NYHET4 maj 2017

”Utan tillväxt skapas ingen välfärd. Så vi måste helt enkelt sälja mer kaffe.”

”Utan tillväxtambition tappar vi vårt driv och fokus. Och för att kunna växa så behövs en bra kompetensförsörjning och att det lokala företagsklimatet fungerar.” Det säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs, företaget som har gått från att ha sålt sitt kaffe enbart över disk till att göra sitt sortiment tillgängligt precis överallt.

Familjeföretaget Löfbergs har sitt huvudkontor i Karlstad och att verka från den värmländska staden fungerar bra. Man har en god kommunikation med kommunen som lyssnar och förstår deras utmaningar.Foto: Arne Lind
"Vi måste ha respekt för kommunens uppgifter och vilka riktlinjer de följer. Men det går att förbättra en del, handläggningstiderna kan bli mycket snabbare", säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Löfbergs kaffe finns idag att köpa i affärer, restauranger, kaféer och som ”on the go”, som är den nya intressanta kategorin i företagets handel. Av deras totala försäljning sker mer än hälften via dagligvaruhandeln och cirka en tredjedel via kaféer och restauranger. Resten utgörs av olika företagskunder som säljer eller serverar kaffe som man producerar under egna varumärken, så kallade Private Label.

Idag är Löfbergs ett internationellt företag som säljer sitt kaffe på över tio marknader. Och mycket talar för en fortsatt internationell expansion. Lars Appelqvist ser en ökande marknad för deras innovationsprodukter, framförallt är de växtbaserade kaffekapslarna och ”ready to drink”-produkter eftertraktade.

Deras största marknad är Sverige med 59 procent av försäljningen. Därefter kommer Danmark med nära 20 procent, och andelarna i de övriga länderna ökar för varje år. Under 2016 gick företaget in på nya marknader tillsammans med sina kunder, två exempel är Kanada och Irland.

– Företagets tillväxtmöjligheter är störst utanför Sverige. Och växer vi inte så blir vi mindre på grund av ökade kostnader. Vi måste helt enkelt sälja mer kaffe för att skapa tillväxt, säger Lars Appelqvist.

Familjeföretaget har sitt huvudkontor i Karlstad och att verka från den värmländska staden fungerar bra. Man har en god kommunikation med kommunen som lyssnar och förstår deras utmaningar, berättar Lars Appelqvist.

– Vi måste ha respekt för kommunens uppgifter och vilka riktlinjer de följer. Men det går att förbättra en del. Handläggningstiderna kan bli mycket snabbare, ibland kan det uppstå hinder när flera myndigheter är inblandade som gör att saker och ting drar ut på tiden, säger Lars Appelqvist.

Nyligen investerade de 120 miljoner kronor i ett nytt helautomatiserat hölager. Det är företagets historiskt sett största investering. Byggnaden är miljöcertifierad och innehar silverstandard, vilket är kopplat till materialval och energiåtgång, men också arbetsmiljö.

– För våra ägare är det viktigt att ta ansvar och engagemang i samhället. Vi är stolta över att betala skatt för att få ett bra samhälle. Men välfärden skapas av oss företag via våra intäkter och det är skatten på de intäkterna som ger ett välfärdsavtryck ute i samhället. Våra skatteintäkter kan bara öka genom att vi säljer fler av våra produkter. Det är viktigt att man förstår det när man pratar om välfärd, säger Lars Appelqvist.

Nyligen registrerade sig Löfbergs hos Företagens Välfärdsavtryck, en satsning som ägs och drivs av Svenskt Näringsliv. Välfärdsavtrycket handlar om att fler ska uppfatta företagens betydelse för välfärden och visa vad företagens och deras anställdas skatter motsvarar i form av till exempel lärare, hjärtoperationer eller förskoleklasser. Genom att sprida och dela välfärdsavtrycket kan fler se sambanden mellan starka och växande företag och en förbättrad välfärd.

– Det är ett jättebra initiativ. Det känns viktigt att visa med konkreta exempel hur vi inom näringslivet bidrar till välfärden i Sverige, det kommer vi att använda både internt och externt.

Löfbergs välfärdsavtryck

Företaget Löfbergs i Karlstad bidrar med sina 171 anställda med 75 miljoner i skatteintäkter. Det motsvarar 133 barnmorskor, 50607 läkarbesök i primärvården eller 539 förskoleplatser.

Vill du veta hur stort ditt företags välfärdsavtryck är? Gå in här och räkna ut.

Skriven avJenny Stiernstrand
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist