Regeringens ambitionshöjning löser inte infrastrukturskulden

NYHET Publicerad

KRÖNIKA Regeringen har fastställt den nationella transportplanen. Trots många positiva delar räcker den inte. Grundproblemet kommer att kvarstå. Även efter denna tolvårsperiod kommer Sverige att ha en betydande infrastrukturskuld.

Mårten Bergman

Mårten Bergman, ansvarig för infrastruktursfrågor på Svenskt Näringsliv

Regeringens nationella tolvårsplan för transportsystemet innehåller många positiva delar. Den följer i stort sett Trafikverkets tidigare förslag och näringslivets olika inspel har fått genomslag. Men i vanlig ordning finns åtgärder och brister som kommer sent i planen eller inte finns med alls.

Generellt är det dock positivt att planen fokuserar på drift och underhåll, att åtgärda akuta flaskhalsar och återinvesteringar i det befintliga transportsystemet. Att prioritera stråk med de största trafikflödena, genomföra strukturerade spårbyten på järnvägen och omledningskapacitet är också positivt, både för gods- och persontrafik.  

Flyg får litet utrymme i planen. I det stora hela har det varit en mycket förvirrad flygpolitik som bedrivits under mandatperioden. Att vässa den nationella flygstrategin och göra Arlandarådets arbete konkret blir mycket viktigt för nästa regering. 

För sjöfart och hamnar finns generellt viktiga och angelägna åtgärder men är också, i jämförelse med väg och järnväg, en liten del av planen. Den substantiella satsningen av statliga medel på den nödvändiga farledsfördjupningen i Göteborgs hamn sticker ut och är välkommen.

Infrastruktur och transporters klimatpåverkan genomsyrar planen. Det är mycket angeläget men en mer balanserad och konkret diskussion måste föras om exempelvis minskad transportefterfrågan, potential för trafikslagsväxling och införande av ”kraftfulla” styrmedel. Uppfyllande av klimat- och miljömål måste kombineras med en stärkt konkurrenskraft. Endast då blir Sverige en förebild som andra vill följa efter.

Regeringen satte inte ner foten om ett eventuellt byggande av en ny stambana för höghastighetståg. Inga nya besked gavs under pressträffen och regeringen hänvisade till en kommande eventuell blocköverskridande överenskommelse.  

Den nationella planen är ett omfattande material som innehåller många positiva inslag men den visar också en fortsatt mycket problematisk utveckling.  

Totalt satsas drygt 622 miljarder kronor, en ökning med 100 miljarder från föregående planperiod. Utöver detta tillkommer cirka 90 miljarder. En ansenlig summa och ambitionshöjning.

Men detta måste ses i ljuset av ett, till delar, mycket hårt utnyttjat och eftersatt transportsystem, speciellt på järnvägen. En orsak till detta är decennier av underinvesteringar, i relation till den ökade transportefterfrågan och ett allt accelererande slitage.

Trafikverket pekar själva på att de medel som finns avsatta för underhåll på väg och järnväg i planen enbart räcker till att bibehålla dagens standard. Inte ta igen den uppbyggda underhållsskulden.

Faktum är att lågtrafikerade vägar och järnvägar kommer att försämras. Det är till del sträckor som idag har ett upprustningsbehov och i många fall inrymmer industritransporter som skapar stora exportvärden. Den långsiktiga effekten av detta behöver problematiseras, utredas och det måste till en utvecklingsplan för framtiden.

Den ekonomiska ramen är förvisso större men, givet utgångsläget, har det varit hårda prioriteringar. Sverige kommer fortsatt att ha en betydande infrastrukturskuld som skapar ett transportsystem som till delar är sårbart, kapacitetssvagt och brister i tillförlitlighet. Det är skadligt för näringslivet och för Sverige.

Sverige är ett stort, glesbefolkat och handelsberoende land i utkanten av Europa. En effektiv och väl fungerande transportinfrastruktur, till konkurrenskraftiga priser, är en absolut nödvändighet för näringslivets utveckling, för fortsatt tillväxt och välstånd.

Den nya nationella transportplanen ger framtidsinriktningen. Den väcker förhoppning men mycket återstår.

För att komma till rätta med infrastrukturskulden krävs att investeringsvolymen långsiktigt hålls uppe, att kunskaperna om bristerna förbättras, att arbetet med kompletterande finansieringssätt intensifieras och att tillgängliga anslagsmedel används effektivare än idag.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Jimmy Andersson Årets UF-lärare i Östergötland 2020

UNG FÖRETAGSAMHET För andra året i rad kommer Årets UF-lärare i Östergötland från Motala. Jimmy Andersson på Carlsund utbildningscentrum är bäst i länet 2020. Nu har han även chans att bli bäst i hela Sverige. "Det känns givetvis bra", säger Jimmy Andersson.
NYHET Publicerad:

Var ärliga om den allmänna löneavgiften

KOMMENTAR Den allmänna löneavgiften utgör mer än en tredjedel av den totala arbetsgivaravgiften. Den måste betraktas som den skatt den faktiskt är. I en tid när ungdomsarbetslösheten är hög och många nyanlända står utanför arbetsmarknaden måste företagens möjligheter att anställa förbättras. Arbetsmarknaden behöver fungera smidigare med bland annat bättre matchning, ändrade konfliktregler och mer flexibel lönesättning
NYHET Publicerad:

Ökade kostnader för små skogsnäringar

AVGIFTER Från årsskiftet krävs det en ansökan till Trafikverket och avgift om 2 900 kronor för att få göra ett virkesupplag vid allmän väg, oavsett storlek på virkesupplag. Detta blir en ytterligare börda för redan tyngda skogsbrukare. "Det vore mycket olyckligt både ur ett kostnads- och ett administrativt perspektiv om detta blev realiserat, säger Thomas Claesson, ordförande för Mellanskog i Västmanland.
NYHET Publicerad:

Vikten av ett bra företagsklimat

KOMMENTAR I nästan 20 år har Svenskt Näringsliv mätt, utvärderat och förklarat vikten av ett bra företagsklimat. Under dessa år har företagsklimatet i Sveriges kommuner blivit allt bättre. Vi har sett kommuner som har lyckats vända resultat som verkat hopplösa.
NYHET Publicerad:

”Maskinförare är ett framtidsjobb”

UTBILDNING Diskussioner hur branschen ska locka till sig framtidens maskinförare stod på agendan när ME-skolan och Ahlsell anordnade seminariet Framtidens Maskinförare. Enligt Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) är tillgången på kvalificerade maskinförare branschens viktigaste framtidsfråga.
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Kommer ni att åtgärda detta, Köpings majoritet?

KOMMUNKRISEN Dåligt företagsklimat, få företag och för få i arbete. Köpings kommuns utmaningar är stora.
NYHET Publicerad:

Stort behov av ägarskiften i Stockholm

GENERATIONSSKIFTE Svenska företagare blir allt äldre och i dagsläget är en femtedel av Sveriges företagsamma personer över 64 år. Stora värden i form av företag, arbetstillfällen och skatteintäkter står på spel när företagarna ska genomföra generationsskiften. 
NYHET Publicerad:

Att få bjuda eller inte, det är frågan

KOMMENTAR För några år sedan drogs en kampanj i gång i Örebro Kommun. ”En i taget” gick i korthet ut på att den som köpte öl, vin eller något annat med alkohol i också var den som drack det inköpta. Att gå till baren, köpa dryck och bjuda hela sällskapet skulle inte längre vara möjligt eftersom tanken var att den som serverar också skulle veta vem som drack ölen eller vinet.
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?
NYHET Publicerad:

Låt alla gymnasieelever pröva att driva företag!

KOMMENTAR Under läsåret 2019/2020 får 1542 elever på 25 gymnasieskolor i Västmanland driva ett av länets 437 UF-företag! En mycket positiv utveckling som vi verkligen ska glädjas över.
NYHET Publicerad:

Högbergskolan får ut alla i jobb

SAMVERKAN Elever från Högbergskolan i Tierp har nästan 100% etableringsgrad på arbetsmarknaden och hög lön efter de tagit studenten. Skolan menar att samarbetet med näringslivet är en stor del av framgången men att företag måste inse att för att få kompetenta medarbetare krävs delaktighet.
NYHET Publicerad:

Med lite pejl kommer du långt

KOMMENTAR Hallå alla ni närmare 3000 västmanländska ungdomar som just nu står i begrepp att göra ert gymnasieval! Jag förstår att det funderas, våndas och diskuteras med era vårdnadshavare, kompisar, lärare och andra i er närhet. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt.
NYHET Publicerad:

Yrkesutbildning ger många möjligheter

UTBILDNING Yrkesutbildningar kan leda till hög lön och stor möjlighet till jobb efter studenten. På arbetsmarknaden finns en stor efterfrågan på just yrkesutbildade och på Praktiska gymnasiet i Uppsala har de allra flesta ett jobb vid utbildningens slut. "Allt vi gör i skolan handlar om att förbereda eleverna för arbetslivet. Vi vill att eleverna inte bara ska tänka vilken utbildning de vill ha utan vilket jobb de vill ha i framtiden, att de siktar längre än tre år framåt", säger rektor Sofi Westerin.
NYHET Publicerad:

NOTE – precisionsarbete i Roslagen

ENTREPRENÖRSKAP NOTE Norrtelje är en ledande tillverkningspartner belägen i hjärtat av Roslagen. På företaget komponeras elektroniken bakom flera stora varumärken. Under ett besök av Svenskt Näringslivs Anna-Lena Holmström, tillsammans med Norrtäljes näringslivsutvecklare Marcus Iliev samt exploateringschef Benjamin Råd Vaher, berättade kvalitetschef Niklas Andreasson och miljöansvarig Mikael Eklöf om hur NOTE Norrteljes förutsättningar ser ut idag.
NYHET Publicerad:

Goda myndighetskontakter avgörande för Västmanlands bönder

REGELKRÅNGEL Regelförenklingar, exportfokus samt satsningar på digitalisering och förbättrad kompetensförsörjning var huvudpunkterna när regeringen strax före jul presenterade sin nya handlingsplan för Livsmedelsstrategin. Per Pettersson, ordförande för LRF i Mälardalen tycker att det finns många bra punkter i programmet och menar att livsmedelsstrategin kommer att få en positiv inverkan på landsbygdsföretagen.
NYHET Publicerad:

“Hållbarhet är en fråga om att skapa trygghet för våra kunder”

ÅRETS HÅLLBARA FÖRETAG 2019 Länsförsäkringar Uppsala har de senaste tre åren jobbat hårt för att tydliggöra vad hållbarhet innebär för bolaget. Utmaningarna är många, men likaså är möjligheterna. “Som bank- och försäkringsbolag handlar hållbarhet om att hantera risker och göra rätt saker på både lång och kort sikt”, säger Joel Grauman, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Uppsala.
NYHET Publicerad:

Karlskoga redo att ta nästa steg

FÖRETAGSKLIMAT En ny omgång av Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram, för kommuner som vill satsa hårt på att få till en bättre myndighetsutövning och ett bättre företagsklimat, är igång. En av kommunerna som är med i programmet är Karlskoga som ligger långt ned på rankingen men det finns en tydlig vilja att förändra läget. "Vi har redan gjort väldigt mycket och detta kom mitt i prick", säger Tony Ring, kommunstyrelsens ordförande i Karlskoga.
NYHET Publicerad:

Lämna inte landsbygden i sticket

DIGITALISERING Regeringens bredbandsmål för 2020 kommer inte att nås. Målet var att 95 procent av alla hushåll och företag skulle ha tillgång till snabbt bredband år 2020. Misslyckandet sätter käppar i hjulet för kommunernas effektivisering och tillväxten på landsbygden.
NYHET Publicerad:

Olle Karstorp ny regionchef i Stockholmsregionen

NY PÅ JOBBET Den 1 januari tillträdde Olle Karstorp tjänsten som regionchef för Svenskt Näringsliv i Stockholms län. Olle kommer närmast från tjänsten som biträdande regionchef. ”Vi kommer att fortsätta att pusha och hjälpa kommunerna att förbättra sitt företagsklimat”.