NYHET17 augusti 2016

"Det finns en skev bild av oss företagare"

Mathias Palmer jobbade inom försvaret i Stockholm när hans pappa Åke hörde av sig med en idé. 2002 flyttade Mathias hem för att driva familjeföretaget tillsammans med Åke och 2003 tillverkade sin första digitala reklamtavla i Karlstad. ”Mitt jobb inom försvaret var det häftigaste jobbet jag haft men att vara egen företagare är det roligaste”, säger Mathias.

När du anländer till Karlstad har du kanske lagt märke till den stora rosa välkomstskylten? Eller kanske såg du någon av de digitala skyltarna som fanns på plats i Höljes under VM i rallycross? LEDtec International AB drevs tidigare under namnet Safe Traffic och grundades 1988 med inriktning mot trafiktekniska produkter till kommuner och Vägverket. Idag levererar de LED-skärmar av olika slag. 2006 blev företaget ett aktiebolag och idag har familjeföretaget 7 stycken anställda och de jobbar mot kommuner över hela Sverige. De har även exporterat hela vägen till Mogadishu i Somalia.

- Det har alltid varit självklart att jag en dag skulle bli egen företagare och när pappa hörde av sig blev det läge att flytta hem igen. Jag är idag Vd och delägare i företaget. Men en sak är säker – det är inte lätt att driva företag i Sverige på grund av alla lagar och regler som man ska förhålla sig till, säger Mathias.

Mathias upplever den kontakt han haft med Karlstad kommun som god men menar att det generellt inte är lätt att vara företagare runt om i landets kommuner. Det ställs orimligt höga krav på företagare som man i sin tur inte ställer på sina anställda. Det är inte alltid ett ömsesidigt förhållande, menar Mathias.

- Det finns en skev bild av företagare och man känner sig ofta ensam. Tack vare olika företagarnätverk som jag möter då och då, upplever jag att det är många fler som känner precis likadant, säger Mathias.

På LEDtec upplever de exempelvis en del krångel med bygglov. Det finns ingen röd tråd genom Sverige, enligt Mathias, och det som är tillåtet i en kommun är förbjudet i en annan. I en kommun kan man få bygga en skylt på ena sidan av vägen men vill du bygga en 50 meter därifrån eller på andra sidan så är det plötsligt en trafikfara.

För att företagsklimatet i landets kommuner ska bli bättre tror Mathias att det behövs en större allmän kunskap och förståelse för vad det innebär för att få ett företag att bära och växa. En lösning, menar han, är att verkligen satsa på företagande redan i skolan.

- Ung företagsamhet (UF) är ett jättebra initiativ. Där får många unga känna på hur det är att vara företagare, något som är bra även om man är anställd senare i livet. Det är lätt att starta företag men det är svårt att verkligen lyckas och få företaget att bli lönsamt och växa. Genom UF får många lära sig vad det verkligen innebär att vara företagare och det skapar förståelse, säger Mathias.

Text: Hanna Fjellström

Svenskt Näringsliv
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist