NYHET8 augusti 2018

Verkstadsindustri med höga ambitioner

Mikael Swartz har 12 år bakom sig som VD för industriföretaget Lennartsfors AB. Han är övertygad att ifall det relativt lilla företaget med 20 anställda och en omsättning på 30 miljoner ska kunna nå sina höga ambitioner måste de vara i framkant av utvecklingen.

– Vi tittar på projekt för både mopedsidan och skogssidan av vår verksamhet. Det finns gott om idéer för båda områdena. Vi vet att vi måste satsa resurser på att utveckla våra produkter, säger Mikael.

Företaget Lennartsfors AB har sitt namn från det lilla samhället Lennartsfors (Årjängs kommun) som utgörs dess hembygd. Företaget har en lång historia och grunden kom då man började tillverka räknemaskiner till Facit, ett företag som sedan köptes upp av Electrolux. Facit, som under 1970-talet fick allvarliga problem med lönsamheten, är en påminnelse för Lennartsfors anställda om hur fort ett teknikskifte kan gå.

– För ett nischat företag som är känslig för konjunktursvängar gäller det att hela tiden fokusera på utvecklingen. Exempelvis har vi idag vår elektriska flakmoped vilket är ett bra alternativ som ett litet, miljövänligt distributionsfordon. För vår produkt järnhästen söker vi efter nya tillämpningsområden än enbart skogen och vi vill visa potentiella kunder att den är användbar som ett terränggående fordon i flera miljöer, förklarar Mikael som även nämner samverkan med den globala organisationen FN.

Under lång tid samarbetade man med Husqvarna innan man 2004 gick skilda vägar och Lennartsfors öppnade en egen marknadsavdelning. 2007 började man även tillverka flakmopeden som tidigare tillverkats av Nordsjö moped. Flakmopeden säljs uteslutande till företagskunder i Sverige medan cirka 60 % av den övriga verksamheten går på export. Viktiga exportländer är Norge, Tyskland och Frankrike. Verksamheten är som all annan industri utsatt för en hård konkurrens och där se Mikael ett behov av politiskt stöd.

– För vår del är det oerhört viktigt att det finns en bra ordning med möjlighet för stöd kring produktutveckling för det är en väldigt dyr och komplex process.

Precis som stora delar av svensk industri har Lennartsfors svårt att rekrytera personal. För att försörja för sin egen kompetens vill man själva bli bättre på att attrahera personal. Mikael påpekar att det finns stora fördelar med att vara en del av ett mindre företag jämfört med en stor koncern.

– Här har du unika möjligheter att avancera, få prova olika saker och vara en del av hela företaget. Och vi är beredda att utbilda vår egen personal om så behövs. För oss är det viktigaste att det är rätt person oavsett utbildning, avslutar Mikael.

Text: Simon Sjögren

jobbskaparna
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist