NYHET20 augusti 2018

Mer företagserfarenhet i värmländsk politik

Stina Höök (M) är idag regionråd i Värmland. I och med årsskiftet övergår landstinget i Värmland till en fullt utvecklad region med ett folkvalt regionfullmäktige. Svenskt Näringsliv Värmland träffade Stina hemma på hennes gård att prata om hur den nya regionen kan bistå i att utveckla ett bättre företagsklimat i Värmland.

Stina Höök befinner sig mitt i skärningspunkten mellan politik och företagande. Sedan valet 2014 har hon visserligen en fot i det politiska i egenskap av regionråd och förbundsordförande för Moderaterna Värmland. Men hon och hennes man är även företagare. På gården en bit utanför Säffle bedrivs idag ett skogs- och lantbruk med cirka 100 djur att mätta. Samtidigt har familjen tagit steget in i turistnäringen och människor kommer ända ifrån Nya Zeeland för att spendera en till några dagar i någon av gårdens omkringliggande hus eller stugor. Stina tycker att erfarenheten från att vara företagare passar väl in i politiken.

– Jag tror det är bra att vi har politiker som har erfarenhet av att vara företagare. Som företagare är jag van vid att lösa problem direkt när de dyker upp. Det går inte att hoppas att någon annan gör det. Vilket är en egenskap jag tycker vi behöver mer av inom politiken.

I och med att Värmland får en ny region slås dagens landsting samman med det regionförbund som redan finns. I och med detta övertar den nya regionen det ledande ansvaret för inte bara sjukvården i länet utan även utvecklingsarbetet överlag. Stina menar att regionens utvecklingsarbete skiljer sig från hur man kan bedriva regional sjukvård. Inom sjukvården ansvarar politikerna direkt för driften medan utvecklingsarbetet mer handlar om att föra samman olika aktörer.

– Genom den regionala utvecklingsnämnden kommer vi ha chansen att föra samman aktörer för att skapa ett bra företagsklimat. Vi måste komma ihåg att det inte är politiken som skapar företagen. Vad vi kan göra är att förbättra företagsklimatet och underlätta för företagen.

Stina efterfrågar en attitydreform i hur svenska beslutsfattare behandlar och ser på företagare. Hon har själv erfarenhet av hur ett onödigt krångligt regelverk kan sätta krokben, särskilt för mindre företag. Istället behöver politiker och myndigheter inte bara säga att de uppskattar det svenska företagandet, man behöver visa det. Hon hoppas att den nya regionen ska kunna vara med i den här processen just genom att föra samman olika partners. Stina nämner Ung Företagsamhet (UF), ett projekt som dagens regionförbund redan stöttar, och andra liknande projekt vilka regionen förhoppningsvis kan bli en samarbetspartner till.

– Vi behöver stärka entreprenörskapen på bred front från förskolan upp genom gymnasiet. För detta behöver institutioner som skolan bli mer öppen mot omvärlden och regionen kan förhoppningsvis vara med och stötta och utveckla projekt så som UF mer än vad vi gör idag. Det är bra att vi idag har börjat prata om entreprenörskap och företagande i skolan. Men detta räcker inte utan måste genomsyra hela utbildningen, avslutar Stina.

Text: Simon Sjögren

Valet 2018