NYHET15 oktober 2018

Mod och drivkraft ledord för UF-året

Det har bara gått en dryg månad sedan höstterminerna drog igång på gymnasieskolorna. Men, redan när kick-offen för Ung Företagsamhet gick av stapeln i Uppsalas universitetsaula var flera nyblivna UF-företagare i full gång med att sjösätta sina affärsidéer.

Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro driver tillsammans driver podcasten Selfmaid! De är alla tre överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.Foto: MNE productions UF

På kick-offen lyftes ledord för det kommande UF-året, mod, drivkraft och teambuilding. Elever från Fridegårdsgymnasiet i Håbo kommun har redan tagit fasta på ledorden och satt siktet högt.

Grundarna bakom MNE productions UF har sett fram emot att få starta företag sedan dagen de började gymnasiet och nu har Emmy Nordgren, Mathilda Eklund och Nathalie Goro äntligen fått sätta igång.

– Vi driver podcasten Selfmaid! Vi är alla sociala och tycker om att prata, därigenom väcktes idéen. Samtidigt som vi ville erbjuda mer innehåll än vad bara vi tre kunde skapa, såg vi behovet av att lyfta framgångsrika kvinnor. Podcasten kom därför att bli en intervjupodd med fokus på just framgångsrika kvinnliga entreprenörer.

Valet av podcastens inriktning föll sig ganska självklart, berättar teamet bakom MNE productions.

– Just nu är vi själva kvinnliga entreprenörer som vill ta chansen att lära oss så mycket det bara går. Vi har ett starkt intresse för det vi gör och kan lära oss av de vi intervjuar, precis som våra lyssnare. Det är en perfekt matchning!

Förutom att lära sig mer om entreprenörskap och företagande ser man på MNE productions UF fram emot att få träffa nya inspirerande kvinnor.

– Bara ifrån entreprenörerna vi redan har fått möjligheten att träffa har vi fått bra tips och värdefulla kontakter. Vi bygger upp ett nätverk och många av de vi nu hör av oss till har vi fått tag på via de vi tidigare mött.

Till UF-årets utmaningar lyfts framförallt svårigheten i att få tiden att räcka till och att garantera att de håller tillräckligt med intervjuer för att ett nytt avsnitt av podcasten ska kunna levereras varje vecka. Men, utmaningarna bemöts med höga ambitioner, driv och en affärsidé de tror på. Likaså är de överens om att UF-företagande utgör en fantastisk möjlighet för unga idag.

– Man lär sig att våga ta för sig. Vi märker redan nu att vi blivit mer självsäkra av att kontakta nya människor, vi tar ett steg ur ruta ett. Genom att driva UF får vi en mjukstart i företagande. Vi bor hemma, ingen är beroende av oss vi och har lärare som hjälper oss, vi har råd att pröva och att misslyckas. En perfekt möjlighet att lära oss tidigt!

Redo för utmaningen

Från Fridegårdsgymnasiet kommer fler elever som redan gjort verklighet av sin affärsidé. Däribland Julia Lindqvist, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Emil Törnsäter på Creative Promotion UF.

"Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!", säger gänget bakom Creative Promotion UF.
Foto: Hanna Johansen

– Vi jobbar med produktmedia baserat på nyfikenhet, ungdomlighet och framförallt kreativitet. Idén uppstod då vi ville göra något unikt. Vi grubblade länge på hur vi skulle gå tillväga för att formulera en affärsidé utifrån vad vi har att erbjuda, nämligen ungdomlighet. Med vårt UF-företag Creative Promotion kan vi göra just det!

På Creative Promotion UF vill man ge produktmediabranchen ett nytt färgglatt ansikte och erbjuda ett koncept som följer dagens utveckling. För att lyckas har de utvecklat en kreativ process som anpassas efter varje företagskunds behov och identitet.

– Vi bokar kundmöten, arrangerar workshops där vi matchar kundens behov med vår identitet och tar till sist fram en skräddarsydd slutprodukt där både Creative Promotion och kunden finns representerad på ett nytänkande sätt. Slutprodukten kan bli allt från profilerade stressbollar till interna gåvor för våra företagskunder.

Under UF-året ser de på Creative Promotion fram emot att få utvecklas både inom entreprenörskap och som personer. Men, de står också redo att bemöta eventuella utmaningar.

– Självklart kan det bli utmanande att i en grupp med fyra drivna viljor se till att allas åsikter lyfts. Men vi håller det alltid i bakhuvudet, tar tag i utmaningar direkt och fokuserar på teambuilding. Vi kommer lära oss under resans gång!

Att alltid utveckla sina idéer, att ta chansen och att inte tveka lyfter teamet bakom Creative Promotion som ett framgångsrecept för att hitta nya innovativa idéer.

– Det handlar om att inte vara rädd, alla misslyckas ibland. Tycker man att ens idé är värd att arbeta för, behöver den inte vara storslagen. Många gånger handlar det om hur man väljer att jobba med sin affärsidé, snarare än vilken idé det är. Man måste våga ta chanserna och köra!

Slutligen lyfts UF-året som en fantastisk möjlighet att få en fot in en fot på arbetsmarknaden i allmänhet, men också produktmediabranchen i synnerhet.

– UF spelar en jätteviktig roll. Både för oss som driver företagen och för framtida arbetsgivare. Genom att driva våra egna företag får vi en chans att komma ut på arbetsmarknaden. Vi får visa vad vi går för och kan motbevisa eventuella fördomar som finns om oss unga!

UF
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist