MNE productions UF
Foto: MNE productions UF

Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro driver tillsammans driver podcasten Selfmaid! De är alla tre överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.

Mod och drivkraft ledord för UF-året

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en dryg månad sedan höstterminerna drog igång på gymnasieskolorna. Men, redan när kick-offen för Ung Företagsamhet gick av stapeln i Uppsalas universitetsaula var flera nyblivna UF-företagare i full gång med att sjösätta sina affärsidéer.

På kick-offen lyftes ledord för det kommande UF-året, mod, drivkraft och teambuilding. Elever från Fridegårdsgymnasiet i Håbo kommun har redan tagit fasta på ledorden och satt siktet högt.

Grundarna bakom MNE productions UF har sett fram emot att få starta företag sedan dagen de började gymnasiet och nu har Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro äntligen fått sätta igång.

– Vi driver podcasten Selfmaid! Vi är alla sociala och tycker om att prata, därigenom väcktes idéen. Samtidigt som vi ville erbjuda mer innehåll än vad bara vi tre kunde skapa, såg vi behovet av att lyfta framgångsrika kvinnor. Podcasten kom därför att bli en intervjupodd med fokus på just framgångsrika kvinnliga entreprenörer.

Valet av podcastens inriktning föll sig ganska självklart, berättar teamet bakom MNE productions.

– Just nu är vi själva kvinnliga entreprenörer som vill ta chansen att lära oss så mycket det bara går. Vi har ett starkt intresse för det vi gör och kan lära oss av de vi intervjuar, precis som våra lyssnare. Det är en perfekt matchning!

Förutom att lära sig mer om entreprenörskap och företagande ser man på MNE productions UF fram emot att få träffa nya inspirerande kvinnor.

– Bara ifrån entreprenörerna vi redan har fått möjligheten att träffa har vi fått bra tips och värdefulla kontakter. Vi bygger upp ett nätverk och många av de vi nu hör av oss till har vi fått tag på via de vi tidigare mött.

Till UF-årets utmaningar lyfts framförallt svårigheten i att få tiden att räcka till och att garantera att de håller tillräckligt med intervjuer för att ett nytt avsnitt av podcasten ska kunna levereras varje vecka. Men, utmaningarna bemöts med höga ambitioner, driv och en affärsidé de tror på. Likaså är de överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.

– Man lär sig att våga ta för sig. Vi märker redan nu att vi blivit mer självsäkra av att kontakta nya människor, vi tar ett steg ur ruta ett. Genom att driva UF får vi en mjukstart i företagande. Vi bor hemma, ingen är beroende av oss vi och har lärare som hjälper oss, vi har råd att pröva och att misslyckas. En perfekt möjlighet att lära oss tidigt!

Redo för utmaningen

Från Fridegårdsgymnasiet kommer fler elever som redan gjort verklighet av sin affärsidé. Däribland Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter på Creative Promotion UF.

Creative Production
Foto: Hanna Johansen

"Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!", säger gänget bakom Creative Promotion UF.

– Vi jobbar med produktmedia baserat på nyfikenhet, ungdomlighet och framförallt kreativitet. Idén uppstod då vi ville göra något unikt. Vi grubblade länge på hur vi skulle gå tillväga för att formulera en affärsidé utifrån vad vi har att erbjuda, nämligen ungdomlighet. Med vårt UF-företag Creative Promotion kan vi göra just det!

På Creative Promotion UF vill man ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling. För att lyckas har de utvecklat en kreativ process som anpassas efter varje företagskunds behov och identitet.

– Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Under UF-året ser de på Creative Promotion fram emot att få utvecklas både inom entreprenörskap och som personer. Men, de står också redo att bemöta eventuella utmaningar.

– Självklart kan det bli utmanande att i en grupp med fyra drivna viljor se till att allas åsikter lyfts. Men vi håller det alltid i bakhuvudet, tar tag i utmaningar direkt och fokuserar på teambuilding. Vi kommer lära oss under resans gång!

Att alltid utveckla sina idéer, att ta chansen och att inte tveka lyfter teamet bakom Creative Promotion som ett framgångsrecept för att hitta nya innovativa idéer.

– Det handlar om att inte vara rädd, alla misslyckas ibland. Tycker man att ens idé är värd att arbeta för, behöver den inte vara storslagen. Många gånger handlar det om hur man väljer att jobba med sin affärsidé, snarare än vilken idé det är. Man måste våga ta chanserna och köra!

Slutligen lyfts UF-året som en fantastisk möjlighet att få en fot in en fot på arbetsmarknaden i allmänhet, men också produktmediabranchen i synnerhet.

– UF spelar en jätteviktig roll. Både för oss som driver företagen och för framtida arbetsgivare. Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Uppsalaregionen får godkänt

FÖRETAGSKLIMAT När Uppsalaregionens företag sätter ett sammanfattande betyg på sina kommuners förmåga att vara företagarkommun får alla kommuner som lägst betyget godkänt, 3,0, på en sexgradig skala. Bäst betyg får Knivsta, 3,7.
NYHET Publicerad:

Lärorik resa i företagsam Uppsalaregion

FÖRETAGSKLIMAT "Alla företagare har berättat om för- och nackdelar vilket har givit oss en hel del att tänka på. Trots att man har olika verksamheter så har man ändå vissa saker gemensamt, det är något viktigt att ta med sig, säger Solveig Zander", riksdagsledamot för Centerpartiet som i  måndags, tillsammans med andra riksdagsledamöter, kommunal- och regionråd deltog på Svenskt Näringslivs ”Företagsamma resa” där första stoppet var på Lindvalls rosteri i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Martina Mähl från Uppsala är Årets unga ledare

UNG FÖRETAGSAMHET I år har drygt 1130 gymnasieelever i Uppsala län drivit ett UF-företag och i början av veckan var åtta UF-företag från länet och tävlade i årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. Två fullspäckade dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades med en galamiddag där vinnarna presenterades. En av dem var Martina Mähl från Uppsala som kammade hem det fina priset ”Årets unga ledare”.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Uppsala län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att ta bort onödiga handelshinder"

GEMENSAM MARKNAD Den 26 maj går Europaparlamentsvalet av stapeln. Svenskt Näringslivs vision är ett välmående och konkurrenskraftigt Europasamarbete. Det är avgörande för ett land som Sverige, där EU i allt större utsträckning kommit att bli hemmamarknaden. Hur skulle egentligen svenska företagare drabbas av ett utträde ur EU? Hur förbereder man sig på en brexit? Och, i vilken riktning borde EU gå? Vi har frågat företagare i Uppsalaregionen och så här svarade Magnus Sörenson, VD på Marine Jet Power i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens maskinentreprenörer får gräva djupt efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bristen på kompetens blir allt värre bland maskinentreprenörer. Därför storsatsar branschorganisationen på egna utbildningscenter runtom i landet. Gymnasie- och vuxenutbildning finns på elva orter i landet. Senaste tillskottet är ME-skolan i Bålsta som invigdes av Ebba Busch-Thor.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Ökad dialog skapar lösningar i primärvården

VÄLFÄRD Ett starkt och utvecklande samarbete mellan regionen och primärvården är en ständigt aktuell fråga som är relevant för samhällets många parter. Malena Ranch (MP) som är ordförande för vårdstyrelsen i Region Uppsala menar att utmaningarna är i primärvården är de samma oavsett om det är en privat eller offentlig verksamhet och vill nu skapa bättre forum för att diskutera frågor och ha mer utbyten sinsemellan privata och offentliga vårdcentraler. "Det finns många drivna och engagerade personer som brinner för att ge en bra vård och att utveckla arbetet", säger Ranch.
NYHET Publicerad:

Utebliven förlängning av arbetstillstånd bromskloss i verksamheten

INSÄNDARE "Min fru är ursprungligen från Thailand och några av hennes släktingar har arbetat i vårt företag i flera år. Nu har vi fått besked från Migrationsverket att det kan dröja sex månader innan arbetstillstånden kan förlängas. Min verksamhet är beroende av mina anställdas kompetens. Hur kan detta vara möjligt?" Det skriver Per Sandström, Syltkrukan AB i Månkarbo, i denna insändare.
NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.