Karlstad, en destination olika andra

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Handeln i centrum har inte haft en jättebra utveckling på senaste tiden men trenden håller på att vända. Det satsas på stadskärnan i Karlstad idag – något vi ser framemot. Knappt en ledig butikslokal i centrum och planer på en ny galleria mitt i staden vittnar om att det går framåt. Konkurrensen är dock hård både från externa köpcentren och e-handeln och det gäller att hänga med i utvecklingen.

handel butik påsar kund
Foto: Anatoly Tiplyashin

CGC är ett genuint familjeföretag – historien börjar 1924 när min farfar Carl- Gustaf slog upp portarna till sin drömaffär, en specialaffär för eleganta herrkläder och fullständig herrekipering. Han ville att CGC skulle bli ”Värmlands NK”. Min pappa Bengt fick ta över verksamheten bara 22 år gammal efter att farfar omkommit i en bilolycka. Genom åren har butiken gått igenom många förändringar och milstolpar. Flytt till ny lokal, öppning av en damavdelning och ett kafé och inte att glömma är rulltrappan som då, 1959, lockade folk från alla håll och kanter. Senast 2011 gjorde vi en stor investering i ny rulltrappa, installerade hiss samt ny belysning och nytt golv. Idag driver jag butiken tillsammans med min syster Gunilla Hammar och den förändring vi står inför idag är digital.

Konkurrensen inom handeln har blivit tuffare. Digitaliseringen öppnar upp för global konkurrens. Även om man inte har försäljning på nätet gäller det att finnas där för att visa upp sig. Många kunder tittar på nätet för att sedan komma ut till butik och handla. Det gäller att vara aktiv på sociala medier för att nå ut till de kunderna. Man måste ha ett ”skyltfönster” på nätet. Vi jobbar också med att sälja en hel upplevelse, något som inte går att köpa på nätet. Vi bjuder in andra företag till våra butikslokaler för aktiviteter för våra kunder så som minimässor, mingelkvällar och After Works.

Största utmaningen framöver för oss lokala handlare är att kostnaderna hela tiden går upp. Trots att var tredje krona av hushållens konsumtion hamnar i detaljhandeln är det inte självklart att handeln i butik kommer öka i den utsträckning som behövs för att täcka upp kostnaderna. Kostnader för inköp, hyror, löner och höjda arbetsgivaravgifter ökar betydligt mer än vad vi kan ta ut i prisökningar. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och bland sysselsatta i åldern 16- 24 år arbetar 19 procent inom handeln. Ska vi fortsätta vara en jobbmotor krävs det framförallt skäliga lönekostnader. Att ta bort den sänkta arbetsgivaravgiften för unga var ett steg i fel riktning.

Digitaliseringen innebär inte bara hårdare konkurrens utan även nya möjligheter och jag ser positivt på framtiden. Nu kan vi med hjälp av tekniken nå kunder längre bort. Jag tror också att genom ytterligare samverkan mellan ortens handlare kan vi fortsätta sälja upplevelser som inte finns på nätet. Lokala företag inom handeln gör att staden får ett annorlunda utseende. Det är viktigt med en mångfald av företag för att inte alla städer ska se likadana ut. Jag tror att vi och andra lokala företag kan fortsätta att tillsammans göra Karlstad till en destination, en destination olik andra.

Carl- Gustaf Carlsson, Vd, CGC

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kortlek och UF gav ögonöppnare

UNG FÖRETAGSAMHET. Mattias Lundgren beskriver sig som skapligt orädd, driven och nyfiken och tillsammans med Sebastian Östh äger han bland annat Spektra Finans & Försäkring. Mattias är UF-alumni och om det var något han tog med sig från tiden i UF var det detta: företagande kan fungera som ett eget karriäsval!
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Allt starkare företagsamhet bland kvinnorna i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Kvinnors företagsamhet ökar i 17 av 21 län i Sverige, men det ser inte lika positivt ut när det kommer till kvinnors nyföretagsamhet. Andelen företagsamma kvinnor i Värmland uppgår till 6,3 procent vilket innebär att man ligger under rikssnittet, trots ett förbättrat resultat jämfört med ifjol. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Här är kommunen med den mest företagsamma befolkningen i Värmland

FÖRETAGSAMHETEN. Företagsamheten, d v s andelen företagsamma personer, uppgår till 10,8 procent av Värmlands befolkning, vilket är en marginell förbättring jämfört med ifjol. Totalt har företagsamheten ökat i 11 av länets 16 kommuner, samtidigt som det finns stora skillnader mellan kommunerna. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten, som nu presenteras för tionde året i rad.
NYHET Publicerad:

Värmland behöver ett slut på hamnkonflikten

DEBATT. Sedan några veckor tillbaka har hamnkonflikten gått in i ett skarpt och låst läge i landets hamnar. Vi ser med stor oro på hur konflikten tagit fart och hur den nu sprider sig till alltmer och leder till en besvärlig situation med komplikationer för många av landets företag.
NYHET Publicerad:

Ung Företagsamhet ger möjligheten att våga prova företagande

ENTREPRENÖRSKAP I SKOLAN Milton Fast och Maja Persson är klasskamrater från Tingvallagymnasiet i Karlstad och driver tillsammans UF-företaget Fast Management UF. Sedan starten förra hösten har de båda fått utvecklas som företagare, provat på att planera sin vardag och tänka som entreprenörer. Just nu planerar de för fullt för kommande UF-mässa.
NYHET Publicerad:

Värmländska företagen: vi behöver fler bostäder

BOSTADSBRIST När företagarna i Värmlands län får prioritera vilka åtgärder som är viktigast för att förbättra företagsklimatet svarar ca 30 procent att det behövs fler bostäder. Den dåligt fungerande bostadsmarknaden skapar problem för näringslivet. Samtidigt som företagen skriker efter arbetskraft har många inte råd att flytta dit jobben finns.
NYHET Publicerad:

Framgångsrika företagare hindras av undermålig infrastruktur

FÖRETAGSKLIMAT Sverige är till ytan Europas femte största land och räknat till befolkning Europas sjuttonde största. Därför behöver det svenska näringslivet en välutvecklad infrastruktur för att kunna bedriva sin verksamhet i hela landet. En kommun vars företagare upplever problem med denna fråga är Sunne där en ny företagare, Viktoria Sundeskog nämner transporter som ett bekymmer.
NYHET Publicerad:

Gymnasieeleverna som klarar sig bäst efter studierna

UTBILDNING Det är hög tid för Värmlands niondeklassare att fatta beslut om gymnasieprogram inför nästa läsår och därför lanserar nu Svenskt Näringsliv sajten gymnasiekvalitet.se. Där finns sammanställningar över bl a lönestatistik för elever från de mest framgångsrika gymnasieprogrammen i Värmland. Statistiken är hämtad från SCB och visar utvecklingen fem och tio år efter examen.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT. Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. ”Den allmänna löneavgiften har successivt höjts och finansierar ingen försäkringsförmån för de anställda. Det är en ren skatt och nu föreslås den höjas ännu mer.”, säger Urban Svanberg, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Världsledande företag finns närmare än många tror

JOBBSKAPARNA Under Martin Nilssons tid som VD för Alfa Neon har koncernen vuxit kraftigt och omsättningen ökat från runt 37 miljoner till 127 miljoner kronor. Siktet är fortsatt inställt mot framtiden med fokus på fortsatt lönsamhet och driven personal.
NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Varje arbetstillfälle som företagarna ger är guld värt

FÖRETAGSKLIMAT. Som Svenskt Näringsliv tidigare rapporterat om kammade Torsby hem platsen årets värmländska klättrare för sitt lokala företagsklimat efter en avancering med 49 platser. Detta menar kommunalrådet Ann-Katrin Järåsen är avgörande för den lilla kommunen som ligger något i ”utkant”.
NYHET Publicerad:

Tillväxt genom Tillväxtmotorn

JOBBSKAPARNA. Anette Rhudin, skapare av Tillväxtmotorn påpekar att, förutom de konkreta och mätbara resultaten, har en central sak hela tiden varit att projektet hittat den viktiga mellanformen mellan mentorskap och en styrelse. Detta har fått namnet Navigator.
NYHET Publicerad:

Från nervös start till skalbara företagare

JOBBSKAPARNA. Det är sällan lätt att driva ett företag, speciellt inte om du driver ett ganska litet företag. Ofta är du inte bara ny och osäker utan även ganska ensam. Ett tjugotal små- och medelstora (SME) företag i Värmland fick dock genom projektet Tillväxtmotor chansen att växa, utvecklas och ta nya steg.
NYHET Publicerad:

Önskan inför 2019

ÅRSKRÖNIKA. Slutet av 2018 präglas av politisk turbulens och oro samt alltfler signaler om en avmattning av den exceptionellt starka konjunkturen. Det svenska samhället fungerar idag och näringslivet bidrar med sin del, men det behövs politisk stabilitet, reformer och handlingskraft för att svenska företag ska få rätt förutsättningar att fortsätta utvecklas, växa till och fortsatt bidra till en stark svensk ekonomi.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

GYMNASIEVALET. Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

SME-företag är framtidens innovations- och konkurrenskraft

JOBBSKAPARNA. 99,9 procent av alla svenska företag har mindre än 250 anställda och klassificeras därför som små- och medelstora (SME) företag. Tillsammans utgör dessa inte endast en stor arbetsgivare, utan har även pekats ut av både EU-kommissionen och Europaparlamentet som framtidens tillväxtmöjlighet. Det är också av denna anledning som projektet Tillväxtmotor från Värmland fått ett så pass starkt genomslag.
NYHET Publicerad:

Tidigare samverkan om kompetensförsörjningen

JOBBSKAPARNA. Sedan Lena Jonsson beslutade sig för att starta företaget WermKon har utvecklingen varit snabb. Idag har man 20 anställda och planerna på expansion är stora. Men om det finns ett hinder som står i vägen för företagets expansion är det kompetensförsörjningen och Lena menar att företagare behöver bli mer aktiva. ”Vårt mål är att om tio år vara fem gånger större än vad vi är idag”, förklarar Lena.
NYHET Publicerad:

Dystra siffror för Värmland gällande patentskydd

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Värmlands län och Sverige ska utvecklas. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det en oroande utveckling för Värmlands län.