Berit Högman, riksdagsledamot för Socialdemokraterna menar att Arbetsförmedlingen har en hemläxa att göra. För att politiken ska kunna bidra till att underlätta för företag att hitta ny personal, vilket Berit ser som ett av de stora problemen för svenska företag, måste myndigheten skärpa sig.
Öka efterfrågan och säkra kompetensförsörjningen. Det är de två viktiga riktlinjerna om Sverige önskar fler växande och välmående företag enligt Berit Högman.
- Det måste finnas en efterfrågan på varor och tjänster både nationellt och internationellt. Och vi måste klara av att säkra kompetensförsörjningen.
En avsaknad av politisk stabilitet har präglat den gångna mandatperioden. Få spår ett enklare parlamentariskt läge efter nästa valrörelse. Tre politiska block istället för två har försvårat den politiska vardagen och den nuvarande regeringen har ett historiskt svagt stöd i riksdagen. Men Berit menar att det är viktigt att komma ihåg vad väljarna egentligen röstar på.
- Svenska väljare röstar inte på politiska block. De röstar på politiska partier och i allt större utsträckning på individer. Jag stödjer absolut statsministerns önskan om att bryta upp blockpolitiken.
För Socialdemokraterna kommer den politiska trovärdigheten vara avgörande i valrörelsen. Berit menar att det finns en uppenbar fara då allt fler inte litar på samhällsapparaten.
Trots att exempelvis Arbetsförmedlingens utfall för 2016 landade på över 70 miljarder anser Berit att myndigheten inte lever upp till medborgarnas krav. Detta är enligt henne en oroväckande utveckling.
- Vi måste jobba mer med att öka trovärdigheten för politiken och samhällsapparaten som helhet.
Ökad efterfrågan och en säkrad kompetensförsörjning menar Berit är vägen framåt för svenska företag. Att kompetensförsörjningen är en utmaning inser hon och menar att bland annat Arbetsförmedlingen har en stor hemläxa att göra. Men för att öka efterfrågan behövs en aktiv fördelningspolitik. Och där menar hon att regeringens åtgärder för att hjälpa de med svagare ekonomisk ställning är rätt väg att gå.
- Det vi måste göra är att öka köpkraften genom en aktiv fördelningspolitik som lyfter de mest utsatta så att även de kan konsumera. Men även stärka exportmöjligheterna med bland annat rådgivning åt företagare som vill exportera.
Text: Simon Sjögren
Kompetensförsörjning