NYHET13 april 2017

160 000 följare inspirerar global satsning

Little Venue är en av Umeås nyaste butiker. Men den har ingen traditionell affär, knappt några kostnader för sin marknadsföring men 160 000 potentiella kunder som ägarna har daglig kontakt med.

Marie Ålund och Elin Andersson på Little Venue

En hel räcka affärer inom konfektion, musik och inredning har stängt, flyttat från Umeå centrum eller gått i konkurs bara de senaste månaderna. Ungefär samtidigt har det startat nya, bland annat Little Venue som säljer både produkter och tjänster inom barnrumsinredning.

– Det blev en kickstart. Vi hade ett större inredningsjobb på en Noliamässa redan innan vi öppnade nätbutiken. Dessutom gick julhandeln riktigt bra, förklarar ägarna Elin Andersson och Marie Ålund som tidigare kommer från arbeten i H&M respektive Lernia.

Varför startade ni Little Venue?

– Vi hade våra egna Instagramkonton där vi la ut bilder på barnrumsinredning. Många tyckte det var fina saker och undrade var de kunde handla dem. Ganska snart förstod vi att vi själva kunde sälja dem, säger Marie Ålund.

– Vi brinner för inredning och vi kommer att kunna leva på vårt intresse, säger Elin Andersson.

Little Venue har en fördel som traditionella affärer inte delar, nämligen de låga kostnaderna. Företaget finns på nätet och är enbart inriktad på e-handel. Det finns alltså ingen extern lokalhyra. Lagret har de hemma, så den kostnaden är försumbar.

Kostnaden för marknadsföring är låg och handlar i princip bara om tid när den väl är upparbetad. De har tillsammans 160 000 följare på Instagram där de presenterar sina produkter och den vägen drar kunder till nätbutiken. Kunderna träffar de normalt två gånger om dagen genom sina bilduppdateringar. Fraktbolagen hämtar varorna vid deras dörr. Betalningen sköts via internet.

– Just nu säljer vi 34 företags produkter och flera av dem är vi ensamma om i Sverige. Totalt har vi runt 500 artiklar i lager, men det blir hela tiden fler, säger Marie Ålund.

Framtidens butiker finns på nätet

Svensk Handel har i rapporten ”Det stora detaljhandelsskiftet” visat siffror som bekräftar att det är butiker som delar koncept med Little Venue som har framtiden för sig. 10 000 svenska butiker inom detaljhandel beräknas inom tio år försvinna tillsammans med 40 000 jobb, motsvarande runt en fjärdedel av de som fanns ifjol.

Samtidigt spår man att e-handeln inom samma segment kommer att mer eller mindre explodera. I dag utgör den åtta procent av detaljhandeln. Olika scenarier pekar på att e-handeln 2025 står för upp till 37 procent av handeln. Var tredje krona som spenderas går till en nätbutik.

Marie Ålund och Elin Andersson på Little Venue har jobbat hårt sedan företagsstarten i slutet av november och inte tagit ut lön. I stället investerar de i större sortiment.

– Vi har lätt att nå kunderna och det är roligt att åka på mässor och knyta kontakter med nya leverantörer, säger Marie Ålund.

Nästa steg, trots att företaget bara är halvåret gammalt, är en internationell lansering. Hela sajten är under översättning till engelska och när det är klart öppnas nya dörrar.

– Vi har redan haft enstaka kunder från andra länder, men det finns ju en enorm marknad utanför Sverige som vi vill vara med och dela på, förklarar Elin Andersson.

Beräkningar skvallrar om att avståndet mellan länder minskar snabbt när det kommer till e-handel och att en tredjedel av svenska kunders nätinköp kommer att ske hos utländska företag. Omvänt kommer svenska företag att kunna profitera på andra, betydligt större marknader.

– Ska vi peka ut några få så vet vi att i USA, Storbritannien, Danmark och Holland uppskattas våra produkter. Målet är att leva på verksamheten och så småningom börja anställa, summerar Marie Ålund.

Anders Boström

Internationell handelEntreprenörskapSmåföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist