NYHET12 september 2016

Är den offentliga marknaden något för dig?

Den offentliga marknaden är så stor som cirka 700 miljarder och att det är Sveriges 290 kommuner som står för cirka två tredjedelar av alla offentliga inköp. Totalt spenderar kommunerna cirka 30 procent av sin budget på inköp av varor, tjänster och byggentreprenader.

De regler som styr de offentliga inköpen, det vill säga. lagen om offentlig upphandling, är en skyddslagstiftning för leverantörer och grundpelarna i regelverket är att alla företag ska behandlas lika, stora som små. Alla inköp ska vidare präglas av öppenhet så att företagen redan från början ska känna till hur deras anbud utvärderas. Till detta kommer att alla krav måste vara proportionella vilket ska förhindra att det ställs högre krav än nödvändigt.

Riksdagen ska under hösten ta beslut om nya regler för offentlig upphandling. Det finns fem huvudsakliga syften med de nya upphandlingsreglerna. Målet är att förenkla och göra regelverket mer flexibelt och man vill underlätta för små och medelstora företag. Det finns en önskan att kunna använda offentlig upphandling såsom ett politiskt redskap i syfte att uppnå även andra mål förutom själva inköpet. Hit hör exempelvis en önskan om offentliga aktörer i än högre ska ta miljö- och sociala hänsyn i sina inköp. De nya reglerna ska leda till mer sunda förfaranden genom att det införs fler uteslutningsmöjligheter och slutligen är tanken att tillsynen ska fungera bättre.

Regeringen har framhållit att man önskar att de nya reglerna så mycket som möjligt ska följa de EU-direktiv som ligger till grund för den nya lagstiftningen. Tyvärr har man inte lyckats riktigt med detta utan de föreslagna reglerna innehåller också paragrafer som inte kan ses som annat än en överimplementering. Svenskt Näringsliv menar att dessa regler - som i praktiken handlar om ett ingrepp i den svenska modellen - inte hör hemma i ett upphandlingsrättsligt regelverk.

Svenskt Näringsliv arrangerade ett lunchmöte med rubriken ”Är detn offentliga marknaden något för Dig?”, nedan kan du ta del av det material som presenterades.

UpphandlingSvenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist