NYHET18 oktober 2017

Stort hjärta och nyfikenhet gör skillnad

Att ta steget från att vara en utbildad civilingenjör till att bli VD för ett företag inom reklam- och kommunikation kan för en del tyckas stort. För Charlotta på Bulldozer är det hela enbart roligt och utmanande.

Vad gör att en civilingenjör hamnar inom reklam- och kommunikation? Anledningarna kan vara många men för Charlotta Stenson blev steget naturligt. I sin yrkesgärning hamnade hon tidigt på marknadsavdelningar och såg redan där hur viktigt det är med kommunikation och framförallt bra kommunikation.

- Oavsett vilken produkt eller tjänst ett företag har kommer man inte klara sig om man inte kan berätta om sitt erbjudande på ett bra och tydligt sätt. Det är oerhört viktigt, både för kunder, men också för att vara en intressant arbetsgivare.

Till en början var Charlotta precis som Bulldozers kunder en beställare av reklam och kommunikation. Men så en dag fick hon byta fot i branschen. Något som skulle visa sig vara mycket givande.

- Till dess hade jag fungerat som köpare av byråtjänster. Men nu fick jag ett erbjudande om att börja jobba som leverantör av kommunikation.

Charlotta har en gedigen bakgrund inom företagandets ibland komplicerade värld. Hon har själv varit med och drivit företag inom telekom- och IT. Men sedan fem år tillbaka är hon VD och en av två ägare på Bulldozer. Företaget beskriver sig själva som en leverantör med stort hjärta och en nyfiken undran vilken hjälper företag och organisationer inom reklam- och kommunikation. Utifrån sin erfarenhet som företagare kan Charlotta ibland tycka att politiker inte förstår företagarnas verklighet.

- Jag tror inte politiker förstår hur en företagares vardag ser ut. För det är en sak att betrakta det utifrån men något helt annat att leva i det med dess upp och nedgångar, menar Charlotta.

Politiska frågor som är viktiga för samhället i stort är även viktiga för Charlotta som företagare. Hon nämner utbildning som en nyckel för ett välmående samhälle och ser även en koppling mellan en bra skolgång och kompetensförsörjningen. Precis som flertalet andra branscher är kompetensförsörjningen en utmaning för företag så som Bulldozer.

De allmänna valen närmar sig och Charlotta hoppas politiken tar till sig vad företagarna har att säga. För utan fungerande företag får Sverige problem.

- Företagen är genom att de betalar skatt och möjliggör arbetstillfällen grunden till vår välfärd, slår Charlotta fast.

Text: Simon Sjögren

Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist