NYHET15 maj 2017

Snabbväxande solrosor förebild vid växthussnack i Uppsala

Vad behövs för att företagsamheten ska blomstra, ge nya jobb och skapa förutsättningar för en ännu bättre välfärd? Det diskuterade företagare och politiker från Uppsalaregionen under ett så kallat växthussnack på Celsiustorget i Uppsala.

Foto: Josef Hansson

Gilla #företagsamhet – detta initiativ från Svenskt Näringsliv, Företagarna och LRF – vände sig också till allmänheten.

Lördagsshopparna var många, åtskilliga stannade till en stund för att prata om företagsamhet och tog kanske med sig en pappkruka med solrosfrön hem. Över 2 000 sådana krukor delades ut på några timmar. Precis som företagen växer och blir framgångsrika med ett gynnsamt företagsklimat blir dessa frön snart till ståtliga blommor om de pysslas om på rätt sätt.

-Jag är otroligt nöjd med den här dagen. Vi har haft många konstruktiva samtal och jag tror att politiker och företagare fått en ökad ömsesidig förståelse. Man var förstås inte alltid överens, men alla såg glada ut när de kom hit och lika glada ut när de gick härifrån. En del av deltagarna har redan bokat tider för att ses igen, fortsätta diskussionerna och lära känna varandra lite bättre, sammanfattar Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringslivs regionchef.

Centerpartisten och riksdagsledamoten Solveig Zander betonar att det är självklart att politiker måste göra sitt yttersta för att det ska bli lättare att starta och driva företag.

-Vi har pratat mycket om vad som behöver göras. Blandningen mellan olika branscher är bra. Vid mitt bord fanns företrädare för den tillverkande industrin, för välfärdsföretagen, för transportnäringen och för lantbruket. En del frågor är branschspecifika, andra är övergripande för hela näringslivet, konstaterar Solveig Zander och förklarar att hon gärna kommer tillbaka till liknande rundabordssamtal.

Skratt och hårda ord

-Det har varit intensiva samtal med en blandning av skratt och hårda ord. Alla är förstås ense om behovet av ett växande näringsliv, men vi vill ibland se lite olika vägar för att nå fram. Det är mycket bättre att vi pratar direkt med varandra än att vi skickar fram lobbyister, säger socialdemokraten och kommunalrådet Erik Pelling i Uppsala.

En ny insikt som han lovar att ta med sig från mötet på Celsiustorget är den skriande kompetensbristen som slår hårt mot många företag.

-Frisörbranschen är ett exempel som uppmärksammats idag. Här kan kommunen göra utbildningssatsningar och förhoppningsvis minska problemen. Det finns också en stor potential bland de nyanlända. Vi måste dra nytta av deras kunskaper och erfarenheter, understryker Erik Pelling.

Matilda Mielind som Erik Pelling pratade mycket med driver tre företag i frisörbranschen i Uppsala och är dessutom engagerad i konsultföretaget Active Biz. Hon tycker att de flesta politiker oftast sätter likhetstecken mellan företag och stora bolag.

-Det är de ägarledda mindre bolagen som ligger mig varmast om hjärtat. Vi måste ha förutsättningar för att våga växa. Ett jätteproblem för oss är att få tag på kompetenta medarbetare. Väljer vi att ta in elever och själva utbilda dem blir det en tung kostnad, konstaterar Matilda Mielind.

Hon framhåller att företagare ständigt måste påminna politiker om företagens villkor och betydelse.

Härlig men envis

-Vi ska vara en härlig men envis bekantskap för dem. Sedan finns det utan tvekan ett behov av att företagare bättre sätter sig in i politikens villkor. Det handlar om att lära av varandra. Att sitta hemma och gnälla är inte konstruktivt, säger Matilda Mielind.

Michael Prising startade Feskarn i Uppsala AB 1995 i Uppsala saluhall. För en kort tid sedan öppnade han en butik också i Gottsunda. Michael Prising sitter i Svenskt Näringslivs styrelse och är även ledamot av SME-kommittén.

-Politiker vet i allmänhet ganska bra vad vi företagare tycker, men de behöver lyssna en gång till. Argumenten tål att upprepas. Mycket sker ju via sociala medier idag. Därför blir de personliga mötena extra värdefulla, menar han.

Speciellt roligt tycker Michael Prising det var att prata företagarfrågor med allmänheten. Hans favorit blev den 11-åriga glutenallergiska flickan som var helt på det klara med att hon så småningom skulle bli företagare och öppna en restaurang för andra glutenallergiker.

-Hon gjorde verkligen stort intryck på mig, säger Michael Prising.

-Det är verkligen värdefullt att vara med här och få en bild av aktuella frågor för näringslivet i Uppsala och i regionen som helhet. Genom att träffas förstår vi varandra bättre, menar Caroline Hoffstedt (S), kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden i Uppsala.

Ett av de ämnen som togs upp i många av diskussionerna var upphandlingar.

-Jag fick tydliga signaler om betydelsen av att ta hänsyn till pris och kvalitet och inte enbart gå på priset. Det tar jag till mig, understryker Caroline Hoffstedt.

Brist på fortlöpande dialog

Regionrådet Stefan Olsson (M) beklagar att det inte finns en fortlöpande dialog mellan Region Uppsala och företagen.

-Mitt råd till företag som är intresserade av att delta i upphandlingar är att komma med väl genomarbetade förslag på uppgifter som kan lyftas över från regionens egenregi till företagen. Vi har ett stort behov av att modernisera oss och här kan företagen komma att spela en allt större roll, förklarar Stefan Olsson.

Anders Gustavsson tog över Taxi Enköping för fyra år sedan. En tydlig tendens har varit att de offentliga upphandlingarna, främst av färdtjänst och skolskjutsar, fått minskad betydelse och att privat- och företagssidan istället expanderar.

-Den offentliga sektorn har tyvärr extremt svårt att ta hänsyn till kvalitet vid upphandlingar. Min erfarenhet är att priset styr till 99 procent. Det gäller att ta fram metoder för kvalitetsutvärdering och att, precis som under diskussionerna idag, ha en tät dialog mellan företagare och politiker och att försöka identifiera varandras behov, säger Anders Gustavsson.

Socialdemokraten Bengt-Olov Eriksson är kommunstyrelsens ordförande i Tierp.

-Samtal i den här formen är viktiga för oss politiker och för företagarna. Vi behöver lära oss mer om varandras villkor. Det kanske stämmer att politiker vet för lite om företagen, men det motsatta är nog minst lika vanligt.

Berömmer rankingen

Moderaten Therez Olsson, kommunalråd i Uppsala med särskild inriktning mot bostads- och infrastrukturfrågor, berömmer Svenskt Näringslivs ranking och arbetet med det lokala företagsklimatet.

-Det är ett välkommet instrument i arbetet med att förbättra det lokala företagsklimatet. En svag placering i rankingen ger förstås ett dåligt signalvärde. Kommuner med en bra placering blir mer attraktiva för företag.

Therez Olsson uppmanar företag att komma med konkreta idéer om förbättringar.

-Som politiker måste vi få veta vad som är mest angeläget. Annars är risken att våra förslag blir skrivbordsprodukter utan tillräcklig förankring i verkligheten.

Börje Wennberg är socialdemokrat och regionstyrelses ordförande.

-När vi lyssnar på varandra och respekterar varandra kan vi med gemensamma ansträngningar flytta fram positionerna. Jag ser egentligen inget motsatsförhållande mellan politiker och företagare. I grund och botten är våra intressen ungefär desamma. Det finns okunskap på båda håll, men genom att träffas kan mycket lösas, poängterar han.

Klara-Maria Mach i Uppsala äger och driver företaget Entreprenörden. Föreläsningar för Ung Företagsamhet och för personer som tänker starta eget är ett affärsområde. Rådgivning, eller entreprenörsterapi som Klara-Maria Mach säger, är ett annat. Som ett tredje affärsområde arrangerar hon entreprenörsdagar.

-Det har varit mycket bra att vara här och göra sin röst hörd och träffa politiker från olika partier och med olika inriktning. Mycket positivt sker bara genom att prata med varandra och visa intresse för varandra, förklarar hon.

Sören Karlsson

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist