Karlstad, en destination olika andra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Handeln i centrum har inte haft en jättebra utveckling på senaste tiden men trenden håller på att vända. Det satsas på stadskärnan i Karlstad idag – något vi ser framemot. Knappt en ledig butikslokal i centrum och planer på en ny galleria mitt i staden vittnar om att det går framåt. Konkurrensen är dock hård både från externa köpcentren och e-handeln och det gäller att hänga med i utvecklingen.

handel butik påsar kund
Foto: Anatoly Tiplyashin

CGC är ett genuint familjeföretag – historien börjar 1924 när min farfar Carl- Gustaf slog upp portarna till sin drömaffär, en specialaffär för eleganta herrkläder och fullständig herrekipering. Han ville att CGC skulle bli ”Värmlands NK”. Min pappa Bengt fick ta över verksamheten bara 22 år gammal efter att farfar omkommit i en bilolycka. Genom åren har butiken gått igenom många förändringar och milstolpar. Flytt till ny lokal, öppning av en damavdelning och ett kafé och inte att glömma är rulltrappan som då, 1959, lockade folk från alla håll och kanter. Senast 2011 gjorde vi en stor investering i ny rulltrappa, installerade hiss samt ny belysning och nytt golv. Idag driver jag butiken tillsammans med min syster Gunilla Hammar och den förändring vi står inför idag är digital.

Konkurrensen inom handeln har blivit tuffare. Digitaliseringen öppnar upp för global konkurrens. Även om man inte har försäljning på nätet gäller det att finnas där för att visa upp sig. Många kunder tittar på nätet för att sedan komma ut till butik och handla. Det gäller att vara aktiv på sociala medier för att nå ut till de kunderna. Man måste ha ett ”skyltfönster” på nätet. Vi jobbar också med att sälja en hel upplevelse, något som inte går att köpa på nätet. Vi bjuder in andra företag till våra butikslokaler för aktiviteter för våra kunder så som minimässor, mingelkvällar och After Works.

Största utmaningen framöver för oss lokala handlare är att kostnaderna hela tiden går upp. Trots att var tredje krona av hushållens konsumtion hamnar i detaljhandeln är det inte självklart att handeln i butik kommer öka i den utsträckning som behövs för att täcka upp kostnaderna. Kostnader för inköp, hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter ökar betydligt mer än vad vi kan ta ut i prisökningar. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och bland sysselsatta i åldern 16- 24 år arbetar 19 procent inom handeln. Ska vi fortsätta vara en jobbmotor krävs det framförallt skäliga lönekostnader. Att ta bort den sänkta arbetsgivaravgiften för unga var ett steg i fel riktning.

Digitaliseringen innebär inte bara hårdare konkurrens utan även nya möjligheter och jag ser positivt på framtiden. Nu kan vi med hjälp av tekniken nå kunder längre bort. Jag tror också att genom ytterligare samverkan mellan ortens handlare kan vi fortsätta sälja upplevelser som inte finns på nätet. Lokala företag inom handeln gör att staden får ett annorlunda utseende. Det är viktigt med en mångfald av företag för att inte alla städer ska se likadana ut. Jag tror att vi och andra lokala företag kan fortsätta att tillsammans göra Karlstad till en destination, en destination olik andra.

Carl- Gustaf Carlsson, Vd, CGC

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Varje arbetstillfälle som företagarna ger är guld värt

FÖRETAGSKLIMAT. Som Svenskt Näringsliv tidigare rapporterat om kammade Torsby hem platsen årets värmländska klättrare för sitt lokala företagsklimat efter en avancering med 49 platser. Detta menar kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”.
NYHET Publicerad:

Tillväxt genom Tillväxtmotorn

JOBBSKAPARNA. Anette Rhudin, skapare av Tillväxtmotorn påpekar att, förutom de konkreta och mätbara resultaten, har en central sak hela tiden varit att projektet hittat den viktiga mellanformen mellan mentorskap och en styrelse. Detta har fått namnet Navigator.
NYHET Publicerad:

Från nervös start till skalbara företagare

JOBBSKAPARNA. Det är sällan lätt att driva ett företag, speciellt inte om du driver ett ganska litet företag. Ofta är du inte bara ny och osäker utan även ganska ensam. Ett tjugotal små- och medelstora (SME) företag i Värmland fick dock genom projektet Tillväxtmotor chansen att växa, utvecklas och ta nya steg.
NYHET Publicerad:

Önskan inför 2019

ÅRSKRÖNIKA. Slutet av 2018 präglas av politisk turbulens och oro samt alltfler signaler om en avmattning av den exceptionellt starka konjunkturen. Det svenska samhället fungerar idag och näringslivet bidrar med sin del, men det behövs politisk stabilitet, reformer och handlingskraft för att svenska företag ska få rätt förutsättningar att fortsätta utvecklas, växa till och fortsatt bidra till en stark svensk ekonomi.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

GYMNASIEVALET. Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

SME-företag är framtidens innovations- och konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA. 99,9 procent av alla svenska företag har mindre än 250 anställda och klassificeras därför som små- och medelstora (SME) företag. Tillsammans utgör dessa inte endast en stor arbetsgivare, utan har även pekats ut av både EU-kommissionen och Europaparlamentet som framtidens tillväxtmöjlighet. Det är också av denna anledning som projektet Tillväxtmotor från Värmland fått ett så pass starkt genomslag.
NYHET Publicerad:

Tidigare samverkan om kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA. Sedan Lena Jonsson beslutade sig för att starta företaget WermKon har utvecklingen varit snabb. Idag har man 20 anställda och planerna på expansion är stora. Men om det finns ett hinder som står i vägen för företagets expansion är det kompetensförsörjningen och Lena menar att företagare behöver bli mer aktiva. ”Vårt mål är att om tio år vara fem gånger större än vad vi är idag”, förklarar Lena.
NYHET Publicerad:

Dystra siffror för Värmland gällande patentskydd

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Värmlands län och Sverige ska utvecklas. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det en oroande utveckling för Värmlands län.
NYHET Publicerad:

En lyckad praktik är viktigt för både elev och arbetsgivare

SKOLA UTBILDNING. Sveriges riksdag har lagstiftat om obligatorisk praktik för svenska högstadieelever (prao). Svenskt Näringsliv har länge lyft prao som ett bra exempel där elever får en chans att både lära sig yrkeskunskaper och vad det innebär att ha ett arbete. Studie- och yrkesvägledaren i Årjängs kommun kan konstatera att alla eleverna i kommunens högstadieskola får en chans till prao. Precis som både politik och näringsliv efterfrågar.
NYHET Publicerad:

Kan företagarna få stabilitet av politiken?

VALET. ”Okej, men nu då?” är kommentaren som varit på mångas läppar sedan valnatten. Flera partiledare kände där och då ett behov av att utropa sig till segrare. Men än idag står Sverige utan en stabil regering och det saknas tydliga vinnare i flera kommuner. Svenskt Näringsliv i Värmland bjöd in till lunch och eftervalsanalys för att försöka ta reda på vad vi kan vänta oss.
NYHET Publicerad:

Bra attityd och service viktigt för ett bra företagsklimat i Storfors

FÖRETAGSKLIMAT. Storfors är en av Värmlands mindre kommuner med ett befolkningsantal på runt 4000. Detta hindrar dock inte kommunen från att satsa stort och 2020 är målet att placera sig på plats 50 i Svenskt Näringslivs ranking av det svenska företagsklimatet. Fortsätter man på den inslagna vägen är detta fullt möjligt.
NYHET Publicerad:

Kick-off för blivande entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET Den fjärde oktober var det dags för kick-off för Ung Företagsamhet (UF) Värmland. Ungdomar från hela regionen samlades för att träffas, inspireras och motiveras inför ett nytt läsår där de ska driva UF-företag. Bland annat fanns ett livs levande bevis på vad ett UF-företag kan leda till i form av Locker Room Talk för att motivera de nya företagarna.
NYHET Publicerad:

Viljan att möta företagarna i deras vardag och lyfta deras verklighet

SVENSKT NÄRINGSLIV. Anna Hedberg har tjugo år bakom sig inom organisationen Företagarna. Nu är hon nyanställd hos Svenskt Näringsliv och utgår ifrån regionkontoret i Karlstad. Hon vill i sin nya tjänst ta med sig sina erfarenheter och utifrån detta bygga en stabil grund för att göra företagarnas röst hörd.
NYHET Publicerad:

Torsby är årets klättrare

LOKALT FÖRETAGSKLIMAT Efter en avancering med hela 49 platser kammade Torsby hem titeln ”årets klättrare” i Värmland när Svenskt Näringsliv presenterade årets ranking av det svenska företagsklimatet. Eva Larsson, tf näringslivschef tror att årets starka utveckling kan relateras till arbetet med ett gemensamt centrumprojekt och nya plattformar för samarbete.
NYHET Publicerad:

Tryggheten sitter i kompetens och konkurrenskraft

LAGEN OM ANSTÄLLNINGSSKYDD. En reformering av LAS skulle vara den enskilt viktigaste reformen för produktivitetsutvecklingen i Sverige. Det menar Fredrik Berghel på företaget Inission AB.
NYHET Publicerad:

Tight i toppen om Värmlands bästa företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT. Sunne kommun är åter i topp och har det bäst företagsklimatet i Värmland, enligt företagen, tätt följt av Grums och Munkfors kommuner. Säffle kommun går från klarhet till klarhet och återfinns nu på en fjärde plats bland de värmländska kommunerna och flåsar topptrion i nacken. Det framgår när Svenskt Näringsliv i dag släpper sin ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Värmland måste bli bättre

FÖRETAGSKLIMAT. Skogsbruk och pappersmassa har haft en historiskt central ställning och fortsätter att utgöra en viktig kompentent i det värmländska näringslivet. Under de senaste åren har Värmland också utgjort hem åt höga toppar men också oroväckande djupa dalar vad beträffar företagsklimatet. Inför 2018 års rankingsläpp den 2 oktober, har vi gjort en summering över kommuner i Värmland som sticker ut i sin utveckling.
NYHET Publicerad:

Nyfiken entreprenör ger bygden liv

JOBBSKAPARNA. För vem som helst vore driften av en ICA butik placerad på glesbygden mer än nog. Men inte för Rikard Ohlin. Förutom den populära ICA-butiken driver han under samma tak tillsammans med sin fru Sinikka även café- och restaurang, Silleruds alldeles egna hotell, catering samt erbjuder kunder från när och fjärran butiksbakad pizza. Inte undra på att personalstyrkan mer än fördubblas under sommarmånaderna!
NYHET Publicerad:

Sverige i välståndsligan

VÄLSTÅND Välståndsligan mäter OECD-ländernas köpkraftsjusterade BNP per capita och är ett ungefärligt mått på ett lands levnadsstandard. I början av 1970-talet låg Sverige på en fjärdeplats. Därefter halkade vi ner i listan och nådde en bottennivå under nittiotalskrisen. Idag ligger vi på en tolfteplats.