NYHET16 augusti 2017

Ny skatt kan slå ut Karlstads flygplats

Regeringen går vidare, trots protester, och vill införa en flygskatt. Förslaget motiveras med olika miljöargument och ekvationen att om biljetterna blir dyrare minskar flygandet. Karlstad flygplats är en av sju identifierade flyglinjer som går en osäker framtid till mötes med en flygskatt.

Foto: STEFAN TELL

Den 1 mars gick remisstiden för förslaget om en svensk flygskatt ut. Av de 156 yttranden som tar ställning till förslaget är 126 negativa eller vill skrota förslaget. Bara 30 är positiva eller tillstyrker att skatten införs. Stockholms Handelskammare fastslår i en rapport, ”Flygplatsdöden”, att en flygskatt sätter igång en kedja av konsekvenser som i slutändan påverkar näringslivets möjligheter att verka, främst i de regioner där flyget är viktigt för tillgänglighet och kommunikationer.

Regeringens målsättning är mindre flygtrafik. Ett vikande passagerarunderlag gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser, vilket drar undan förutsättningarna för att en flygplats ska överleva. Tvingas den lägga ner drabbas inte bara de som arbetar på och omkring själva flygplatsen, utan även näringslivet i de kringliggande kommunerna.

– En nationell flygskatt får mycket negativ påverkan på företagens möjligheter att skapa jobb och tillväxt i vår region. Enligt rapporten ”Flygplatsdöden” skulle en nedläggning av Karlstads flygplats drabba orter som till exempel Hammarö, Grums och Kil hårt med totalt 6800 färre arbetstillfällen, säger Urban Svanberg, regionchef Svenskt Näringsliv Värmland.

Karlstad är den kommun som påverkas mest i absoluta tal i avseende på sysselsättningseffekter till följd av nedläggning av flygplatsen, då över 3 000 arbetstillfällen kan antas försvinna på lång sikt. Som ett resultat av scenariot där Karlstad Airport skulle läggas ner innebär det för Karlstads kommun att flygtillgängligheten reduceras med 78 procent.

– Förutom negativ påverkan på sysselsättningen i Värmlands län kan en flygskatt leda till försämrad konkurrenskraft och lönsamhet för företagen som är beroende av flygtransport, säger Urban Svanberg.

Istället för en flygskatt föreslår rapporten, ”Flygplatsdöden”, ökad satsning på biobränslen, teknikutveckling av flygplan och motorer och ett internationellt samarbete för att bland annat förkorta flygvägarna.

SkatterKonkurrens
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist