NYHET24 juli 2018

Framgångsrik akademi med eleven i centrum

Per Johansson är skolchef för Forshagaakdemin som han även är delägare i. Med en utbildning i sportfiske och 16 elever slog skolan upp sina dörrar 1997. 2002 blev skolan fristående och Per är öppen med att han i efterhand inte helt och hållet hade räknat med den framgång de haft.

– Jag tror vi bara körde på för att utveckla skolan. Målet har från början varit att elever från hela Norden ska vilja komma hit och bosätta sig i Forshaga för att läsa hos oss. Då måste man fokusera på eleven och kvalitén, förklarar Per.

Att Per Johansson skulle bli skolchef i den fristående skolan Forshagaakademin var kanske inte helt oväntat. Med tre examina inom biologi, läraryrket och rektor samt ett intresse för att möta människor var inte skolans värld helt främmande. Per poängterar att skolan, som driver fyra gymnasieprogram inom sportfiske, äventyr, hundsport och jakt har ett gott samarbete med Forshaga kommun. Något som har varit mycket viktigt för skolan som en gång i tiden var kommunal. Exempelvis bedriver skolan sedan några år tillbaka språkintroduktion för både Forshaga kommun och Kils kommun.

– För oss gäller det att hela tiden vara i framkant, framförallt i ett mindre samhälle som Forshaga. Det är också en självklarhet för oss att lyssna på vad olika branscher har för behov i form av arbetskraft och forma vårt utbildningsutbud efter det, menar Per som berättar om hur skolan håller på att starta upp en utbildning med inriktning mot cykling efter att ha fått förfrågan från branschen.

Per är övertygad om att för att driva en framgångsrik skola gäller det att ha eleven i centrum och att se till att alla känner sig välkomna. Med en personalstyrka på 60 och ett elevantal på runt 300 har akademin goda förutsättningar att fortsätta utvecklas.

– Vi måste vara lyhörda för förändringar i samhället. Samtidigt är vår viktigaste uppgift att se till att alla elever blir hörda och att ingen känner sig anonym. Fördelen med en förhållandevis liten skola är att vi får ett bra arbetsklimat då de flesta känner igen varandra, förklarar Per.

Den politiska debatten om friskolorna har varit och är fortsatt hård. Frågan har seglat upp på den politiska debatten lagom till att valkampanjen 2018 drar igång. Vad Per vill skicka med i denna debatt är att det är viktigt att förstå frågans komplexitet.

– Man bör komma ihåg att friskola som ett gemensamt begrepp är väldigt brett och omfattande. Vad vi är som en relativ liten, specialinriktad friskola är inte samma sak som flera av de andra större koncernerna är. Politiken måste förstå denna komplexa verklighet.

Text: Simon Sjögren

Svenskt NäringslivArbetsgivarfrågorUtbildningVälfärd
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist