NYHET24 september 2018

“Vi kommer märka när det händer”

Uppsala kommun gick i dagarna ut med beskedet att kontors- och mötesplatsen BASE10, vunnit uppdraget att “stödja innovatörer och investerare på den lokala tech-sektorn” i syfte att skapa goda förutsättningar för entreprenörskap och innovation i Uppsala. Satsningen, som sker i samarbete med Region Uppsala, utgör en del i Uppsala kommuns arbete mot det långsiktiga målet att skapa nya jobbtillfällen.

Jason Dainter vill tillsammans med medgrundaren Kristofer Klerfalk att BASE10 ska bidra till att positionera Uppsala på kartan som en plats för entreprenörskap och tillväxt inom tech-sektorn.Foto: Hanna Johansen

Jason Dainter är ett av de två namnen bakom BASE10. Med kommunens satsning i ryggen siktar Jason, tillsammans med medgrundaren Kristofer Klerfalk, mot att positionera Uppsala på kartan, jämte städer som Stockholm, London och Berlin som en plats för entreprenörskap och tillväxt inom tech-sektorn.

– Jag vill att Uppsala blir en blomstrande scen för tech-start-ups, dit har vi en bit kvar att gå. Jag har lämnat avtryck först när fler växande företag väljer att etablera sig i Uppsala.

Entreprenörskapet har alltid varit en del av Jason. Redan när han studerade datavetenskap och ledning vid Leeds Universitet i England, lanserade han sitt första riktiga företag. Vid sidan av studierna och entreprenörskapet realiserade han också intresset att sammanföra studenter och entreprenörer under välkomnande och avslappnade omständigheter, där barriärerna för att nätverka var låga.

– Rent officiellt har jag aldrig använt min examen, men tiden på universitet var ovärderlig. Det var en guldgruva för nätverkande och där jag kom att hitta medgrundare till mina första företag. Av universitetets avdelning för företagande introducerades jag också till våra första tidiga investerare. Studenttiden är den tid i livet då det passar som bäst att satsa på start-ups. Utan ansvar för att placera mat på bordet eller betala räkningar, har man råd till såväl upprepade start-up-försök som misslyckanden. Vid ett av försöken kanske timingen är rätt och start-up-företaget kan växa till något stort!

I “The Silicon Roundabout,” Londons motsvarighet till Silicon Valley, fick Jason uppleva en kultur präglad av tech-start-ups. Dagarna fylldes av spännande möten och jakt efter investerare. Men, när Jasons svenska flickvän ville ta upp studierna i Uppsala följde Jason med, utan djupare kännedom om svensk kultur i allmänhet, eller den svenska start-up-scenen för tech i synnerhet.

– Jag kom med ett nytt perspektiv till Uppsala, utan förutfattade meningar om vad som försiggick här. När jag mötte entreprenörer och nyckelpersoner insåg jag att Uppsala närde otroligt mycket talang och kompetens, kanske mer än vad folk här var medvetna om. Däremot verkade ingen sammanföra dessa individer med entreprenörer och start-up-företag, det saknades en känsla av gemenskap dem emellan.

Idag menar Jason att universitetet gör ett bra jobb med att ta fram kompetens. Något som återspeglas hos grundare av flera svenska miljardföretag som Klarna, Skype och MySQL. Den stora utmaningen uppstår när entreprenörer går in i tillväxtstadiet och att då få dem att vilja etablera sig här, lyfter Jason.

– Bara att ha ett enda miljardomsättande tech-företag i staden skulle generera ett helt ekosystem. Företag som stannar och växer attraherar talang, investerare och kompetens. Favro och Freespee är två exempel på företag i tillväxtstadiet som stannade i Uppsala. När växande företag stannar blir effekten påtaglig direkt. Etableringen sätter igång ett hjul som spinner vidare, som en start-up-maskin.

Problemet Jason identifierade i Uppsala överensstämde med hans erfarenheter och passion för att föra människor samman på start-up-scenen. Det kom att sätta premisserna för eventet Uppstart. Från att inledningsvis varit ett avslappnat evenemang på en bar, där musiken skruvades upp och drivna människor träffades, växte det sig till proportioner bortom vad Jason kunnat ana. Nu går Uppstart årligen av stapeln på Uppsala slott och lockar över tusen besökare. Men, visionerna för Uppsala slutade inte där.

– Det saknades fysiska platser för det dagliga rutinarbetet mellan de årliga eventen. Så jag riktade fokus mot ett nytt projekt. BASE10.

Kristofer delade visionen om att etablera en start-up-scen inom tech-sektorn i Uppsala. Medan Jason drevs av det operationella arbetet kunde Kristofer, som en tidig investerare och rådgivare, med sitt breda nätverk öppna flera dörrar redan från starten.

– Med BASE10 vill vi skapa “orättvisa fördelar” för de som håller till här. I våra lokaler kan man komma i kontakt med sin nästa medgrundare eller investerare över en gratis kopp kaffe. Med BASE10 och Uppstart kommer vi bort ifrån det strukturerade fokuset på att nätverka och erbjuder istället en miljö där barriären för oplanerat och oforcerat nätverkande är låg. Start-up-tiden är utmanande nog som den är. Men nu går BASE10 snart in i en ny fas.

– Att vi tilldelades uppdraget tror jag sänder ut en viktig signal och är ett tecken på att kommunen är framåtsträvande. Det kommer att få efterverkningar. Kommunens satsning på BASE10 är ett av de första av sitt slag och uppmärksammar att Uppsala inte längre kan förlita sig på att bara vara en universitetsstad. Det behövs privata aktörer som skapar förutsättningar för att tillvarata innovation och entreprenörskap.

Det har bara gått ett par år sedan BASE10 slog upp dörrarna. På det personliga planet lyfter Jason sin förmåga att “ta steget” och göra verklighet av sina idéer, som en faktor bakom framgångarna.

– Det handlar om att tänka enkelt och att känna av marknaden. Jag tror att många kan överanalysera sina projekt och fastna i det stadiet, min strategi har varit att “göra.” Det dyker alltid upp oväntade situationer som analyser inte kan förutspå. Med tiden har jag istället blivit duktig på att förkasta idéer och acceptera att vissa inte fungerar. Det lönar sig i längden. Idéerna i sig är lätta att få och kostar ingenting, det är själva genomförandet som är utmaningen!

För att start-up-företag ska blomstra krävs goda förutsättningar. När Jason presenterar sin vision för Uppsala refererar han till forskaren Henry Etzkowitzs “Triple Helix Model.” I modellen presenteras en stad som omfamnar universitetet, såväl som det offentliga och den privata sektorn och där interaktionen institutionerna emellan är god.

– Modellen har varit mycket framgångsrik i flera städer och jag ser framför mig ett Uppsala i den stilen. Det måste finnas ett start-up-klimat, programmerare och människor att anställa. Billiga kontorshyror och goda kommunikationsmöjligheter. Med öppenhet och ett gott samarbetsklimat kan vi få Uppsala att växa, det vinner vi alla på. Om Uppsala skapar sig ett namn inom start-up-sektorn internationellt, följer finansiering och kapital som kan återinvesteras i Uppsala därefter.

Med klartecken från kommunen blickar Jason och Kristofer framåt. Under det kommande året väntar nylansering och uppgradering av BASE10. Det börjar med en flytt till lokaler i nära anknytning till centralstationen.

– Där kan vi attrahera internationella aktörer och från grunden skapa en miljö som stimulerar entreprenörskap. Nu ska vi utveckla det som fungerar och skala av det som inte gör det. Vi måste bygga upp ett team som möjliggör större satsningar på nätverk- och sociala event. Start-ups ska vilja växa och etablera sig i Uppsala. Det är svårt att sia om när vi nått målet, men vi kommer märka när det händer, avslutar Jason.

Entreprenörskap
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist