Förskola
Foto: Petro Feketa

”Vi behöver fristående aktörer för att klara tillväxten”

NYHET Publicerad

VÄLFÄRD Björn-Owe Björk, kristdemokratiskt kommunalråd i Knivsta kommun, har under den gångna mandatperioden suttit som ordförande i Utbildningsnämnden. Vid årsskiftet blir han regionråd på heltid, men under hösten har fokus riktats mot en av Knivsta kommuns stora utmaningar.

Björn-Owe Björk

"Idag har vi i Knivsta näst högst lokalpeng i Sverige. Det ser jag som problematiskt, jag vill istället se att pengarna går till att säkerställa en god undervisningskvalitet!, säger Björn-Owe Björk.

Jonas Nordström

"Vi upplever att en mångfald av olika aktörer är bra, den bilden tycks Knivsta kommun dela" säger Jonas Nordström.

Med en hög tillväxt och ung befolkning, möter kommunen ett tilltagande behov av förskole- och skolverksamheter. Fram till 2025 beräknas de bland annat behöva 50–60 nya förskoleavdelningar. Fristående aktörer föreslås som en del av lösningen.

Idag ska skola och förskola vara likvärdig, oberoende av om verksamheten drivs av en fristående eller kommunal aktör. Med varje elev och förskolebarn följer därför en elevpeng bestående av en del för undervisning och en del för finansiering av verksamheternas lokaler.

– Det här är en utmaning! Nya lokaler är dyra. Varje gång vi i kommunen sätter spaden i marken ökar därför den genomsnittliga lokalhyran och andelen av skolpengen som går till att täcka lokalkostnader ökar därefter. Idag har vi i Knivsta näst högst lokalpeng i Sverige. Det ser jag som problematiskt, jag vill istället se att pengarna går till att säkerställa en god undervisningskvalitet!

För att kommunen ska kunna erbjuda tillräckligt många förskoleplatser och samtidigt bibehålla en god undervisningskvalitet, menar Björn-Owe att kommunen inte kan fortsätta bygga i egen regi. Istället lyfter han behovet av att ta hjälp från samhällets välfärdsaktörer.

– I ett försök att öka antalet förskoleplatser har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att utforska privata aktörers intresse för att bygga och bedriva förskole- och skolverksamheter i Knivsta. Parallellt måste vi också etablera en tydligare planeringsprocess, se till att vi har mark färdig för byggnation och aktivt omrikta våra marknadsföringsresurser mot högkvalitativa aktörer inom välfärdssektorn.

Intresset från välfärdsaktörer har hittills visat sig vara stort. Att etablering av fristående förskole- och skolverksamheter ännu inte går med full kraft, beskrivs snarare vara ett resultat av att det saknas färdigställda, detaljplanelagda områden för nya byggprojekt. Björn-Owe lyfter också hur det ofta behövs större aktörer, med byggförmåga, för att möjliggöra nyetablering.

– Att driva förskoleverksamhet och att bygga och äga fastigheter är två vitt skilda saker. Vår uppgift består därför i att koppla ihop mindre och medelstora fristående aktörer, med bolag som kan bygga fastigheterna.

Redan har Knivsta kommun sett positiva konsekvenser av de fristående förskolornas verksamhet. Under den gångna mandatperioden bidrog de till att uppfylla ett av kommunens utbildningsmål, ambitionen om att minska storleken på förskolornas barngrupper med i genomsnitt två barn.

– När samtliga förskolor mottog medel tänkta att minska barngrupperna med i genomsnitt 0,5 barn, lyckades de fristående förskolornas istället minska grupperna med i genomsnitt 0,75 barn. Totalt har vi under mandatperioden minskat barngrupperna med mer än två barn per grupp. Detta trots att vi egentligen bara skjutit till medel för en minskning med 1,5 barn per grupp. Att de fristående aktörerna minskade barngrupperna i större utsträckning än väntat, medförde att vi med mindre medel, snabbare uppnådde målet om att minska barngrupperna!

Björn-Owe lyfter att en del av förklaringen kan kopplas till att personalsammansättningen på de fristående och kommunala förskolorna ser något annorlunda ut. Generellt har de fristående förskolorna en något mindre andel högskoleutbildad personal i jämförelse med de kommunala. Samtidigt lyfter han att de fristående förskolornas minskade barngrupper också är en följd av att verksamheterna, istället för att ta ut övervinster, satsat på att höja kvaliteten och öka lärartätheten.

Jonas Nordström
, chefsjurist på utbildningsföretaget AcadeMedia ser positivt på förutsättningarna för fristående förskolor i Knivsta kommun. Företaget driver verksamheter över hela landet, såväl som i hela utbildningskedjan. Det har gett dem en god inblick i hur det är att driva fristående förskolor i kommuner med varierande förutsättningar. I Knivsta kommun driver de förskolan Hjärtstenen.

– Det som är spännande med Knivsta är just att det är en starkt expanderande kommun, där politikerna är positivt inställda till både kommunala och fristående aktörer. Vi upplever att en mångfald av olika aktörer är bra, den bilden tycks kommunen dela.

För att skapa goda förutsättningar för fristående aktörer lyfter Jonas dels vikten av att kommunen, i enlighet med vad som är lagstadgat, ger fristående och kommunala förskoleverksamheter samma ekonomiska förutsättningar och lika villkor. Men, han framhåller också behovet av att kommunen visar förståelse för verksamheten och uppmärksammar att de som fristående aktörer också bidrar. Med en positivt inställd kommun, som för en god dialog med fristående aktörer, genereras positiva effekter även för kommuninvånarna menar Jonas.

– Vi upplever att det ena ger det andra. I en kommun som Knivsta, där inställningen till såväl privata som offentliga förskolor är positiv och där kommunmedlemmar har stor valfrihet, möts vi också av ett stort engagemang och en bra kommunikation med vårdnadshavarna.

Beträffande orsakerna bakom fristående förskolors utbildningskvalitet och förmåga att i hög utsträckning minska storleken på barngrupper i kommunen, lyfter Jonas framförallt vikten av en väl genomtänkt daglig planering och bra pedagoger.

– Detta är något vi alltid arbetar aktivt med. Grunden är duktiga och erfarna pedagoger. God kvalitet är inte bara relaterat till fördelar med små barngrupper, det handlar också om på vilket sätt grupper delas in, hur mycket tid som läggs i barngrupperna och vad pedagogerna gör.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

TRR stöttar vid omställning “idag, igår & imorgon”

OMSTÄLLNING Digitalisering, Brexit och demografisk utveckling är faktorer som ökar kraven på dagens företagare. För vissa kan det skapa behov av omställning och uppsägning. Men, hur informerar man på bästa sätt sina medarbetare? Vilka framtidsmöjligheter har medarbetare efter uppsägning? och vad är egentligen en “people plan?” Det var frågor som Erica Sundberg och Susanne Corse från TRR besvarade under årets arbetsgivardag i Västerås.
NYHET Publicerad:

Arbetsbyrån UF hjälper unga ut i arbete

UNG FÖRETAGSAMHET Jadd Saliba, Kevin Amin och Mathias Lind går sista året på Celsiusskolans Handels- och administrationsprogram. Som gymnasieprojekt driver de UF-företaget Arbetsbyrån. I februari går startskottet för deras event som ska föra samman arbetsgivare och arbetssökande.
NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Vill lära ut mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Fler elever skulle kunna göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

AquaOnTime UF sätter klimat och hälsa i centrum

UNG FÖRETAGSAMHET Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.