska kunna levereras varje vecka. Men, utmaningarna bemöts med höga ambitioner, driv och en affärsidé de tror på. Likaså är de överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.

– Man lär sig att våga ta för sig. Vi märker redan nu att vi blivit mer självsäkra av att kontakta nya människor, vi tar ett steg ur ruta ett. Genom att driva UF får vi en mjukstart i företagande. Vi bor hemma, ingen är beroende av oss vi och har lärare som hjälper oss, vi har råd att pröva och att misslyckas. En perfekt möjlighet att lära oss tidigt!

Redo för utmaningen

Från Fridegårdsgymnasiet kommer fler elever som redan gjort verklighet av sin affärsidé. Däribland Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter på Creative Promotion UF.

Creative Production
Foto: Hanna Johansen

"Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!", säger gänget bakom Creative Promotion UF.

– Vi jobbar med produktmedia baserat på nyfikenhet, ungdomlighet och framförallt kreativitet. Idén uppstod då vi ville göra något unikt. Vi grubblade länge på hur vi skulle gå tillväga för att formulera en affärsidé utifrån vad vi har att erbjuda, nämligen ungdomlighet. Med vårt UF-företag Creative Promotion kan vi göra just det!

På Creative Promotion UF vill man ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling. För att lyckas har de utvecklat en kreativ process som anpassas efter varje företagskunds behov och identitet.

– Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Under UF-året ser de på Creative Promotion fram emot att få utvecklas både inom entreprenörskap och som personer. Men, de står också redo att bemöta eventuella utmaningar.

– Självklart kan det bli utmanande att i en grupp med fyra drivna viljor se till att allas åsikter lyfts. Men vi håller det alltid i bakhuvudet, tar tag i utmaningar direkt och fokuserar på teambuilding. Vi kommer lära oss under resans gång!

Att alltid utveckla sina idéer, att ta chansen och att inte tveka lyfter teamet bakom Creative Promotion som ett framgångsrecept för att hitta nya innovativa idéer.

– Det handlar om att inte vara rädd, alla misslyckas ibland. Tycker man att ens idé är värd att arbeta för, behöver den inte vara storslagen. Många gånger handlar det om hur man väljer att jobba med sin affärsidé, snarare än vilken idé det är. Man måste våga ta chanserna och köra!

Slutligen lyfts UF-året som en fantastisk möjlighet att få en fot in en fot på arbetsmarknaden i allmänhet, men också produktmediabranchen i synnerhet.

– UF spelar en jätteviktig roll. Både för oss som driver företagen och för framtida arbetsgivare. Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Hög press på schyssta åkare

TRANSPORTBRANSCHEN Idag är svensk åkerinäring pressad. Utmaningar så som osund konkurrens, miljö och chaufförbrist präglar åkeribranschen och lämnar små marginaler för företagarna. Likväl hade inte samhället klarat många dagar utan lastbilar på vägarna. Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, ett förbund inom Transportföretagen, berättar om åkeribranschens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. Arbetsgivaravgifterna finansierar socialförsäkringsförmåner som ålderspension, sjuk- och föräldraförsäkring, arbetsskadeförmåner och arbetslöshetsersättning. Men trots att kostnaderna för de förmånerna har minskat de senaste åren och delavgifterna för försäkringarna har sänkts, så ligger den totala arbetsgivaravgiften kvar på samma nivå: 31,42 procent på lönen.
NYHET Publicerad:

Byggprogrammet på Westerlundska ger högst lön

GYMNASIEVAL Ungefär 4 000 niondeklassare i Uppsala län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram. För att underlätta genomtänkta val lanserar Svenskt Näringsliv nu sajten Gymnasiekvalitet.se. Där finns fakta om program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”
NYHET Publicerad:

”Vi behöver fristående aktörer för att klara tillväxten”

VÄLFÄRD Med en hög tillväxt och ung befolkning, möter Knivsta kommun ett tilltagande behov av förskole- och skolverksamheter. Fram till 2025 beräknas de bland annat behöva 50–60 nya förskoleavdelningar. Fristående aktörer föreslås som en del av lösningen. "I ett försök att öka antalet förskoleplatser har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att utforska privata aktörers intresse för att bygga och bedriva förskole- och skolverksamheter i Knivsta", säger Björn-Owe Björk, kristdemokratiskt kommunalråd i Knivsta kommun.
NYHET Publicerad:

Höga marginalskatter hindrar företagens kompetensförsörjning

SKATTER Rekrytering av ny kompetens skapar allt större problem, ett exempel på det utspelade sig för ett par veckor sedan då Spotify föll stort på börsen med hänvisning till just kompetensförsörjningen. Detta är en av konsekvenserna som drabbar företag på grund av att våra marginalskatter är högst i världen och hindrar företag från att anställa. Lars Erfäldt på Zetterbergs industri i Östervåla menar att dessa skatter hindrar tillväxten och lparadoxalt nog leder till förlorade skatteintäkter.
NYHET Publicerad:

Ny företagarförening i Älvkarleby med sikte på ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I år placerades Älvkarleby på 241:e plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Det är en förbättring från föregående år, men enligt Jennie Edenby behövs nytänk för att ett fungerande företagarklimat ska bli verklighet i kommunen. Med Älvkarlebys företagarförening är Jennies ambition att kunna erbjuda just det, nytänk.
NYHET Publicerad:

”Vi måste tänka framåt”

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretagaren tillika ordförande i Knivstas företagarförening, Lotta Wiström, har sedan femton år tillbaka varit en aktiv aktör i näringslivet. Nu tar hon steget in i politiken, med ambitionen om att bli en liberal röst för företagsamhet, vård och omsorg och för en bättre samverkan mellan kommun och landsting. "Vi måste bevaka både små och större företagares intressen, likaså intresset hos de företagare som överväger att etablera sig här. För detta krävs samverkan!", säger Lotta.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

DEBATT I höst ska 110 000 elever förbereda sig för sina gymnasieval i början av nästa år. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Det behövs mer näringsliv i skolorna

UTBILDNING "Tyvärr fungerar ej yrkesutbildningssystemet tillfredsställande idag", konstaterar Theresa Östman från Grillby & F100 Rör AB, ett av många företag som har svårt att hitta rätt medarbetare. Problematiken bekräftas i Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät som visar att vart fjärde rekryteringsförsök misslyckas, ofta på grund av svårigheter att hitta personer med relevant utbildning och rätt kompetens. En av de större utbildningsgrupperna som efterfrågas är de som erhållit en examen från en yrkesutbildning, både gymnasial och eftergymnasial.