Karlstad, en destination olika andra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Handeln i centrum har inte haft en jättebra utveckling på senaste tiden men trenden håller på att vända. Det satsas på stadskärnan i Karlstad idag – något vi ser framemot. Knappt en ledig butikslokal i centrum och planer på en ny galleria mitt i staden vittnar om att det går framåt. Konkurrensen är dock hård både från externa köpcentren och e-handeln och det gäller att hänga med i utvecklingen.

handel butik påsar kund
Foto: Anatoly Tiplyashin

CGC är ett genuint familjeföretag – historien börjar 1924 när min farfar Carl- Gustaf slog upp portarna till sin drömaffär, en specialaffär för eleganta herrkläder och fullständig herrekipering. Han ville att CGC skulle bli ”Värmlands NK”. Min pappa Bengt fick ta över verksamheten bara 22 år gammal efter att farfar omkommit i en bilolycka. Genom åren har butiken gått igenom många förändringar och milstolpar. Flytt till ny lokal, öppning av en damavdelning och ett kafé och inte att glömma är rulltrappan som då, 1959, lockade folk från alla håll och kanter. Senast 2011 gjorde vi en stor investering i ny rulltrappa, installerade hiss samt ny belysning och nytt golv. Idag driver jag butiken tillsammans med min syster Gunilla Hammar och den förändring vi står inför idag är digital.

Konkurrensen inom handeln har blivit tuffare. Digitaliseringen öppnar upp för global konkurrens. Även om man inte har försäljning på nätet gäller det att finnas där för att visa upp sig. Många kunder tittar på nätet för att sedan komma ut till butik och handla. Det gäller att vara aktiv på sociala medier för att nå ut till de kunderna. Man måste ha ett ”skyltfönster” på nätet. Vi jobbar också med att sälja en hel upplevelse, något som inte går att köpa på nätet. Vi bjuder in andra företag till våra butikslokaler för aktiviteter för våra kunder så som minimässor, mingelkvällar och After Works.

Största utmaningen framöver för oss lokala handlare är att kostnaderna hela tiden går upp. Trots att var tredje krona av hushållens konsumtion hamnar i detaljhandeln är det inte självklart att handeln i butik kommer öka i den utsträckning som behövs för att täcka upp kostnaderna. Kostnader för inköp, hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter ökar betydligt mer än vad vi kan ta ut i prisökningar. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och bland sysselsatta i åldern 16- 24 år arbetar 19 procent inom handeln. Ska vi fortsätta vara en jobbmotor krävs det framförallt skäliga lönekostnader. Att ta bort den sänkta arbetsgivaravgiften för unga var ett steg i fel riktning.

Digitaliseringen innebär inte bara hårdare konkurrens utan även nya möjligheter och jag ser positivt på framtiden. Nu kan vi med hjälp av tekniken nå kunder längre bort. Jag tror också att genom ytterligare samverkan mellan ortens handlare kan vi fortsätta sälja upplevelser som inte finns på nätet. Lokala företag inom handeln gör att staden får ett annorlunda utseende. Det är viktigt med en mångfald av företag för att inte alla städer ska se likadana ut. Jag tror att vi och andra lokala företag kan fortsätta att tillsammans göra Karlstad till en destination, en destination olik andra.

Carl- Gustaf Carlsson, Vd, CGC

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bättre pejl inför gymnasievalet

UTBILDNING Drygt 3000 niondeklassare i Värmlands län ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta val presenterar Ekonomifakta i samverkan med Svenskt Näringsliv sajten Gymnasiepejl med fakta om alla gymnasieskolor och program i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Efteravgifter och en tydlig kommunikation som ledstjärna

MYNDIGHETSUTÖVNING De senaste åren visar en märkbart positiv trend för företagsklimatet i Kils kommun. Myndighetsutövningen är ett område där man arbetat allra mest och även visat på framgångar. För myndighetschef Alija Tandirovic och hans personal är ledstjärnan efteravgifter och en tydlig kommunikation.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv önskar god jul

KRÖNIKA Vi närmar oss slutet på ett händelserikt år där Värmland presterar med ett företagsklimat på toppnivå. Men efter julledigheten finns fortsatt mycket att göra och vi hoppas på ett företagsamt år 2020.
NYHET Publicerad:

Onödigt regelkrångel gynnar ingen

REGELKRÅNGEL Då effektiva regelverk övergår till regelkrångel hämmas alltid tillväxt och utveckling. Victoria Svanberg är delägare i NWT-gruppen och förklarar hur ett politiskt förslag med i grund och botten goda avsikter kommer få negativa effekter om det genomförs.
NYHET Publicerad:

Haltande kompetensförsörjning sätter krokben för tillväxten

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företagare är tydliga med att kompetensförsörjningen, eller snarare bristen av den, står i vägen för nyanställningar och expansion. Ett välmående och växande företag som skulle kunna stöta på patrull på grund av detta är Triton Valsteknik i Grums.
NYHET Publicerad:

Företagare mötte riksdagspolitiker för att diskutera näringslivsfrågor

FÖRETAGARDAGEN I Stockholm möttes under veckan 140 företagare och 60-talet riksdagsledamöter för rundabordssamtal i mindre grupper där man kunde diskutera näringslivsrelaterade frågor.
NYHET Publicerad:

Goda relationer viktiga i den byråkratiska djungeln

REGELKRÅNGEL Dagligen möter svenska företagare en tjock regelbok vilken kan ta både tid och energi som annars kunnat läggas på att expandera verksamheten. Husbilslandet är ett av de företag som ändock lyckats väl i den byråkratiska djungeln. 
NYHET Publicerad:

Kommunerna måste vårda relationen till företagare

FÖRETAGSKLIMAT Patrik Ekman är företagaren och möjliggöraren som byggt en koncern med omsättning på över 100 miljoner kring de värmländska gemenskaperna. Hans budskap till kommunala politiker och tjänstemän är att de måste bli bättre på att vårda relationen till företagare och börja kommunicera proaktivt.
NYHET Publicerad:

Högre energikrav för både privata och offentliga aktörer

JOBBSKAPARE I en bransch som ständigt förändras är VVS Plan en stabil aktör som bistår både företag som söker miljöcertifiering och offentliga förvaltare som vill bygga smartare.
NYHET Publicerad:

Hållbart fiskrökeri investerar för framtiden

HÅLLBARHET Sedan 30 år tillbaka har familjeföretaget Lillängshamnens fiskrökeri varit ett litet men välmående företag. Göran och Krister Fransson har nu lämnat över till Kristers två söner Andreas och Adam vilka vill skapa ett välgenomtänkt varumärke präglat av hållbar produktion och hög kvalité.
NYHET Publicerad:

Lagligt, lämpligt och listigt

FÖRETAGSKLIMAT Det finns en hel del som en kommun eller offentlig aktör kan göra för att arbeta för en sundare konkurrens med näringslivet, det menar Stefan Sagebro, expert hos Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Företag skapar välfärd

KRÖNIKA Den som har varit uppmärksam på vår facebook-sida den senaste veckan har sett att vi lagt ett stort fokus på att lyfta fram företagens innebörd för vår gemensamma välfärd.
NYHET Publicerad:

Kommunal myndighetsutövning i Värmland - så tycker de lokala företagen 

FÖRETAGSKLIMAT  Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan en kommun och ett företag handlar om tillstånd eller tillsyn. Frågan är hur bra din hemkommun hanterar frågorna om tillstånd, tillsyn eller kontroll. Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen betygsätter kommunen. 
NYHET Publicerad:

Mindre prat och mer verkstad 

REGELKRÅNGEL Hur får man ett företag med mer än 70 år på nacken att växa? Ett första steg kan vara att lyssna till vd:n och delägaren för Filipstads Elbyrå som lyckats med detta. Budskapet till politikerna runt om i landet är att man måste snacka mindre och faktiskt arbeta hårdare för ett bättre företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Sunne i toppen och Hammarö i botten

FÖRETAGSKLIMAT Värmlands bästa företagsklimat finns återigen i Sunne som hamnar på 20:e plats i landet. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av kommunernas företagsklimat 2019. Årets klättrare i Värmland är Eda kommun.
NYHET Publicerad:

Inför rankingen 2019 - Vilken kommun har det bästa företagsklimatet?

FÖRETAGSKLIMAT Varje år genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om lokalt företagsklimat i landets kommuner. Snart är det dags för årets ranking. Vilken värmländsk kommun toppar listan och vilken får jumboplatsen? Vilken kommun är årets raket och vilken blir årets sjunkbomb? På tisdag 24 september vet vi - då presenteras årets rankingresultat.
NYHET Publicerad:

Rättviksmodellen ska bli en möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Frida Pettersson är centerpartistiskt kommunalråd i Karlstad och ordförande i kommunstyrelsens tillväxtutskott. Som en del av arbetet med att förbättra kommunens företagsklimat har man nu bestämt sig för att pröva vingarna med hjälp av Rättsviksmodellen.
NYHET Publicerad:

Familjärt bageri med kundrelationen i fokus

REGELKRÅNGEL Sedan snart ett år tillbaka är Ronnie och Lotta Dyhr-Nielsen ägare av Swenströmskas Stenugnsbageri, ett lokalt bageri beläget i centrala Karlstad där bakverk tillagas från grunden med råvaror framtagna med noggrann omsorg. Ett år som företagare har gått fort med saker som både överraskat och oroat.
NYHET Publicerad:

Sågverket mitt i byn

JOBBSKAPARNA Det är nu den fjärde generationen som inte bara äger det värmländska företaget AB Hilmer Andersson utan likväl är operativt aktiva. Man är verkligen sågverket mitt i byn men Kari Andersson, VD sedan förra året menar att företagets placering ger fler fördelar än nackdelar.
NYHET Publicerad:

Kommunala möjliggörare

FÖRETAGSKLIMAT Forshaga var en av de kommuner som visade på positiv utveckling i Svenskt Näringslivs senaste företagsklimatundersökning och även om det fortsatt finns utvecklingspotential har man slagit in på rätt väg. Göran Adrian (C) är kommunalråd på deltid med särskilt ansvar för näringsliv och delar här med sig av sina tankar om vad han som politiker kan och vill göra för ett levande företagsklimat.