NYHET31 oktober 2018

Bra attityd och service viktigt för ett bra företagsklimat i Storfors

Storfors är en av Värmlands mindre kommuner med ett befolkningsantal på runt 4000. Detta hindrar dock inte kommunen från att satsa stort och 2020 är målet att placera sig på plats 50 i Svenskt Näringslivs ranking av det svenska företagsklimatet. Fortsätter man på den inslagna vägen är detta fullt möjligt.

2015, då Storfors landade på plats 242 av landets kommuner mätt i företagsklimat, bestämde kommunledningen sig för att det fick vara nog. I samarbete med det lokala näringslivet togs 2016 en gemensam plan fram med namnet ”Bättre näringslivsklimat Storfors 2020”. Till detta knöts mätbara aktiviteter varav 43 stycken genomfördes 2017. Förhoppningen med detta var att de lokala företagen kunde märka av konkreta förbättringar.

— Skall vi göra skillnad och konkret kunna påverka vår position krävs en bättre samverkan, inställning och attityd. Genom en konkret lista kan näringslivet tydligt se om kommunen levererar, förklarar Kristina Karlsson som är kommunens näringslivsutvecklare.

I årets ranking landar Storfors på plats 122 vilket är en betydlig förbättring jämfört med resultatet 2015. Två av de områden där Storfors placerar sig som bäst är ”Tjänstemännens attityder till företagande” och ”Service till företag”. Något som gläder kommunchefen Mats Öhman.

— Just dessa två områden blev jag som kommunchef extra stolt över. Detta är områden som alla kommuner kan påverka med rätt inställning och attityd. Vi har blivit noggrannare att återkoppla till våra företag och blir ett svar exempelvis nej skall vi kunna motivera detta på ett tydligt sätt.

En annan sak som Mats Öhman lyfter är vikten av det personliga mötet där ledande politiker och ledande tjänstemän enskilt, eller i grupp och tillsammans med näringslivsutvecklaren besöker olika företag för att lyssna in vad som kan göras bättre. Kristina Karlsson vill även peka på att ifall kommunen ska uppnå sitt högt ställda mål krävs lagarbete.

— Vi skall fortsätta vår resa, men detta görs inte av sig självt och det är aldrig en one man show utan kräver engagemang, prioriteringar och rätt inställning från förtroendevalda, tjänstemän och våra företagare. Detta är ett lagspel som måste fungera och löpande utvecklas.

Text: Simon Sjögren

Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist