NYHET13 juni 2018

Tredje generationens familjeägda camping

När nu tredje generationen har axlat ansvaret för Bomstadbaden camping ser man, som man gjort under sin nittioåriga historia, framåt. David Nordentjell, ägare och VD, menar att man vill investera för framtiden. ”Vi vill utvecklas och anpassa oss efter det som önskas av våra gäster. Dagens campare önskar ett bredare utbud än för trettio år sedan och det är för det vi bygger vår verksamhet.”

Det var Davids farfar och dennes bröder som bestämde sig för att utnyttja det fantastiska vattenläge som Bomstadbaden har. Men det var först efter andra världskrigets slut och då svenska semesterfirare på allvar började campa som verksamheten drog igång förklarar Davids pappa och tidigare ägare Ulf Nordentjell. Genom familjens försorg har campingen framförallt under de senaste åren utvecklats snabbt.

– Vi har idag 40 stugor, 170 bäddar och cirka 300 campingplatser varav hälften är säsongsplatser. En varm julidag kan vi ha 1100 campinggäster och ytterligare 2000 dagsbesökare. Vi bidrar med cirka 50 miljoner kronor till köpkraften i Karlstads kommun, förklarar David som beskriver hur verksamheten utvecklats de senaste åren.

Trenden ser bra ut för Bomstadbaden och de senaste åren har tillväxten varit god. De flesta säsongsboende är värmlänningar medan norrmännen upptar närmare 40 % av sommarens dygnsplatser. Men de åtta stycken året runt anställda samt de 25 säsongsanställda kan bli fler.

– Vi gör vad vi kan för att vara en attraktiv camping. Dagens campare vill ha en helhetsupplevelse. Därför erbjuder vi exempelvis dagliga aktiviteter för barn, har ett bra restaurangutbud men också en relaxavdelning och golf. Men jag tror att Karlstad som helhet behöver utvecklas och vi behöver tänka på varför människor vill komma hit, förklarar David då han beskriver behovet av att skapa dragplåster till kommunen och länet som helhet.

David skulle gärna vilja anställa fler och fortsätta se campingen växa sig än större. Men för det krävs goda förutsättningar för företagande vilket gör att han och andra företag har en bättre möjlighet att anställa fler medarbetare. Om det är något han ser som problematiskt är det de förlegade boendereglerna för campinggäster.

– Regelbördan för företag är överlag tung och borde underlättas. Men just boendereglerna är alltför förlegade och något som politiken borde se över. Det skulle underlätta för oss, avslutar David.

Text: Simon Sjögren

jobbskaparna
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist