Karlstad, en destination olika andra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Handeln i centrum har inte haft en jättebra utveckling på senaste tiden men trenden håller på att vända. Det satsas på stadskärnan i Karlstad idag – något vi ser framemot. Knappt en ledig butikslokal i centrum och planer på en ny galleria mitt i staden vittnar om att det går framåt. Konkurrensen är dock hård både från externa köpcentren och e-handeln och det gäller att hänga med i utvecklingen.

handel butik påsar kund
Foto: Anatoly Tiplyashin

CGC är ett genuint familjeföretag – historien börjar 1924 när min farfar Carl- Gustaf slog upp portarna till sin drömaffär, en specialaffär för eleganta herrkläder och fullständig herrekipering. Han ville att CGC skulle bli ”Värmlands NK”. Min pappa Bengt fick ta över verksamheten bara 22 år gammal efter att farfar omkommit i en bilolycka. Genom åren har butiken gått igenom många förändringar och milstolpar. Flytt till ny lokal, öppning av en damavdelning och ett kafé och inte att glömma är rulltrappan som då, 1959, lockade folk från alla håll och kanter. Senast 2011 gjorde vi en stor investering i ny rulltrappa, installerade hiss samt ny belysning och nytt golv. Idag driver jag butiken tillsammans med min syster Gunilla Hammar och den förändring vi står inför idag är digital.

Konkurrensen inom handeln har blivit tuffare. Digitaliseringen öppnar upp för global konkurrens. Även om man inte har försäljning på nätet gäller det att finnas där för att visa upp sig. Många kunder tittar på nätet för att sedan komma ut till butik och handla. Det gäller att vara aktiv på sociala medier för att nå ut till de kunderna. Man måste ha ett ”skyltfönster” på nätet. Vi jobbar också med att sälja en hel upplevelse, något som inte går att köpa på nätet. Vi bjuder in andra företag till våra butikslokaler för aktiviteter för våra kunder så som minimässor, mingelkvällar och After Works.

Största utmaningen framöver för oss lokala handlare är att kostnaderna hela tiden går upp. Trots att var tredje krona av hushållens konsumtion hamnar i detaljhandeln är det inte självklart att handeln i butik kommer öka i den utsträckning som behövs för att täcka upp kostnaderna. Kostnader för inköp, hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter ökar betydligt mer än vad vi kan ta ut i prisökningar. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och bland sysselsatta i åldern 16- 24 år arbetar 19 procent inom handeln. Ska vi fortsätta vara en jobbmotor krävs det framförallt skäliga lönekostnader. Att ta bort den sänkta arbetsgivaravgiften för unga var ett steg i fel riktning.

Digitaliseringen innebär inte bara hårdare konkurrens utan även nya möjligheter och jag ser positivt på framtiden. Nu kan vi med hjälp av tekniken nå kunder längre bort. Jag tror också att genom ytterligare samverkan mellan ortens handlare kan vi fortsätta sälja upplevelser som inte finns på nätet. Lokala företag inom handeln gör att staden får ett annorlunda utseende. Det är viktigt med en mångfald av företag för att inte alla städer ska se likadana ut. Jag tror att vi och andra lokala företag kan fortsätta att tillsammans göra Karlstad till en destination, en destination olik andra.

Carl- Gustaf Carlsson, Vd, CGC

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Regionen hjälper företagen att navigera rätt

STÖD I spåren av coronavirusets framfart är Region Värmland en av många aktörer som försöker tänka nytt när det kommer till att kroka arm med näringslivet.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få fortsatt fokus”

FÖRETAGSKLIMAT ”Näringslivets problem med otrygghet och utsatthet för brott behöver få ytterligare fokus”, anser Anna Hedberg, regionchef Svenskt Näringsliv i Värmland.
NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Kommunen som går utanför ramarna i coronatider

CORONAKRISEN De flesta av landets kommuner har satt ihop olika åtgärdspaket för att stödja det lokala näringslivet i spåren av coronaviruset. Munkfors går dock steget längre för att tillsammans med näringslivet rida ut stormen.
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Värmland av brott och otrygghet

BROTTSLIGHET Otrygghet och brottslighet är ett allt större problem för många företag i Värmland. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv med 1556 företag.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på omställning – så stöttar TRR företagen

OMSTÄLLNING Jonas Björkman, regionchef för TRR i Värmland, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Värmland

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Värmland, det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Mitt i katastrofen sitter alla i samma båt

CORONAKRISEN Rädsla, envishet, gemenskap och en vilja att ta sig igenom krisen är alla ord som kan beskriva de senaste veckornas vardag på Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tär på den värmländska industrin

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Värmlands län. I alla kommuner i länet utom tre är industriföretag största privata arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Hög andel permitterade i Värmland

CORONAKRISEN Sedan den 7 april har det inkommit 941 ansökningar om korttidspermittering till Tillväxtverket från företagen i Värmland och 621 av dessa har hittills beviljats. Totalt innebär det att 5035 eller 7,1 procent av de anställda inom näringslivet i länet nu är korttidspermitterade.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb i Värmland

DEBATT Att rädda företagen handlar också om välfärdens finansiering. Utan företag och jobb finns inga skatteintäkter att fördela.
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera kommuner i Värmland

CORONAKRISEN "Flera av förslagen vi nu ser i kommunerna sänker företagens kostnader och ökar möjligheten att överleva krisen. Kommunerna visar på handlingskraft och stor förståelse för det akuta läge företagen befinner sig i."
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv Väst startar podd

PODCAST Svenskt Näringsliv i Väst startar 'Näringslivspodden'. En podcast om aktuella frågor inom politik och näringsliv i Västsverige.
NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.